چند نکته درباره ي عرفان نظري
ديگر اقطاب متصوفه، همه يا غالباً، آن برجستگي علمي و فرهنگي را که پيشينيان داشته اند، ندارند. شايد بشود گفت که تصوّف رسمي از اين به بعد بيشتر...
پنجشنبه، 11 دی 1393
مرحله ي نظم و کمال تصوف و عرفان اسلامي (3)
مرحله ي نظم و کمال با ابن عربي به کمال و انتها مي رسد. اما پيش از ابن عربي توجه به شخصيت مهم و معاصر وي يعني ابن فارض ضروري است و اينک شرح حال...
پنجشنبه، 11 دی 1393
شرح و تعليم عرفان پس از محي الدين ابن عربي
پس از محي الدين عربي عرفاي بزرگ به شرح و تفسير نظام تدوين و تکميل شده ي مکتب وي پرداختند. اين شرح و تفسير به طور کلي به دو صورت انجام پذيرفت:
پنجشنبه، 11 دی 1393
مرحله ي نظم و کمال تصوف و عرفان اسلامي (2)
در مرحله ي نظم و کمال تصوّف، عرفاي معروف ديگري هم در جهات مختلف و مسائل گوناگون تصوّف به بحث و بررسي و انشاي مقاله و تحرير کتاب و رساله پرداخته،...
پنجشنبه، 11 دی 1393
مرحله ي نظم و کمال تصوف و عرفان اسلامي (1)
در اين مرحله، تصوّف به تدريج تنظيم گرديده، در جهت عملي و نظري تکميل شد. صوفيان دوره هاي پيشين، روي هم رفته، يک نظام فکري و علمي کاملي را به وجود...
پنجشنبه، 11 دی 1393
اولين شکوفه هاي تصوف و عرفان در فرهنگ اسلامي
منظور ما مرحله اي است که در آن به وسيله ي اشخاص مختلف، برخي از اصول و فروع تصوّف مطرح شده است، اما تصوّف و عرفان اسلامي چه در مقام نظر و چه در...
پنجشنبه، 11 دی 1393
زمينه هاي پيدايش عرفان و تصوف در ميان مسلمانان
ابن سينا در اوّل نمط نهم اشارات، سه عنوان عابد و زاهد و عارف را به صورت تکاملي در طول هم قرار داده است؛ به اين معنا که عابد را کسي مي داند که...
چهارشنبه، 10 دی 1393
تشابه برخي مکاتب عرفاني با تصوف و عرفان اسلامي
اديان و مکاتب يونان باستان عناصري از عرفان را در بر دارد. در کيش « باکوسي » و آيين و تعاليم « ارفئوسي »، مکتب فيثاغوريان و تعاليم کساني چون اگزنوفانس...
چهارشنبه، 10 دی 1393
مقايسه ي تصوف و عرفان اسلامي با مکاتب هندي
در اين بررسي نخست موارد تشابه، سپس زمينه هاي اقتباس را شناسايي کرده آن گاه با بيان اختلافات و تفاوت ها به نقد و ارزيابي مي پردازيم.
چهارشنبه، 10 دی 1393
تشابه تصوف و عرفان اسلامي با مکتب نوافلاطوني
مکتب نوافلاطوني در اسکندريّه بر اساس ترکيبي از تعاليم افلاطون و حکماي ديگر از يونان و ايران و هند، به وسيله ي « آمونياس ساکاس » بنيان گذاري شد....
چهارشنبه، 10 دی 1393
کاوشي در اشتقاق و پيدايش عنوان صوفي
لازم است که از باب شرح اسم، به آراي مختلف در مورد وجه تسميه و اشتقاق کلمه « صوفي » نظري داشته باشيم. نظريات گوناگون در اين باره عبارت اند از:
چهارشنبه، 10 دی 1393
شباهت هاي تصوف و عرفان اسلامي با مسيحيت
بر اين عقيده ايم که زمينه و سرچشمه ي عمده و اصلي پيدايش تصوّف و عرفان اسلامي، تعاليم مکتب اسلام است.
چهارشنبه، 10 دی 1393
استحسان در ميان اهل تصوف و عرفان
از ديرباز صوفيّه به صورت فرقه و گروه مشخص و ممتازي درآمده با شعارها و علائم مخصوص شناخته مي شدند. اين مسائل اختصاصي از طرفي به وحدت و يگانگي...
چهارشنبه، 10 دی 1393
عناصر و اصول اساسي عرفان
اين که وحدت در عرفان اسلامي، عنصر و عاملي اساسي است، جاي ترديد نيست. وقتي جنيد ( متوفا 298 هـ ) اين حديث را که: « کانَ اللهُ وَ لَم يَکُن مَعَهُ...
چهارشنبه، 10 دی 1393
عرفان در مقايسه با مکتب هاي فکري ديگر
منظور ما از مکتب هاي فکري، مکاتب موجود در قلمرو تفکرات اسلامي است. با گسترش تحقيقات عقلي، از قرن دوم تا قرن ششم هجري. عملاً چهار دسته و گروه...
چهارشنبه، 10 دی 1393
تعريف عرفان، تصوف و زهد
تصوّف و عرفان، مفهوم کلّي و عامي است که بر مصاديق گوناگوني اطلاق شده است. بنابراين در تعريف عرفان و نيز در ردّ و قبول آن نبايد از خصوصيات مصاديق...
چهارشنبه، 10 دی 1393
امام رضا (ع) و جريان تصوف و عرفان (2)
از آنجا که شايد اتصال معروف کرخي بدان حضرت عليه السلام اساسي ترين مجال را در بحث از پيوند امام عليه السلام با جريان تصوف فراهم مي سازد، لذا بحث...
سه‌شنبه، 9 دی 1393
امام رضا (ع) و جريان تصوف و عرفان (3)
تقيه ي امام رضا عليه السلام در مقابل مأمون و پذيرش ولايت عهدي او، به فعل ملامتيان شباهت دارد؛ زيرا ملامتيان از مريدان خود مي خواهند که عبادات...
سه‌شنبه، 9 دی 1393
امام رضا (ع) و جريان تصوف و عرفان (1)
پيدايي جريان تصوف و عرفان در اسلام، با ظهور نهضت علمي از سوي امامان شيعه همراه بود. هم زمان با آغاز شکل گيري مکتب تشيع، که در پي تلاش صادقين...
سه‌شنبه، 9 دی 1393
راندگان
ابليس مي گويد:« اين جرم نگر كه با من مسكين كرد: خود خواند و خود راند!»( عين القضات، تمهيدات).
شنبه، 29 آذر 1393