فاطمه، الگوی برتر
قرآن کریم از انسان کامل به عنوان «اُسوه‌ی حسنه» و الگوی برتر یاد کرده و فرموده است: قطعاً برای شما، رسول خدا سرمشق نیکو است؛ برای آن کس که به...
دوشنبه، 19 مهر 1395
فاطمه، موجود ملکوتی و تجلیگاه همه کمالات انسانی
انسان کامل به جهت آن‌که مظهر تمام اسماء و صفات الهی است، تجلیگاه همه کمالاتی است که برای انسان، بلکه برای وجودات امکانی قابل تصور است؛ به همین...
دوشنبه، 19 مهر 1395
فاطمه زهرا، حقیقت لَیْلَةُ الْقَدْر
یکی از اسرار وجودی فاطمه زهرا (علیهاالسلام) ظهور حقیقت لَیْلَةُ الْقَدْرِ است. امام خمینی (رحمةالله) ضمن بحثی عرفانی درباره لَیْلَةُ الْقَدْرِ...
دوشنبه، 19 مهر 1395
همسانی حضرت فاطمه با سایر معصومین در فضایل
حقیقت انسان، روح مجرد او است و بدن در تمام مراحل، تابع روح است و روح به دلیل مجرد بودن، از وصف تذکیر و تأنیث (مرد و زن بودن) منزّه می‌باشد؛ به...
دوشنبه، 19 مهر 1395
گفت‌وگوهای فاطمه (س) با فرشتگان
از جمله امتیازاتی که در عرفان امام خمینی برای حضرت زهرا (علیهاالسلام) شمرده شده است، گفت‌وگوهای جبرئیل با آن حضرت است. امام خمینی با استناد به...
دوشنبه، 19 مهر 1395
سرّ نقطه‌ی باء «بسم الله» بودن امیرمؤمنان (ع)
یکی از مباحث دقیق و اسرارآمیز ابعاد وجودی امیرمؤمنان (علیه‌السلام) این است که علی (علیه‌السلام) نقطه‌ی باء «بسم الله» است. این مسأله مستند به...
شنبه، 17 مهر 1395
نموداری از عشق و معرفت علی (ع) به خداوند
این فراز ویژگی و درخشندگی خاصی دارد؛ زیرا از یک سو نموداری از معرفت علوی به خداوند و جلوه‌ای از عشق وصال او به حق تعالی است؛ از سوی دیگر به سالکان...
شنبه، 17 مهر 1395
تجلی علی (ع) در نهج‌البلاغه
اثر، نموداری از مؤثر است و برخی از کمالات وجودی مؤثر در اثر او به خوبی دیده می‌شود؛ زیرا اثر هر چیز در واقع تجلی آن چیز است؛ از این رو سخن، جلوه‌ای...
شنبه، 17 مهر 1395
علی (ع) تمثّل عینی قرآن
چون قرآن علم نازل خداوند و به تعبیر دیگر تجلّی علم و تمثّل کلام الهی است، لذا گاهی از ذات و صفات و فعل خدای سبحان، گاهی از احدیّت و واحدیّت و...
شنبه، 17 مهر 1395
همسانی ابعاد وجودی علی (ع) با عدد اسماء الهی
گرچه ساحات و گستره‌ی وجودی امیرمؤمنان بسیار وسیع است و به همین دلیل شناخت همه جانبه‌ی او کار آسانی نیست؛ به ویژه آن که بحر قلزم وجود علوی در...
شنبه، 17 مهر 1395
علی (ع) جامع صفات متضاد
یکی از ویژگی‌های امیرمؤمنان (علیه‌السلام) جمع بودن صفات متضاد در وجود او است این مسأله در عرفان امام خمینی مورد توجه خاصی قرار گرفته و در موارد...
شنبه، 17 مهر 1395
علی (ع) معجزه‌ی بزرگ الهی
در آثار عرفانی امام خمینی از وجود مقدس امیرمؤمنان به «معجزه‌ی الهی» یاد شده و بر این نکته تأکید شده است که به دلیل وجود اعجازگونه‌ی آن حضرت،...
شنبه، 17 مهر 1395
معیّت امیرمؤمنان (ع) با انبیا
از حقایق بسیار ناب و ارزشمندی که درباره‌ی امیرمؤمنان (علیه‌السلام) بیان شده این است که آن حضرت با همه‌ی انبیا در باطن و با ختمی مرتبت در ظاهر...
شنبه، 17 مهر 1395
سرّ برتری عبادت اهل بیت بر عبادت احرار
مردم با انگیزه‌های متفاوتی عبادت می‌کنند؛ در حدیثی از امام صادق (علیه‌السلام) آمده است:
شنبه، 17 مهر 1395
دعا و مناجات اهل بیت (ع)
ادعیه و مناجات اهل بیت (علیهم‌السلام) از یک‌سو گویای حالات معنوی و عرفانی و نمودار عمق نجوا و خلوت‌های آنان با حضرت حق است، و از سوی دیگر پس...
شنبه، 17 مهر 1395
سرّ عدم تزاحم صدقه امیرمؤمنان در حال نماز با حضور قلب
سرّ عدم تزاحم صدقه امیرمؤمنان (ع) در حال نماز با حضور قلب(صدقه دادن امام با حضور قلب در نماز) چیست؟
شنبه، 17 مهر 1395
حالات اهل بیت هنگام عبادت
یکی از آموزه‌های معنوی عبادت‌های اهل بیت (علیهم‌السلام) این است که هنگام عبادت، حالات خاصی داشته‌اند. به عنوان نمونه، امام سجاد (علیه‌السلام)...
شنبه، 17 مهر 1395
اهل بیت (ع) و عبودیت مطلقه
«عبودیت مطلقه» تعبیر دیگری از عبودیت کامل است. هر اندازه انسان از نظر کمالات وجودی کامل‌تر باشد، گرایش فطری و ذاتی او به سوی عبودیت و بندگی حق...
شنبه، 17 مهر 1395
آثار و نتایج قرب فرایض و نوافل
عبادت در تقسیمی کلی، به دو قسم فرایض و نوافل (واجبات و مستحبات) تقسیم می‌شود که هر یک آثار و نتایج خاص خود را دارد و با انجام هر یک، قرب ویژه‌ای...
جمعه، 16 مهر 1395
راه دستیابی به عبودیت کامل
راه‌کارهای متعددی برای دستیابی به عبودیت وجود دارد؛ اما به نظر می‌رسد یکی از عمیق‌ترین راه‌کارها در کلام امام خمینی مطرح شده است؛ ایشان می‌فرمایند:
جمعه، 16 مهر 1395