صنعت استدراج
صنعت استدراج! از ابداعات و اختراعات شیطان رجیم برای اغوای بشر است . از استدراج ما بیشتر با کلمه ی درجه آشنا هستیم. اصلی که شیطان با تعالیم خود...
شنبه، 19 فروردين 1391
حضرت عيسي (ع) در قرآن کريم
يکي از پيامبران اولواالعزم و بزرگ، حضرت عيسي (ع) است که نام مبارکش در قرآن 25 ‏بار به عنوان عيسي، و13بار به عنوان مسيح آمده است، واژه عيسي ترجمه...
دوشنبه، 14 فروردين 1391
خدا چه كساني را دوست دارد؟
يكي از حقايقي كه ما در وجود خود مي يابيم و كسي نمي تواند منكر آن شود حقيقتي است به نام "حب" كه در فارسي آنرا "دوستي" مي ناميم. مانند حب الغذا...
پنجشنبه، 25 اسفند 1390
قالوا بلی
از آنجا که انسان پیچیده‌ترین مخلوقات و مهم‌ترین آن‌ها است ضرورت دارد که درباره‌ی خلقت وی و مسائل مربوط به آن تحقیق شود و از راهنمای او یعنی قرآن...
چهارشنبه، 17 اسفند 1390
مفهوم عمل صالح در نظام اخلاقي قرآن
مسلمانان ادّعا مي کنند که مفاهيم اخلاقي قرآن، براي همه ي زمانها و همه ي مکانها و تمام جوامع، مفيد است، در حالي که قرآن در زمان و بافتي خاصّ نازل...
دوشنبه، 15 اسفند 1390
بصيرت عامل دستيابي انسان به مفاهيم قرآن كريم و قدرت الهی است
بصيرت از ماده بَصَرَ به معناي دانايي و آگاهي به وسيله نگاه چشم يا نگاه قلب است كه با بررسي در آيات قرآن مي توان متضاد معنايي «بصيرت» را واژه...
چهارشنبه، 10 اسفند 1390
رهاندن انسان از فقدان بصيرت
سطحي نگري را مي توان توقف بينش و فهم در دو محور هر امر تلقي نمود. هر امر و واقعه يا مخلوقي در محور حال - گذشته، قسمت ظاهري دارد و بسياري از جهات...
چهارشنبه، 10 اسفند 1390
علم و آگاهي منبع كسب بینش و بصيرت
واژه ي بصيرت برگرفته از ريشه ي (بَ صَ رَ) و جمع آن بصائر مي باشد. به گفته ي لغت شناسان، معناي اصلي اين ماده، علم و آگاهي است كه از طريق چشم ظاهري...
چهارشنبه، 10 اسفند 1390
نگرش قرآن بر همگرايي اديان در جامعه جهاني (4)
از بنيادي ترين مسئوليت هاي جامعه اسلامي در برابر اهل کتاب گسترش امنيت و حمايت از کساني است که در تابعيت حکومت اسلامي بوده و در محدوده اين حکومت...
سه‌شنبه، 18 بهمن 1390
نگرش قرآن بر همگرايي اديان در جامعه جهاني (2)
در قرآن، اصل همزيستي مسالمت آميز يا همزيستي مذهبي مورد تأکيد قرار گرفته و بدان سفارش شده است. اسلام در عرصه روابط بين الملل از هر فرصتي بهره...
سه‌شنبه، 18 بهمن 1390
نگرش قرآن بر همگرايي اديان در جامعه جهاني (3)
از ديدگاه اسلام، سلب آزادي عقيده اهانت به ارزش هاي انساني تلقّي شده و تحمل چنين اهانتي هرگز جايز نيست. بر اين اساس، اسلام براي غير مسلمانان اين...
سه‌شنبه، 18 بهمن 1390
نگرش قرآن بر همگرايي اديان در جامعه جهاني (1)
انسان براساس آفرينش فطري خويش داراي طبعي همگراست. سؤال اين است که اعتقادات و باورهاي متفاوت و گوناگون چگونه با اين طبع همنشين مي گردد؟ به ويژه...
سه‌شنبه، 18 بهمن 1390
مفهوم مُلک در قرآن (3)
هرچند قرآن کريم به صراحت و مستقلاً به طبقه بندي نظام هاي سلطاني نپرداخته است، اما فرمان روايان وپادشاهان ياد شده در آن را مي توان بر اساس مؤلفه...
سه‌شنبه، 18 بهمن 1390
مفهوم مُلک در قرآن (4)
2-1. نمرود: از نظر تاريخي، نخستين پادشاه يادشده در قرآن، معاصر حضرت ابراهيم خليل (ع) بوده است. مفسّران (طبري، 1415 ق، ج 3 ،ص 34 / طبرسي، 1406،...
سه‌شنبه، 18 بهمن 1390
مفهوم مُلک در قرآن (5)
در نمونه هاي سلطنت الهي، کسب يا انتقال قدرت نه براساس زور و غلبه يا وراثت به مفهوم رايج آن، بلکه در يک فرايند طبيعي و مسالمت آميز، با نصب آشکار...
سه‌شنبه، 18 بهمن 1390
مفهوم مُلک در قرآن (2)
زمان وچگونگي پيدايش پادشاهي از نظر تاريخي چندان روشن نيست و نظريه هاي خاستگاه دولت به سبب فقدان داده هاي معتبر تاريخي، اغلب زاييده تأملات نظري...
سه‌شنبه، 18 بهمن 1390
مفهوم مُلک در قرآن (1)
«پادشاهي» در قرآن در راستاي اهداف هدايتي و تربيتي است. از ديدگاه قرآن کريم، پادشاهي وفرمان روايي نظر به کارکردهاي سياسي واجتماعي آن، به خودي...
سه‌شنبه، 18 بهمن 1390
سرنوشت تاريخ
تاريک بيني پايان زندگي انسان ها در اين دنيا، ممکن است به دو علت اساسي بازگردد:نخست اينکه ما زندگي انسان و جهان را بي هدف فرض کنيم و به انکار...
شنبه، 15 بهمن 1390
دوران قدرت، زيبايي و شجاعت
جواني دوره اي پر فراز و نشيب است؛ دوره اي که در آن ساختار و شالوده اصلي انسان شکل مي گيرد و به تبع آن نقشي که در بزرگسالي به عهده خواهد گرفت،...
شنبه، 15 بهمن 1390
آداب آزاداندیشی در اسلام
اسلام با آمدنش و ارائه نگاهی نو به انسان و جهان افق‌هایی را برای بشریت باز کرد که او را به سعادت ابدی خواهد رساند. شاید یکی از مهمترین و اساسی‌ترین...
يکشنبه، 9 بهمن 1390