تصویر دراماتیك بالاد
تا زمانی كه دوستم آموس وایلدر از من خواست نسخه‌ی دراماتیك اثر بالاد را برای چاپ در این بخش ارائه كنم، به آن هم چون یك مقوله‌ی گروتسك نگاه نكرده...
جمعه، 3 ارديبهشت 1395
ابعاد مذهبی گروتسك
هر كجا كه ذهن و روان آدمی سالم و در تمامِ ابعادْ نیرومند و در تخیلات و احساسات مانند یك نابغه عمل می كند، گروتسك (بی‌تناسبی) با تمام قوا وجود...
جمعه، 3 ارديبهشت 1395
استفاده‌ی بیکن از تصویر مصلوب شدن
بیکن در استفاده از مصلوب شدن بر این امر اصرار دارد که او به عنوان فرد غیر معتقد به این مسئله رویکرد داشته و تنها از نظر نوعی شیوه‌ی رفتار با...
جمعه، 3 ارديبهشت 1395
کنایه‌ی مرگ
تراژدی در بُعد دیر پای خود حکم مابعدالطبیعه‌ی مرگ را دارد. مرگی که به عنوان بُعدی جاودانی، سکوت یا بهتر بگوییم یک راز و معما نگریسته می‌شود....
جمعه، 3 ارديبهشت 1395
نگاره‌های گروتسک و مفاهیم مذهبی
جان راسل می‌نویسد که سه طرح پیکرها بر اساس آیین مصلوب شدن جدای از هر نوع نقد و بررسی در باره‌ی آثار دیگر بیکن است. این نقاشی در سال 1944 به اتمام...
جمعه، 3 ارديبهشت 1395
گروتسک در بعد الهیات
هنر گروتسك به طرز غریبی با انعكاس‌های دینی موازی است. با نشان دادن بی‌تجانسی و ناهمخوانی و حتی سرشت هیولایی در قالب‌های گوناگون، هنر گروتسك می‌تواند...
جمعه، 3 ارديبهشت 1395
زیبایی زشت در هنر مسیحیت
زشت یك واژه‌ی زشت سه حرفی است و تنها با خواندن آن، فرد، انگار كه یك سیگنال منفی دریافت كرده باشد، به یاد مفاهیم پیش فرضی می‌افتد. حتی ظاهر و...
جمعه، 3 ارديبهشت 1395
گروتسك و آینده‌ی ما
گروتسك چه ارتباطی با خطابه‌ی بالتیمور سرمون در سال 1819 به وسیله‌ی ویلیام الری چانینگ دارد؟ و ارتباط آن با آینده چیست؟
جمعه، 3 ارديبهشت 1395
تفسیر الهی شناسی گروتسك (2)
جنبه‌ی سومی از اشاره‌ی گروتسك برای ادراك خلقت وجود دارد و آن احتمالی است كه برای قدرت خلاقیت بشر در نظر می‌گیرد. ما موجوداتی خود متعالی هستیم...
جمعه، 3 ارديبهشت 1395
تفسیر الهی شناسی گروتسك (1)
تصاویر گروتسك در تاریخ هنر همیشه به شدت متمایل به شمایل نگاری و تصاویر مذهبی بوده‌اند. پرتورچیو، میكل آنژ، سینورلی و رافائل مستقیماً با مفاهیم...
پنجشنبه، 2 ارديبهشت 1395
گروتسك در نگاه اوا كوریلوك
اواكوریلوك تئوری خود را از گروتسك در اثرش به نام سالومه و یهودا در غار شهوانیت ارائه می‌كند. باید گفت فرضیه‌ی او كمتر از سه شخصیت دیگری كه به...
پنجشنبه، 2 ارديبهشت 1395
گروتسك در نگاه میخائیل باختین
فیلسوف روس تبار قرن بیستم میخاییل باختین (1975-1895) به فردی قدرتمند در نقد آثار ادبی معاصر و یك نظریه پرداز عمده در مقوله‌ی گروتسك تبدیل شد....
پنجشنبه، 2 ارديبهشت 1395
گروتسك در نگاه جفری گالت هارفام
جفری گالت هارفام در اثرش به عنوان درباره‌ی گروتسك، استراتژی‌های تضاد در هنر و ادبیات، هم به تفكرات كایزر و باختین می‌پردازد و هم نظریات نظریه...
پنجشنبه، 2 ارديبهشت 1395
تاریخچه‌ی گروتسك
واژه‌ی گروتسك با كشف برخی تصاویر غیرعادی در راهروهای زیرزمینی استخر تیتوس (Titus) و خرابه های كاخ طلایی نرو (Nero)، وارد زبان ما شد. حفاری خرابه‌های...
پنجشنبه، 2 ارديبهشت 1395
گروتسك در نگاه ولفگانگ كایزر
اثر كایزر به نام گروتسك در هنر و ادبیات بنیانگذار توجهات به این مقوله پس از جنگ جهانی دوم بود و اغلب تئوریسین‌های دوران مدرن، اثر او را همیشه...
پنجشنبه، 2 ارديبهشت 1395
نمادها و استعاره‌ها در فابل
پراپ، در مطالعات ریخت‌شناسانه خود، به ضرورت توجه به دلالت‌ها و نمادها آگاه بود، اما در کتاب خود به این مبحث نپرداخت و همین نکته از جمله انتقادهایی...
پنجشنبه، 24 دی 1394
نماد در فابل
واژه‌ی نماد در لغت به معنی نَمود، نما و نماینده است. این واژه از کلمه‌ی یونانی sumballein گرفته شده به معنی به هم پیوستن و اتصال. از سوی دیگر...
پنجشنبه، 24 دی 1394
رمز در فابل
رمز به معنای وسیع کلمه، تعریف واقعیتی است انتزاعی یا احساس و تصویری غائب از حواس، به یاری تصویر یا شئ. به همین دلیل، رمز، مناسب‌ترین زبان برای...
پنجشنبه، 24 دی 1394
تخلّص و گریزگاه
یادداشت نویسنده : به یاد همیشه زنده استاد بزرگوار، پروفسور الکساندر نیکولایویچ بولدروف (1909-1993 م.) ایران‌شناس ممتاز روس که حدود بیست سال پیش،...
جمعه، 10 مهر 1394
مفهوم انديشه ي ادبي
مسئله ي درستي بين ادبيات خالق و ايده ها موضوع حائز اهميت نقد ادبي مدرن است. اين مسئله همواره براي نقد مشکل نمي سازد، و اينکه در حال حاضر مشکلات...
چهارشنبه، 13 اسفند 1393