تفسير پوزيتيويستي قرآن
تفاسير علمي از قرآن، نهايتاً راهي به دهي نمي برد و بيشتر در حکم تفريحات و تنقلات کلامي و ادبي است و غلط مشهور و کمابيش سابقه داري در عالم تحقيقات...
جمعه، 7 شهريور 1393
امین خولی و بنیانگذاری مکتب ادبی در تفسیر
"مکتب ادبی در تفسیر" از جمله روش های تفسیری در دوره ی معاصر است که ریشه در سنت کهن تفسیر دارد. برخی از مفسران ادبی قرون دوم و سوم هجری چون ابن...
يکشنبه، 11 خرداد 1393
روض الجنان و سنّت تفسیرهای قصصی
نخستین بار داستانهای قرآن به زبان فارسی در ترجمه ی تفسیر طبری که در نیمه ی سده ی چهارم هجری از سوی گروهی از عالمان و فقیهان ماوراءالنهر به نگارش...
پنجشنبه، 1 خرداد 1393
رویکرد مذهبی و کلامی در تفسیر ابوالفتوح رازی
اختلاف مذاهب از سده ی چهارم تا سده ی هفتم هجری از مسائل مهمّ فرهنگی ری بود، به گونه ای که گاه این اختلافات، آتش خشنونت و درگیری را نیز میان آنان...
پنجشنبه، 1 خرداد 1393
رویکرد فقهی تفسیر ابوالفتوح رازی
ابوالفتوح رازی در تفسیر خود توجّه خاصّی به مسائل فقهی و شرعی نشان می دهد و بخش بزرگی از مطالب تفسیری روض الجنان را به بیان احکام فقهی مورد نیاز...
پنجشنبه، 1 خرداد 1393
جایگاه تصوّف در تفسیر ابوالفتوح رازی
رویکرد ابوالفتوح رازی به صوفیه و سخنان آنان با بسیاری از عالمان پیش از وی و همروزگارش تفاوتی آشکار دارد و او بر خلاف شمار زیادی از عالمان شیعه،...
پنجشنبه، 1 خرداد 1393
تفسیر سمبلیک قرآن (2)
پس از ارایه ی نمونه هایی از تفسیر سمبلی و بررسی انگیزه ی آن، اکنون نوبت است که ببینیم آیا تفسیرسمبلیک قرآن قابل پذیرش است یا نه؟ ما نظر نهایی...
يکشنبه، 4 اسفند 1392
تفسیر سمبلیک قرآن (1)
«سمبل» در لغت به معنای «نماد، نشانه، علامت یا رمز چیزی» است؛ و در اصطلاح «سمبلیزم» عبارتست از: زبانی تازه و شیوه ای جدید در تفهیم و تفاهم که...
يکشنبه، 4 اسفند 1392
تحلیلی از مجموعه دو جلدی روش شناسی تفسیر علمی قرآن
مجموعه مقالات این کتاب، مقالاتی است که به مناسبت برگزاری دومین همایش ملی پژوهش های قرآنی حوزه و دانشگاه پس از طی ارزشیابی متعدد منتشر شده است.
دوشنبه، 20 آبان 1392
مفهوم شناسی تفسیر علمی
برای آنکه بتوانی از برخی از آیات قرآن تفسیری علمی داشته باشیم، ناچاریم مراد از تفسیر، علم و تفسیر علمی را در لغت و اصطلاح بیان کنیم.
دوشنبه، 13 خرداد 1392
آیا تفسیر علمی قرآن صحیح است؟
تفسیر علمی به شیوه های گوناگون توسط دانشمندان و مفسران صورت گرفته است و برخی راه افراط یا تفریط را در این روش پیموده اند، بدین خاطر دیدگاه ها...
يکشنبه، 12 خرداد 1392
پیوند قرآن با واقعیت‌های تاریخی
این مقاله که به یکی از مهم‌ترین مباحث تفسیری می‌پردازد در حقیقت بدین پرسش پاسخ می‌دهد که بدلیل نزول برخی آیات در پی وقایع خارجیه (امری مسلم)،...
شنبه، 11 خرداد 1392
ظاهر گرایی، راهی برای تحریف حقیقت قرآن
جریان دوری گزینی و بازدارندگی از تفسیر و تأویل صحیح قرآن پیامدهای ناگواری را ببارآورد؛ این پیامدها برای جهان اسلام سخت زیان بار و جبران ناپذیر...
جمعه، 13 ارديبهشت 1392
آیا روایات تفسیری نقل شده از پیامبر (ص) حجت است؟
حجیت سنت پیامبر (ص)، (اعم از قولی، فعلی و تقریری) امری مسلم در نظر فرقه های اسلامی است. و این حجیت به معنای اعتبار سنت، در ساحت اندیشه و رفتار...
پنجشنبه، 12 ارديبهشت 1392
گرایش های تفسیری مفسران شیعه (4)
این گرایش به رویکرد تفاسیر اطلاق می شود که مفسر به سبب علاقه به امور اجتماعی، به تفسیر آیات اجتماعی قرآن بیشتر می پردازد و یا نگاهی اجتماعی در...
پنجشنبه، 22 فروردين 1392
گرایش های تفسیری مفسران شیعه (5)
این گرایش به رویکرد تفاسیری اطلاق می شود که به سبب علاقه یا تخصص، مفسر به مطالب ادبی (اعم از صرف و نحو و معانی و بیان، لغت و...) بیشتر پرداخته...
پنجشنبه، 22 فروردين 1392
گرایش های تفسیری مفسران شیعه (2)
واژه «کلام»، به معنای گفتار است، اما در اصطلاح، به «علم عقاید» گفته می شود. گرایش کلامی تفسیر قرآن، در مورد رویکرد تفاسیری اطلاق می شود که رویکرد...
پنجشنبه، 22 فروردين 1392
گرایش های تفسیری مفسران شیعه (3)
این گرایش به رویکرد تفاسیری اطلاق می شود که در تفسیر از مطالب فلسفی بسیار بهره جسته اند و مفسر به سبب علاقه یا تخصص خود، نگاهی فلسفی به آیات...
پنجشنبه، 22 فروردين 1392
گرایش های تفسیری مفسران شیعه (1)
گرایش تفسیری، تأثیر عقاید، نیازها، ذوق و تخصص مفسران در تفسیر قرآن است. مفسران شیعه نیز همچون دیگر مفسران قرآن، دارای گرایش های فقهی، کلامی،...
پنجشنبه، 22 فروردين 1392
منطق تبیین آیات قرآن در تعامل با گزاره‌های علوم تجربی
تأکید و ترغیب آیات قرآن نسبت به مسأله علم و معرفت در کنار اختصاص بیش از ده درصد این آیات به مباحث علمی در حوزه‌های مختلف، پرسش از رابطه میان...
شنبه، 10 فروردين 1392