رولان بارت : تقلید به عنوان گریز از اصل‏
رولان بارت جهان را به گونه‏ى دریایى از نشانه‏ها مى‏شناسد و بدین ترتیب تقلید (mimesis) را به وادى نوآورى و صورت خیالى (simulacrum) مى‏کشاند.
چهارشنبه، 15 شهريور 1391
بارت : از ساختگرایى تا آستانه‏ى واسازى
همان‏طور که مى‏دانیم ساختگرایى نظامى است مبتنى بر تقابل که خود را قادر به مهار نمودن معنا در قالب‏هاى زبانى مى‏داند. این مهار معنا امرى است که...
چهارشنبه، 15 شهريور 1391
رولان بارت و یادداشت‏هاى شخصى روزمره‏
قرن بیستم شاهد ظهور چهره‏هاى شاخص نقد در عرصه‏هاى ادبى، هنرى، سیاسى، اجتماعى و غیره بود. رولان بارت از جمله متفکران این دوران به شمار مى‏آید...
چهارشنبه، 15 شهريور 1391
خاستگاه‏هاى اندیشه‏ى بارت در نشانه‏شناسى
ساختگرایى در طى یک سده تحول، مرحله‏ى مهمى را به خود دید، به گونه‏اى که در خلال دو دهه پس از جنگ جهانى دوم زمینه آن فراهم آمد و از اواخر دهه‏ى...
چهارشنبه، 15 شهريور 1391
شعر و نثر از دیدگاه رولان بارت
بحث در خصوص شعر و نثر در طول تاریخ ادبیات جهان همواره مدنظر منتقدان ادبى بوده است. گاهى مرزهاى بین شعر و نثر بسیار نامرئى جلوه‏گر مى‏گردد و
چهارشنبه، 15 شهريور 1391
هنر از دیدگاه افلاطون
افلاطون یک فیلسوف شاعر است و آثار وی قبل از آنکه خردمندانه باشد، شاعرانه است. امّا در اندیشه او شعر تنها وسیله ای برای بیان زیبایی حقیقت است....
يکشنبه، 13 فروردين 1391
مرگ هنر با شعر فرا مي رسد!
هنر همواره مورد تأمل فيلسوفان و انديشمندان از يونان باستان تا اکنون بوده و گويا اين بخش از عالم انساني راز آميزترين و دست نيافتني ترين بخش هاي...
يکشنبه، 23 بهمن 1390
هنر و تمدن اسلامي
ابن سينا نخستين كسي است كه پس از اسلام، از وي در باب موسيقي به زبان فارسي كتابي باقي مانده است. اين، همان كتاب «النجاة» است كه شاگرد او، ابوعبيد...
دوشنبه، 29 فروردين 1390
روش شناسی رئالیسم در هنر
انتخاب صفت «رئالیسم انتقادی» بی‌علت و خودانگیخته نبوده است، بلكه نتیجهٔ ارزیابی رویكرد رئالیسم و آثار آن از تجربهٔ فكری امروز است. دیگر اینكه...
جمعه، 24 دی 1389
نو ساختن معناي نظريه ي فيلم از رهگذر فلسفه کانت
دانشجويان، نظريه ي فيلم را اغلب رشته اي مبهم،نامنسجم و غيرعملي مي شمارند.اين مقاله مدلل مي کند که اگر نظريه ي فيلم با توجه به زيبايي شناسي فلسفي...
سه‌شنبه، 20 مهر 1389
جنبش‌ هنری آینده‌گری
آینده‌گری یا فوتوریسم یا فیوچوریسم (به انگلیسی: Futurism) یکی از جنبش‌های هنری اوایل قرن بیستم بود. مرکز این جنبش در روسیه و ایتالیا بوده و در...
شنبه، 26 ارديبهشت 1388
عناصر گوهري هنر اسلامي در انديشه‌ خواجه نصير‌
الف: در نگاه اول به نظر نمي‌رسد بتوان بين انديشه‌هاي فقهي، فلسفي، کلامي، منطقي، هندسي، نجومي و ادبي خواجه نصيرالدين طوسي با مباحث نظري هنر اسلامي...
جمعه، 11 ارديبهشت 1388
در آمدی بر فلسفه ی هنر
تشخیص و دفاع از یك اثر هنری كار بسیار پیچیده ای است. غالب مخاطبین یك اثر هنری آن را با احساس خود می سنجند و اگر آن اثر بتواند احساس لذتی در آنان...
چهارشنبه، 14 اسفند 1387
بازشناسى عناصر فلسفه هنر بر پایه مبانى حکمت صدرایى
امروزه، فلسفه اسلامى، با توجه به پیش رفت علوم، نیازمند آن است که در حرکتى پویا خود را به روز و کارآمد نماید تا نشان دهد که در پاسخ گویى به پرسش...
چهارشنبه، 23 بهمن 1387
مبادی مابعدالطبیعی هنر
هنگامی که می‌خواهیم از مبادی هنر از دیدگاه عرفانی سخن بگوییم، نخست لازم است به چند نکته یا چند سؤال اصلی توجه کنیم که یکی از آنها این است که...
يکشنبه، 12 آبان 1387
فلسفه هنر افلاطون
به نظر افلاطون نظمي مابعدالطبيعي و اخلاقي بر جهان حاکم است که فيلسوف بايد آن را از طريق تفکر عقلاني کشف کند و هنر فقط هنگامي ارزش حقيقي دارد...
شنبه، 11 اسفند 1386
هنر از نظر افلاطون و ارسطو
چنان كه منتقدان مى گويند؛ افلاطون و ارسطو اساساً درباره ارزش هنر در جامعه بشرى هم صدا نبودند. افلاطون سعى مى كرد هنرمندان را از امتياز تأثير...
جمعه، 3 اسفند 1386