انواع پنج گانه ي قيامت از ديدگاه عرفاني
پيش از آنكه قيامت و انواع آن را از ديدگاه عرفاني مورد بررسي قرار دهيم، مناسب است، تحليل عرفا را از حقيقت ايجاد و اعدام ملاحظه كنيم. به نظر اهل...
چهارشنبه، 16 ارديبهشت 1394
انواع معراج در عرفان
در عرفان از سه نوع معراج اسم برده مي شود كه عبارت اند از: معراج تركيب، معراج تحليل و معراج عود. معراج تركيب در قوس نزول جريان دارد؛ زيرا هر موجودي...
چهارشنبه، 16 ارديبهشت 1394
معنيِ قُرب حق تعالي
در متون ديني، دو دسته آيات و روايات درباره ي مسئله ي قُرب ديده مي شود؛ از يك طرف در آيات و روايات بسياري آمده است خداوند به همه ي موجودات نهايت...
چهارشنبه، 16 ارديبهشت 1394
تعين هاي خلقي در هستي شناسي عرفاني
بحث پيرامون ظاهر نفس رحماني كه همانا فيض مقدس و وجودي حق تعالي است و تعين هاي خلقي را پديد مي آورد، مي باشد؛ چرا كه همه ي آنها در تعين ثاني مي...
چهارشنبه، 16 ارديبهشت 1394
برخي از اصطلاحات عرفاني در هستي شناسي عرفاني
برخي از اصطلاحات معروف عرفاني كه در مقام جمع بندي از ديدگاه عرفا پيرامون چينش نظام هستي و برخي مباحث تكميلي مؤثر است، در اين نوشتار مورد بحث...
چهارشنبه، 16 ارديبهشت 1394
هستي شناسي عرفاني (يا چينش نظام هستي)
قبل از برشمردن چينش نظام هستي از ديدگاه هستي شناسي عرفاني، بررسي برخي مسائل به عنوان مقدمات بحث هاي آينده ضروري به نظر مي رسد.
چهارشنبه، 16 ارديبهشت 1394
براهين خداشناسي عرفاني (وحدت شخصيه ي وجود) (2)
هر چند تمام مباحث عرفاني، از جهتي فروعات و لوازم خداشناسي عرفاني و وحدت شخصيه ي وجود مي باشند، اما مناسب است برخي از لوازم و نتايج آن، که در...
چهارشنبه، 16 ارديبهشت 1394
خداشناسي عرفاني (معناي وحدت شخصيه)
مهم ترين و مبنايي ترين مسئله در عرفان اسلامي، نگاه ويژه ي عرفا به خداي متعال است که با عنوان «وحدت شخصيه» از آن ياد مي شود و از طرفي پيچيده ترين...
چهارشنبه، 16 ارديبهشت 1394
براهين خداشناسي عرفاني (وحدت شخصيه ي وجود) (1)
عارفان مسلمان از ديرباز و به ويژه پس از محيي الدين بن عربي درصدد برآمدند تا معارف شهودي به ويژه مبناي اساسي آن؛ يعني وحدت وجود را برهاني ساخته...
چهارشنبه، 16 ارديبهشت 1394
ويژگي هاي دوره ي احيا و بازيابيِ عرفان اسلامي
آخرين دوره ي حيات عرفان اسلامي که تاکنون ادامه دارد، دوره ي «احيا و بازيابي» است. پس از افت عرفان اسلامي در قرن دهم و يازدهم، بسيار جالب است...
سه‌شنبه، 15 ارديبهشت 1394
پيوستگي شريعت، طريقت و حقيقت
از جمله بحث هاي کليدي در کل عرفان اسلامي، بحث «شريعت، طريقت و حقيقت» است. اين بحث از ابعاد مختلف قابل توجه و دقت است؛ زيرا هم نگرش عرفا از دين...
دوشنبه، 14 ارديبهشت 1394
محورهاي اساسي در عرفان نظري
در عرفان نظري يا علم عرفان نظري حداقل چهار محور اساسي مطرح است؛ اول آنکه عرفان نظري از سنخ معرفت، علم و دانش است، نه از سنخ عمل و خود شهود نيز...
دوشنبه، 14 ارديبهشت 1394
هويت اسلاميِ عرفان اسلامي
از پرسش هايي که امروزه در مجامع فرهنگي رواج يافته است، اسلامي بودن برخي از علوم و معارف، همچون فلسفه و عرفان است که در نهايت واژه ي فلسفه ي اسلامي...
دوشنبه، 14 ارديبهشت 1394
معناي لغوي و اصطلاحي تصوف و عرفان
از ميان عرفان هاي مختلفي كه از قديم و جديد در دنيا وجود داشته و دارند، عرفان اسلامي به لفظ صوفي و تصوف اختصاص يافته است؛ يعني عرفان اسلامي را...
دوشنبه، 14 ارديبهشت 1394
بررسي اجمالي انديشه هاي مشترک مولانا و ابن فارض
عرفان اسلامي، مکتبي فکري و فلسفي است که سالک را از راه شناخت حق و حقيقت بر مبناي کشف و شهود عارفان به سر منزل مقصود مي رساند. عرفا، مفاهيم قرآن...
يکشنبه، 5 بهمن 1393
ابن عربی و نظریه ی وحدت وجود
برخی از کسانی که درباره ی ابن عربی تحقیق و پژوهش نموده اند، گفته اند اصطلاح وحدت وجود در آثار او به کار نرفته و خود وی نیز به این نظریه معتقد...
شنبه، 4 بهمن 1393
در ختم خلافت و ولايت
بدان که خلافت در اين دنيا ضرورتاً بايد به پايان برسد، زيرا دنيا متناهي است پس هر چه در آن است پايان پذير است، و چون خلافت نيز در اين دنياست،...
شنبه، 13 دی 1393
درباره ي حقيقت فنا و بقا
در مصباح الهداية در تعريف فنا و بقا، چنين آمده که: فنا عبارت است از نهايت سير الي الله و بقا عبارت است از بدايت سير في الله، چه سير الي الله...
شنبه، 13 دی 1393
قوس صعودي وجود، مبناي اصلي ولايت (2)
بنابر قبول اصل « اصالت وجود » همه ي اوصاف و آثار، ناشي از وجود بوده و ذاتي آن خواهند بود. امّا نشئت گرفتن همه ي آثار از وجود، به دليل آن است...
شنبه، 13 دی 1393
منازل سير و سلوک
عرفاي اسلام براي انسان، از لحاظ سلوک و کمالات عرفاني ده مرتبه و درجه را در نظر مي گيرند، بر اين مبنا که انسان داراي يک نفس حيواني و يک اثر روحاني...
شنبه، 13 دی 1393