ابن عربي و نظريه ي وحدت وجود
برخي از کساني که درباره ي ابن عربي تحقيق و پژوهش نموده اند، گفته اند اصطلاح وحدت وجود در آثار او به کار نرفته و خود وي نيز به اين نظريه معتقد...
دوشنبه، 28 مهر 1393
مطالعه ي تطبيقي حضرات خمس از ديدگاه قيصري و امام خميني
حضرات خمس ناظر بر درجات و مقامات وجود مطلق و مراتب کلّي هستي است که محل ظهورات و تجليات حق تعالي مي باشد. به رغم قيصري و امام خميني مراتب وجود،...
شنبه، 26 مهر 1393
بررسی اصول و مبانی طریقت نقشبندیه
با اوج گیری تشکیل فرقه های متعدد صوفی پس از حمله‌ی مغول، هر یک از این فرق، برای تفکیک از گروه های دیگر صوفیه، به تدوین آداب و قواعدی برای خود...
دوشنبه، 3 شهريور 1393
بررسی چگونگی شکل گیری تصوف در ایران با نگاهی به طریقت نقشبندیه
پس از ظهور اسلام در ایران، جریان های فکری و مذهبی بسیاری در این کشور شکل گرفت که جریان متصوفه و تصوف از مهم ترین آن ها محسوب می شود و تا امروز...
پنجشنبه، 15 خرداد 1393
زبان عرفان؛ کنکاشی در شناخت ریشه ها و شاخصه های نوشته های عرفانی
در هر جامعه‌ای زبان خاصی رایج است. در عین حال افراد مختلف آن جامعه بسته به گروه و قشر و طبقة ویژه‌ای که در آن قرار دارند هر چند از همان زبان...
چهارشنبه، 14 خرداد 1393
سبک بالی در سفر
برای سالک الی الله در طول سیر حالاتی پدید می آید که آشنائی با آن و شناخت اسباب و عللش لازم است. از جمله این حالات، حال قبض و بسط است. در این...
يکشنبه، 18 اسفند 1392
کارکردهای فلسفه و عرفان در تبیین معارف دینی
فلسفه به عنوان هستی شناسی عقلانی و عرفان نظری به عنوان هستی شناسی شهودی و قلبی، هر دو به دنبال دستیابی به فهم عمیق و دقیق از هستی و مراتب آن...
دوشنبه، 12 اسفند 1392
نقش مقام قلب در معرفت نفس از منظر ادهم خلخالی
در سال 1381 رسائل فارسی ادهم خلخالی،(چهارده رساله)به اهتمام استاد زنده یاد شیخ عبدالله نورانی تصحیح و از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر...
دوشنبه، 20 آبان 1392
بررسی نقش های متضاد علم و عقل در سلوک عرفانی
مصیبت نامه عطار نیشابوری، بیان سفر عرفانی سالکی است که تحت عنایت الهی و با گذر از چهل مقام در آسمان ها و زمین، که هر یک حامل رمزی از صفاتند و...
شنبه، 7 ارديبهشت 1392
تاریخ عرفای اسلامی
در جهان اسلام، عالیترین صورت معرفت هرگز یک «علم» خاص نبوده که در سطح علم بشری باقی بماند، بلکه «حکمت» بوده است که در آخرین تحلیل به معنی عرفان...
شنبه، 17 فروردين 1392
عرفان اسلامی در هند
مقاله پیش رو به دوره های سه گانه عرفان اسلامی و ظهور عارفان مسلمان در شبه قاره هند می پردازد . هر چند عرفان اسلامی در دوره نخست خود در سرزمین...
دوشنبه، 28 اسفند 1391
مقایسه ختم ولایت از نگاه قیصری و حکیم قمشه ای
از بحث های مهم مکتب ابن عربی، بحث کیستی ختم ولایت است. شارحان مکتب ابن عربی، به ویژه قیصری و حکیم قمشه ای، هر کدام با دلایلی به ارائه نظریه پرداخته...
دوشنبه، 28 اسفند 1391
سنت های عرفانی قرآن کریم و بازتاب آن در متون عرفانی
یکی از مباحث مهم علوم قرآنی، بحث «سنت های قرآنی» است و سنت همان راهی است که در جمیع زمانها به گونه واحدی طی می شود و به عبارتی بیان تأکیدی نوعی...
چهارشنبه، 13 دی 1391
ریشه های عرفان از دیدگاه زبانشناسی
دیدگاه های فلسفی در طول تاریخ منجر به پیدایش نحله های مختلفی در دنیای زبانشناسی شده است، چامسکی رهیافت عقلگرایانه دکارتی و افلاطونی و دیدگاه...
چهارشنبه، 13 دی 1391
مسیحیت و عرفانی
عرفان از جمله واژه هایی است که در جهان مسیحیت همراه با ابهام و غموض می باشد. عرفان به منزله ی نماد است و در واقع این نقطه نظرها نوعی کنایه، اشاره...
چهارشنبه، 29 آذر 1391
آغاز تصوف
در علم اشتقاق معمول، کلمه ی صوفی از کلمه ی عربی «صوف» به معنی «پشم»، مشتق گردیده است. این کلمه اشاره ای به عادت صوفیان است که با پوشیدن جامه...
دوشنبه، 10 مهر 1391
اسماعیلیه و تصوف
آثار و متون سنت اسماعیلیه ی الموت نشان می دهد که چگونه معرفت عملی و تجارب تصوف، بروبار امامت است و در عین حال چگونه امامت با چنین تجربه ای ملازمه...
يکشنبه، 9 مهر 1391
شناخت عرفانی در فلسفه اسلامی
ملاصدرا با توضیح مسلمیات عرفان، بین آن و عرفان اشراق اقتران و تقاربی اساسی نشان می دهد به این معنی که مسلمیت شهود نبوی و ادراکات مافوق احساس...
يکشنبه، 9 مهر 1391
شناخت عرفانی در اسلام
بین شناخت عرفانی فلسفه ی نبوی و پدیده ی کتاب مقدس « کتاب منزل»، رابطه ای اساسی برقرار است. از نظر فکر فلسفی، در مهد امت «اهل الکتاب»، مسأله ی...
يکشنبه، 9 مهر 1391
حقیقت و شریعت در اسلام
در غرب معمولاً چنین شایع است که در قرآن هیچ مطلب صوفیانه و فلسفی موجود نیست و فیلسوفان و صوفیان چیزی از آن اقتباس نکرده اند. اما مسأله ی مورد...
يکشنبه، 9 مهر 1391