رساله توجه اَتَم
با ظهور شیخ اکبر محیی‌الدین عربی، بنیاد عرفان اسلامی، با تحولی ژرف روبرو گشت. آن چنان که سایه اندیشه‌های او بنیان تمام معارف پیشین را درنوردید،...
پنجشنبه، 20 مهر 1396
مرآت القلوب
در کتابخانه‌ی دانشگاه کمبریج جزو کتب خطّی اهدایی ادوارد براون نسخه‌ای است با عنوان منتخبات مثنوی به تاریخ 943 که تحت شماره‌ی V. 14(7) Browne...
چهارشنبه، 29 شهريور 1396
عرفان مطلوب؛ عرفان شيعي
بررسي سير عرفان در تاريخ و شناسايي عرفان صادق از عرفان‌هاي کاذب از جمله موضوعات جالب توجه محققان حوزه و دانشگاه است. بخصوص اينکه در سده‌هاي اخير...
چهارشنبه، 8 شهريور 1396
کدام عرفان ؟
آنچه مي‌خوانيد نوشته‌اي است از شهيد سيد مرتضي آويني است که در نخستين سالهاي پس از پايان دفاع مقدس نگاشته شد، هنگامي که نخستين نشانه‌هاي عرفانهاي...
دوشنبه، 30 مرداد 1396
مي خواهند عرفان را از خدا جدا کنند...
رهبر معظم انقلاب: «بايد روي افکار شهيد مطهري، کار فکري بشود، يعني جمعي اهل تحقيق علاقه مند به کار علمي، بنشينند و نظرات شهيد مطهري را در ابواب...
دوشنبه، 30 مرداد 1396
تصفيه
(اصطلاحي عرفاني) و عبارت است از صيقل زدن و صافي نمودن دل با ذکر و فکر و سلوک و رياضت کشيدن. اين کلمه در لغت به معناي خالص شده‌ي هر چيز و برگزيده‌ي...
سه‌شنبه، 2 خرداد 1396
عرفان و تصوف شيعي
عرفان و تصوف، تمايل به باطن و باطن‌گرايي و آشنايي با اسرار و معارف باطني از طريق تعاليم ائمه‌ي اطهار (عليهم‌السلام) و اعتقاد به ولايت، همان خصوصياتي...
دوشنبه، 1 خرداد 1396
تعین
تعین، اصطلاحی در عرفان و عبارت است از صفت ممتازه‌ی هر شیئی که آن را از دیگر اشیاء جدا و متمایز می‌سازد و اصطلاحاً آن را «ما به الامتیاز هر شئی»...
پنجشنبه، 31 فروردين 1396
عرفان و فلسفه‌ی صدرایی
صدرالمتألهین با بنیان فلسفه‌ی وجودی متعالی یک مکتب سازمند و حیرت‌انگیز فلسفی را تأسیس کرده که فلسفه‌ی اسلامی را ازهمه‌ی فلسفه‌های گذشته و حال...
چهارشنبه، 30 فروردين 1396
فلسفه‌ی عرفان و فلسفه‌ی اخلاق
فلسفه‌ی اخلاق یک فلسفه‌ی کردار آدمی است که محدود به منش یا رفتار اخلاقی انسان می‌شود و با روش عقلی و استدلالی در این باره تأمل‌ورزی می‌کند و...
چهارشنبه، 30 فروردين 1396
مبانی هستی‌شناختی علم سلوک
این حوزه در سه ساحت انجام گرفته است: تبیین هستی‌شناختی رئوس علم سلوک، تبیین وجود‌شناختی علم‌النفسی و تبیین توحید‌شناختی.
چهارشنبه، 30 فروردين 1396
مآخذشناسی علم سلوک
بنا به تحقیق انجام گرفته، آثاری که در حوزه‌ی فلسفه‌ی علم سلوک به قلم نشسته باشند و تا حدودی مستقل به مسائل این فلسفه پرداخته باشند، بسیار نیستند....
چهارشنبه، 30 فروردين 1396
تحوّل مفهوم عرفان در نگاشته‌های عرفانیِ نخستین
فلسفه‌ی عرفان به معنای فلسفه‌ی تجربه‌ی عرفانی، رشته‌ی نوبنیادی است که پیشینه‌ای بیش از دو قرن ندارد و این پیشینه نیز از غرب گذر کرده است. از...
چهارشنبه، 30 فروردين 1396
مأخذ‌شناسی عرفان نظری
آنچه نگاه این گفتار به آن معطوف شده، بیش از همه بخش آغازین آثار عرفان نظری است که بسیار کوتاه به رئوس، مبادی و مبانی عرفان نظری پرداخته‌اند....
چهارشنبه، 30 فروردين 1396
درون مایه‌ی علم اخلاق
پژوهشگران علوم دینی در مطالعه‌ی آثاری در باب ارزش‌های الهی و کمالات انسانی که در تمدن اسلامی نوشته شده است، به دو گونه آثار نظام‌مند و سازوار...
چهارشنبه، 30 فروردين 1396
مأخذشناسی فلسفه‌ی تجربه‌ی عرفانی
در توصیف مآخذ فلسفه‌ی تجربه‌ی عرفانی برآنیم که نخست به روش اثر اشاره، آن‌گاه محتوای محوری هر یک از فصول اثر بیان و سپس شاخصه و جایگاه آن اثر...
چهارشنبه، 30 فروردين 1396
ماهیت تجربه‌ی عرفانی
تجربه‌ی عرفانی از جمله مقولاتی است که این شأنیت و قابلیت را دارد که از آن احکامی را برداشت و استنباط کرد و آن احکام را به عنوان مسائل دانش فلسفه‌ی...
چهارشنبه، 30 فروردين 1396
موضوع عرفان نظری
عرفان نظری، عرفان علمی است که به عنوان ترجمان تجربه عارفانه در ساحت هستی‌شناسی شهودی جای دارد و در عرف به آن علم حقایق و مشاهده و مکاشفه گویند....
چهارشنبه، 30 فروردين 1396
ضرورت فلسفه‌ی عرفان
به تحقیق این سخن از سر خردورزی است که اگر عرفان با همه‌ی اصول و مبانی آن پایه‌ی عقلی نداشته باشد، هیچ حجیتی نخواهد داشت و از هرگونه واقعیتی تهی...
چهارشنبه، 30 فروردين 1396
فلسفه‌ی عرفان، دانشی درجه دومی
در آغاز باید به چیستی دانش درجه اول و درجه دوم پاسخ گفت. بنا به تحقیق انجام شده، چند دیدگاه در این باره وجود دارد:
چهارشنبه، 30 فروردين 1396