دوقطبی‌اندیشی (قسمت اول)
دوقطبی سازیها، که یکی از شاخصه های اندیشه های تئولوژیک و ایدئولوژیک است، از ویژگیهای انحطاط تفکر در میان ما از جمله در اندیشمند بزرگی چون فردید...
شنبه، 31 فروردين 1398
دوقطبی‌اندیشی (قسمت دوم)
تمام تاریخ و همه سنت های نظری، فرهنگها و تمدن ها به دو گونه متافیزیکی و غیر متافیزیکی و تمام نظام های وجودشناختی و معرفت شناختی به دو قطب حصولی...
شنبه، 31 فروردين 1398
زبان مدافعه جویانه
آیا اساسا می توانیم برخوردار از مفاهیم، زبان و ادبیاتی فارغ از هر گونه ارزش و ارزش گذاری باشیم و آیا هر زبانی خود گرانبار از پارهای ارزشها و...
جمعه، 30 فروردين 1398
نقد سنت از سوی فردید
در لابه لای آثار فردید نقدهای اصیلی بر فقه و علم اصول ما نیز وجود دارد که شنیدنی و قابل تأمل است. البته فردید به ما توضیح نمی دهد که این بازگشت...
جمعه، 30 فروردين 1398
فهم روند جهانی شدن
تفوق طلبی در همه بلوک غرب و شرق مشترک است چه شرق امروز هم هومانیسم غربی را قبول کرده فردید درباره جهانی شدن سنت متافیزیک غربی و غربزدگی جهان،...
جمعه، 30 فروردين 1398
واژه‌سازی‌های فردید
هر چند استفاده فردید از تعابیر عرفانی و اشعار حافظ و جامی به جای واژگان و اصطلاحات غیرتئولوژیک در شرح و بیان اندیشه های هایدگر انتقادات بسیاری...
جمعه، 30 فروردين 1398
تغییر پارادایم تفکر در ایران
به موجب همین عدم ارتقای گفتمان‌های نظری در جامعه ما تا سطح گفتمانی فلسفی (به معنای عام کلمه)، به خصوص در میان روشنفکران و اصحاب تئولوژی، و به...
پنجشنبه، 29 فروردين 1398
داستان عقل سرخ ( قسمت دوم)
داستان عقل سرخ و قصه غربة الغربیه، دو داستانی که سهروردی در آن از عناصر آیین زرتشتی نوافلاطونی و سنت هرمسی استفاده کرده است. دو داستان شیخ نیز...
پنجشنبه، 22 فروردين 1398
داستان عقل سرخ(قسمت اول)
شیخ شهاب الدین سهروردی عارف اندیشمندی است که حکمتی به نام اشراق را بنیان گذاشت و رساله ای به نام عقل سرخ را قلم زد. این رساله فلسفی و به زبان...
يکشنبه، 18 فروردين 1398
این آقا فراماسون است و اساساً مأمور بود (قسمت اول)
کربن خود معتقد است که احتمالا پیش از وی کمتر کسی به مقایسه میان اندیشه های هایدگر و عرفان ایرانی اسلامی اقدام ورزیده است، و صراحتا اظهار میدارد:...
يکشنبه، 28 بهمن 1397
این آقا فراماسون است و اساساً مأمور بود (قسمت دوم)
هیچ گاه زمین خالی و محروم از حکیمی یا جماعتی از حکما که بدانها حجج و بینات الهی اقامه و نظام عالم بشری ادامه پیدا می کنند نیست. در میان سلسله...
يکشنبه، 28 بهمن 1397
این آقا فراماسون است و اساساً مأمور بود (قسمت سوم)
کربن در رجوعش به سنت تفکر اسلامی، بیشتر به فلسفه اشراق توجه دارد؛ او سهروردی را قهرمان و اسوه تفکر ایده آل خویش برمی شمارد و معتقد است که «متافیزیک...
يکشنبه، 28 بهمن 1397
اتیمولوژی فردیدی (قسمت اول)
زبان شناسان می کوشند تا به تغییرات و تحولات تاریخی واژگان و نیز صیرورت خود زبانها به طور کلی پی برده، بر اساس اصول و قواعدی علمی به ریشه‌های...
يکشنبه، 28 بهمن 1397
اتیمولوژی فردیدی (قسمت دوم)
هرچند در مرحله اول ناظر به علم انسان به اسما و صفات حق است لیکن در مرحله ثانی به اسمای ملفوظ که مظاهر این اسما با آنها نامیده می شوند، دلالت...
يکشنبه، 28 بهمن 1397
نگرش علم الاسمایی (قسمت اول)
تفکر فردید، بی تردید از ذات گرایی ارسطویی فاصله دارد؛ وی، به خصوص با توجه به تأثیر پذیری اش از تفکر هایدگر و نیز به تبع نگرش تاریخی جدید، بر...
شنبه، 27 بهمن 1397
نگرش علم الاسمایی (قسمت دوم)
فردید از آیات قرآنی به منزله منبع بهره می گیرد. دوره دوم تاریخ از نظر فردید، دورة غفلت از وجود و نیست انگاری است که با ظهور متافیزیک آغاز می...
شنبه، 27 بهمن 1397
نگرش علم الاسمایی (قسمت سوم)
در فلسفه تاریخ فردید حضور تفکر هایدگر به خوبی هویداست. میدانیم که هایدگر تاریخ متافیزیک را تاریخ بسط غفلت از وجود می داند غفلتی که دیوار به دیوار...
شنبه، 27 بهمن 1397
غرب‌زدگی از دیدگاه فردید
هایدگر، تاریخ تفکر غرب را تاریخ بسط تفکر متافیزیکی دانسته، می کوشد تا با تأمل درباره نحوه حدوث، مراحل بسط و بن بست های سنت تفکر متافیزیکی به...
شنبه، 27 بهمن 1397
حکمت انسی چیست؟
حکمت انسی و تأثیرپذیری از سنت عرفانی، مهم ترین عنصر قوام بخش تفکر فردید در مرحله دوم و اصلی حیات فکری اوست. بدون توجه به این عنصر، فهم فردید...
جمعه، 26 بهمن 1397
آثار فردید جوان (قسمت اول)
متون پراکنده و نابسامان به جای مانده از فردید، دستاویزهای مناسبی برای نقد و انکار در اختیار هر خواننده ای، با هر گرایشی قرار میدهد. این خود یک...
جمعه، 26 بهمن 1397