معرفت شناسی مطلق و معرفت شناسی مقید
منظور از معرفت شناسی مطلق آن دسته از نظریه های معرفت شناختی است كه به حوزه خاصی اختصاص ندارد و همه‌ی حوزه‌های معرفت را در برمی‌گیرد. اما منظور...
پنجشنبه، 7 مرداد 1395
تفکر دو قطبی (2)
بی تردید، تفکر دو قطبی شده تنها یکی از موارد بی شماری است که ممکن است ما را از لحاظ فلسفی به بن بست بکشاند. تاریخ فلسفه آکنده از چنین نمودهایی...
يکشنبه، 11 بهمن 1394
تفکر دو قطبی (1)
تفکر عامّی وجود دارد که می‌توان آن را دوقطبی کردن نامید و ظاهراً منشأ بخش اعظم مابعدالطبیعه است. در این تفکر اشیا به دو مقوله‌ی مانعةالجمع تقسیم...
يکشنبه، 11 بهمن 1394
حقیقت چیست؟
نیازی نیست اکنون درباره‌ی نظریه‌های فلسفی حقیقت بحث کنیم و چندان بر خطا نخواهیم بود این گفته‌ی قدیمی را بپذیریم که: "حقیقت عبارت است از مطابقت...
سه‌شنبه، 3 شهريور 1394
عقل و کارکردهاي آن از منظر امام صادق (عليه السلام)
عقل در لغت عرب به معناي منع، نهي، امساک، حبس و جلوگيري است. (جوهري، 1368، ج4، ص 1769) و اطلاعات ديگر عقل نيز از همين معني گرفته شده است و با...
يکشنبه، 18 آبان 1393
معرفت شناسي در مکتب امام صادق (عليه السلام)
در بسياري از آيات قرآني و روايات رسيده از پيامبر (صلّي الله عليه و آله و سلّم) و ائمه معصومين (عليهم السلام) به پديده هاي طبيعي اشاره شده است....
يکشنبه، 18 آبان 1393
منابع معرفت در نگاه امام صادق (ع)
امروزه معرفت و معرفت شناسي فراواني مورد بحث قرار مي گيرد. يکي از مباحثي که در معرفت شناسي مطرح است، بحث منابع معرفت است که از قديم بحث متنازع...
يکشنبه، 18 آبان 1393
مابعدالطبيعه و خودکامگي ذهن
يکي از خطرهاي قلمرو مابعدالطبيعه به معناي عام و خاصّ آن، خودسري ذهن و عقل بر پايه ي تخيل و توهم است. اشکال بزرگ و درست کانت به مابعدالطبيعه،...
چهارشنبه، 2 مهر 1393
حرکت از فيزيک به متافيزيک
مابعدالطبيعه نيز مانند طبيعت، براي بشر شناختني است. اگر وضعيت موضوعاتي؛ مانند: تجرّد نفس، خدا، ازلي بودن عالم و اختيار، تا به امروز به گونه اي...
چهارشنبه، 2 مهر 1393
متافيزيک راستين
شايد انسان، با بلند پروازي خود، آرزوهايش را در قلمرو دانايي، به هيچ مرزي محدود نمي کرد که در عهد باستان، فلسفه را چون شناختي فراگير، هدف خود...
چهارشنبه، 2 مهر 1393
تنظيم جهان ذهن و عين در جهت کشف حقيقت (1)
بحث اصلي نگارنده در اين بخش، نتيجه گيري از مطالب گذشته، در تبيين چگونگي گسترش يقين در قلمرو علوم تجربي، متافيزيک، الهيات و علوم انساني است.
چهارشنبه، 2 مهر 1393
تنظيم جهان ذهن و عين در جهت کشف حقيقت (2)
چنان که گذشت، خاستگاه خطا، ارتباط نظام ذهن با داده هاي حسي است. از آن رو که هر دوي آنها، گونه اي محدوديت و کاستي دارند که همين، منشأ خطا و انحراف...
چهارشنبه، 2 مهر 1393
چگونگي عبور از شک به يقين
شک، هدف نهايي نيست؛ از اين رو هيچ کس در قلمرو آن، آرام ندارد. شک به اين دليل ارزش دارد که مقدمه ايست براي يک نتيجه ي يقيني، وگرنه خودش ذاتاً...
چهارشنبه، 2 مهر 1393
آغاز انديشيدن با شک کردن در يقين !
راه يابي به قلمرو روشن انديشه، پژوهش و انتخاب، در گرو کنار گذاشتن يقين اوليه است و چون شکستن حصار اين يقين کاري دشوار است، به سادگي مي توان به...
چهارشنبه، 2 مهر 1393
شک، پل عبور به حقيقت
فضاي شک، با شکوه، زيبا، غرور آميز و نيز سراپا نگراني و دلهره است. انسان در اين مرحله؛ همانند نوجوان ناز پرورده اي است که ناگهان، پناه خانواده...
چهارشنبه، 2 مهر 1393
چرا از انديشيدن و تفکر مي ترسيم؟!
هميشه براي انسان اين نگراني هست که عمرش را در يقين سپري کند و مزه ي شک را نچشد! حال بايد ديد که اين « شک » چيست؟ و چرا اين قدر کمياب و دور از...
چهارشنبه، 2 مهر 1393
شناخت شناسي ابوريحان بيروني
از منظر بيروني شناخت حقيقت نه تنها امکان پذير است، بلکه رسالت انديشمندان کشف « حقيقت » مي باشد و لذا، در اين باره مي گويد: « با اين طريقي که...
دوشنبه، 31 شهريور 1393
بررسي نقش علم حضوري در معرفت شناسي
تقسيم دانش به حضوري و حصولي، عادي بود؛ اما گروهي از فضلاي معاصر، کارآيي علم حضوري را در برداشتن مشکلات معرفت شناسي، بسيار جدّي و با اهميّت شمرده...
دوشنبه، 3 شهريور 1393
شناخت شناسي ابن رشد
در بحث از مباني معرفت شناسي عمدتاً مباحث ناظر به چگونگي کشف يا فهم حقيقت و منابع اعتبار آن است. در تاريخ معرفت، دو مکتب عقل گرايانه و تجربه گرايان...
يکشنبه، 29 تير 1393
اهمیّت معرفت شناسی
شناخت اندیشه اخوان الصفا از جهت سیاسی و اجتماعی در گرو آشنایی با دیدگاه آنان در زمینه ی انسان و طبیعت و ماورای طبیعت و رابطه آنها با یکدیگر است،...
يکشنبه، 31 فروردين 1393