بررسي نقش عقل در فهم و تفسير قرآن (4)
قبل ازاين كه ادله هر دو گروه را مطرح كنيم بايد بگوييم اين ادله به طور مطلق و بدون تفكيك بين دو كاربرد عقل (عقل برهاني و عقل اجتهادي) بيان شده‌اند....
چهارشنبه، 23 آذر 1390
بررسي نقش عقل در فهم و تفسير قرآن (5)
تأويل از ريشه لغت “الاول” است به معناي برگشت به سوي اصل و اساس و آن عبارت است از برگرداندن چيزي به سوي هدف و مقصودي كه از آن چيز مورد نظر است....
چهارشنبه، 23 آذر 1390
بررسي نقش عقل در فهم و تفسير قرآن (3)
در معناي تفسير گفته شد كه در آن سخن از استنباط و كشف معناي پوشيده است و نياز به تأني و تأمل عقلي دارد. بنابراين از نظر مفسرين فريقين كه قايل...
چهارشنبه، 23 آذر 1390
بررسي نقش عقل در فهم و تفسير قرآن (2)
در روايات به عقل بهاي بيشتري داده شده است به طوري كه علماء بزرگ ما بابهاي جداگانه‌اي براي جمع‌آوري احاديث عقل اختصاص داده‌اند چون اين عقل است...
چهارشنبه، 23 آذر 1390
بررسي نقش عقل در فهم و تفسير قرآن (1)
ما در اين نوشتار “بررسي نقش عقل در فهم و تفسير قرآن” عقل را در لغت و اصطلاح و جايگاه آنرا در كتاب و سنت و نيز قلمرو و رابطه آن با قرآن مورد بررسي...
چهارشنبه، 23 آذر 1390
شرائط تفسير و مفسر علمي قرآن کريم
تفسير علمي قرآن کريم گر چه از پيشينه و سوابق ممتدي برخوردار مي باشد اما در طول تاريخ داراي موافقان و مخالفاني بوده و هست که ما در اين مختصر درصدد...
يکشنبه، 6 شهريور 1390
بررسي ديدگاه سيد قطب در ارتباط با «تفسير علمي»قرآن(2)
علاوه بر توسعه ي مدلول آيات، سيد قطب در مواردي نيز جهت تبيين حکمت و فلسفه ي احکام، به علم و دريافت هاي تجربي بشر-به شرط آن که به دلايل و حکمت...
يکشنبه، 6 شهريور 1390
بررسي ديدگاه سيد قطب در ارتباط با «تفسير علمي»قرآن(1)
در قرآن کريم آيات متعددي به مباحث آفاقي و طبيعت فراروي بشر از قبيل آسمانها و زمين و ديگر موجودات و چگونگي آفرينش و کنش آنها مي پردازند. از سوي...
يکشنبه، 6 شهريور 1390
اجتناب از تفسير به رأي
يكي از آفات بي‏دقّتي و بي‏احتياطي در تفسير، گرفتار شدن به «تفسير به رأي» است كه بسيار خطرناك است. در هر كاري و هر علمي كه انسان وارد مي‏شود،...
دوشنبه، 29 فروردين 1390
معیارهای علامه طباطبائی در فهم و ارزیابی روایات تفسیری (2)
علامه در بررسی روایات تفسیری بعضاً به نقد آنها می‌پردازد. نقد علامه از این روایات حداقل مبیّن آن است که روایت در مقام تفسیر آیه نمی‌باشد، اما...
سه‌شنبه، 20 مهر 1389
معیارهای علامه طباطبائی در فهم و ارزیابی روایات تفسیری (1)
علامه محمد حسين طباطبائي صاحب تفسير قيّم الميزان- يكي از بزرگترين و بهترين تفاسير قرآن كريم- مي‌باشد. روش تفسيري ايشان همان‌گونه كه خود عنوان...
سه‌شنبه، 20 مهر 1389
علامه مجلسى و تعامل با روايات تفسيرى (2)
از جمله مباحث زبانشناختى كه به خاطر نقش آن در بازشناخت متون وحيانى در اصول فقه به طور جدّى مطرح است, امكان يا عدم امكان استعمال لفظ و اراده همزمان...
چهارشنبه، 17 شهريور 1389
علامه مجلسى و تعامل با روايات تفسيرى (1)
چنان كه مى دانيم, بخشى از رواياتى كه از ائمه (علیهم السّلام) , به دست ما رسيده, ناظر به تفسير و تأويل آيات قرآن كريم است كه ما آنها را «روايات...
چهارشنبه، 17 شهريور 1389
آسيب شناسي فهم قرآن از منظر اهل بيت (ع) (1)
ترديدى نيست كه امكان فهم آيات الهى براى همگان وجود دارد، اگرچه قرآن از حيث دلالت يا آسان بودن دشوارى فهم داراى مراتبى است و هركسى را بجز راسخان...
شنبه، 17 بهمن 1388
آسيب شناسي فهم قرآن از منظر اهل بيت (ع) (2)
از منظر اهل بيت(عليهم السلام) قرآن مجيد داراى ويژگى هايى است كه بدون توجه به آن ها فهم و تفسير قرآن و نيل به مراد و مقصود آيات الهى ناممكن است;...
شنبه، 17 بهمن 1388
سنخيت زبان قرآن با زبان دانشمندان علوم تجربي
تفسير علمي، به شيوه‌هاي مختلفي «توسط مفسران و غير مفسران» انجام گرفته است، به همين خاطر، هر كس با توجه به شينوه عمل خاصي كه از تفسير علمي در...
شنبه، 30 آبان 1388
تفسير به رأى از منظر روايات
در اين نوشتار، ابتدا متون پيش مرتبط با مسأله تفسير به رأى و نكوهش آن از منابع شيعى و سنی و آيات قرآنى جست وجو و سپس آراى علماى اسلامى در شرح...
چهارشنبه، 23 ارديبهشت 1388
مباني تفسير عرفاني
تفسير قرآن كريم را مي‌توان از نظر «روش‌» به دو قسم «تفسير ظاهر» و «تفسير باطن» تقسيم كرد. تفاسير ظاهري به طور عمده بر مدلول‌اي عرفي و منطقي ـ...
شنبه، 29 فروردين 1388
اهل بيت ترجمان قرآن
مرحوم شيخ كلينى در اصول كافى بخشى را به مسائل حجت و دليل‏شيعيان اختصاص داده و در يكى از اخبار آن بخش چنين نقل كرده: منصوربن حازم گويد: به امام...
جمعه، 28 فروردين 1388
اسلوبهاي نگارشي تفسيري
در مباحث جديد تفسير و روشهاي تفسيري، عناوين مختلفي چون « روش تفسيري »، «‌گرايش » يا «‌ الوان » و « اسلوب » برخورد مي‌كنيم . در اين نوشتار ـ...
شنبه، 15 فروردين 1388