زیبایی از دیدگاه علمی و فلسفی (8)
1 نظاره ی ابتدایی و سطحی مقصود از کلمه ی ابتدایی، آن نیست که تماشا کننده برای اولین بار یک زیبایی را مورد نظاره قرار داده است، بلکه مقصود ارتباط...
چهارشنبه، 11 ارديبهشت 1392
زیبایی از دیدگاه علمی و فلسفی (6)
برای درک رابطه ی جزء و اجزاء با کل، سه مسأله را باید از یکدیگر جدا کنیم: 1. رابطه ی کل با جزء و همه ی اجزاء منهای یک جزء 2. رابطه ی کل با هر...
چهارشنبه، 11 ارديبهشت 1392
زیبایی از دیدگاه علمی و فلسفی (7)
ادیان الهی و اخلاقیون و همه ی متفکرانی که با همه ی استعدادهای بشری آشنایی دارند، و برطرف شدن زشتی های طبیعت حیوانیِ بشری را در به وجود آوردن...
چهارشنبه، 11 ارديبهشت 1392
زیبایی از دیدگاه علمی و فلسفی (4)
1 نظم در هستی: این آرمان اعلاست که از آغاز تاریخ معرفت بشری تاکنون، کاروان های انبوهی از دانشمندان و حکما را برای کشف قوانینی که از نظم عالم...
چهارشنبه، 11 ارديبهشت 1392
زیبایی از دیدگاه علمی و فلسفی (5)
جدی ترین کاروان انسانی از احساس وابستگی هستی به مطلق برین خبر می دهد، با این احساس وابستگی، و دیدن شکوه و جلال معقول در جهان هستی است که وابستگی...
چهارشنبه، 11 ارديبهشت 1392
زیبایی از دیدگاه علمی و فلسفی (2)
این بحث را می توان یکی ازاساسی ترین مباحث مربوط به زیباشناسی به حساب آورد. این بحث چنین مطرح می شود: آیا زیبایی حقیقتی است یک قطبی یا حقیقتی...
چهارشنبه، 11 ارديبهشت 1392
زیبایی از دیدگاه علمی و فلسفی (3)
در آغاز مباحث زیبایی، برای تفکیک این مفهوم از مفاهیمی که غالباً با همدیگر مخلوط می شوند، یک توضیح ساده و ابتدایی را مطرح کرده ایم. اکنون به مباحثی...
چهارشنبه، 11 ارديبهشت 1392
زیبایی از دیدگاه علمی و فلسفی (1)
برای ورود به مباحث زیبایی از دیدگاه علمی و فلسفی، مقدمه ای را در توضیح چهار موضوع مهم که اختلاط آن ها با زیبایی موجب اشتباهاتی در مباحث زیبا...
چهارشنبه، 11 ارديبهشت 1392
خلاقیت چیست و روش های شکوفایی استعدادها کدامند؟
از زمان افلاطون به این طرف، نظریات مختلفی درباره ی سازندگی که گروه سوم از هنرمندان دارا می باشند، ابراز شده است. دکتر لورنس هترر مقداری از مهم...
چهارشنبه، 11 ارديبهشت 1392
آیا اسلام هنر را محدود کرده است؟
آیا برنامه ریزی های آموزشی باید به نیازهای فرد عنایت داشته باشد یا جامعه؟ آیا مرزی بین فرد و اجتماع از نظر انسان شناسی و جامعه شناسی که دارای...
چهارشنبه، 11 ارديبهشت 1392
مبانى و ریشه‏هاى نقد تئاتر
آن گونه که در کتب ومقالات گوناگون آمده است، نقد، عبارت از بررسى نقاط ضعف و قوت یک اثر و تمییز سره از ناسره است. چنانکه از تعریف فوق برمى‏آید،...
يکشنبه، 15 بهمن 1391
نقد هستى شناسانه‏ى هنر
موضوعى که براى سخنرانى امروز من تعیین شده، نقد هستى شناسانه‏ى هنر است. از آنجا که بحث درباره‏ى نقد هستى شناسانه‏ى هنر است، لازم است که ابتدا...
يکشنبه، 15 بهمن 1391
پدیدار شناسى و نقد آثار هنرى
در نقد »پدیدار شناسانه«، پدیدار شناسى ترجمه‏اى است براى فنومنولوژى. بنابراین نقد فنومنولوژیک را مورد بررسى قرار مى‏دهیم تا بدانیم با گونه‏هاى...
يکشنبه، 15 بهمن 1391
نقد موسیقى: طرح چند سؤال
مقدمتا باید خدمتتان عرض کنم که من به هیچ‏وجه منتقد موسیقى نیستم. خدمت دوستان عرض کردم که کار من به هیچ‏وجه نقد موسیقى نیست و در جاهاى دیگر هم...
يکشنبه، 15 بهمن 1391
فرمالیسم
فرمالیسم به مثابه‏ى یک سرى از ایده‏هاى ژانرى )Generic( درباره‏ى تجربه کردن و تفسیر هنر، استمرار و ثبات بى بدیلى را در راستاى تئورى سازیهاى قرن...
يکشنبه، 15 بهمن 1391
معمارى‏هاى در تقابل با دریدا
دو گونه فضاى اندیشه‏اى - یکى در غرب و دومى در ایران - دو بینش متمایز به فضاى ساخته به دست مى‏ دهند که این به نوبه‏ ى خود دو گونه معمارى متمایز...
چهارشنبه، 15 شهريور 1391
تأثیر اندیشه ‏هاى ژاک دریدا در هنر پست مدرن
بررسى و تحلیل انگیزش فرهنگى پست مدرنیسم و بروز آن در عرصه‏ى هنر غرب به شکل جریانى آوانگارد، بر اساس نقد مؤلفه‏هاى منطق محورى و آوا محورى در متافیزیک...
چهارشنبه، 15 شهريور 1391
بارت و بینامتنیت
»هر متنى یک بینامتن است؛ دیگر متن‏ها در سطوح متغیر و با شکل‏هاى کمابیش قابل شناسایى در آن حضور دارند؛ متن‏هاى فرهنگ پیشین و متن‏هاى فرهنگ پیرامون؛
چهارشنبه، 15 شهريور 1391
رولان بارت و نشانه‏هاى تصویرى
خوانندگان با آثارى که در آنها بارت راجع به نقاشى و تصویر سخن رانده آشنا هستند. از نظر بارت نوشتار و نقاشى داراى منشأ واحدى هستند و آن حرکت است.
چهارشنبه، 15 شهريور 1391
رولان بارت : تقلید به عنوان گریز از اصل‏
رولان بارت جهان را به گونه‏ى دریایى از نشانه‏ها مى‏شناسد و بدین ترتیب تقلید (mimesis) را به وادى نوآورى و صورت خیالى (simulacrum) مى‏کشاند.
چهارشنبه، 15 شهريور 1391