زیبایی دوقطبی گرایان
زیبایی، مانند درد است. تا آدمی حس نکند و درک ننماید، مفهوم آن پدید نمی آید؛ برخلاف فلز که ما باشیم یا نباشیم فلز موجود است؛ ولی اگر ما نباشیم،...
يکشنبه، 29 دی 1398
زیبایی حسی و غیر حسی (قسمت اول)
زیبایی را به حسی (محسوس) و غیرحسی، و سپس دومی را به خیالی (معنوی) و عقلی (معقول) تقسیم می کند.
يکشنبه، 29 دی 1398
زیبایی حسی و غیر حسی (قسمت دوم)
حقیقت زیبایی در محسوس و غیرمحسوس یکی است؛ مانند حقیقت وجود. همه وجودند، ولی برخی وجودها محسوس اند و برخی دیگر از وجودها معقول اند. عقل موجود...
يکشنبه، 29 دی 1398
دو قطبی گرایی زیبایی
زیبایی معقول ثانوی نیست؛ زیرا زیبایی واقعا موجود است و به سبب وجود تناسب در زیبایی، هرکس که قدرت درک داشته باشد، می تواند آن را درک و فهم نماید؛...
يکشنبه، 29 دی 1398
برتری زیبایی‌های معنوی
زیبایی‌های متعالی تری همچون زیبایی خیر، عدل، حق، آزادی، ایثار، ایمان و عقیده، جهاد در راه عقیده، عشق به خدا(جل جلاله)، شور شهادت طلبی، حس نوع...
يکشنبه، 29 دی 1398
دردشناسی، مقدمه دین‌شناسی
ما به عنوان مکلفان ناآگاهی که می‌خواهیم پاسخ پرسش‌ها و نیازهای مادی و معنوی‌مان را در دین بجوییم با انبوهی از آیات قرآن و روایات معصومان مواجهیم...
شنبه، 28 دی 1398
صفات و ظواهر زیبایی
زیبایی فقط صفات و ظواهر که حواس هنرمند را متأثر می سازد، نیست؛ بلکه منظوراز زیبایی عمیق‌تر و معنوی‌تری است که از نظام و هماهنگی اجزا ناشی شده...
پنجشنبه، 26 دی 1398
سعادت انسان و کمال مطلوب
معنای «سعادت، مطلق است» این است که حقیقت و طبیعتی که سبب سعادت یک فرد است، سبب سعادت همه افراد است، نه اینکه همان فردی از آن حقیقت که سبب سعادت...
پنجشنبه، 26 دی 1398
زیبایی و کمال مطلوب
کمال مطلوبی که چیز زیبا برای آن آفریده شده است و به طور تکوینی بدان سو حرکت می‌کند، و کمال مطلوبی که مقصود بیننده است.
پنجشنبه، 26 دی 1398
زیبایی و زشتی
راستی و امانت و درستی و عفاف و تقوا و حیا و مروت و جود و کرم و عدالت، به همین دلیل زیباست، و دروغ و خیانت و شهوت پرستی و بی بندوباری و بی شرمی...
پنجشنبه، 26 دی 1398
زیبایی و ذائقه‌های انسانی
جمال و بها و زینت در هر موجودی به این است که برترین وجود ممکن درباره او اعطا شده باشد و به کمالات ممکن وجودی نایل شود.
پنجشنبه، 26 دی 1398
زیبایی شناسی
اگرچه همگان با خاصیت «زیبا» آشنا هستند، ولی مفهوم «زیبایی» (Beauty) تعریف ناپذیر به نظر می رسد.
پنجشنبه، 26 دی 1398
خوبی و بدی افعال
از آنجاکه سعادت، مطلوب نهایی انسانها در تمام فرهنگها بوده، کمال مطلوب الهی نیز به شمار می آید، مناسب است همان را معنای کمال مطلوب برای تعریف...
پنجشنبه، 26 دی 1398
حسن و قبح عقلی
با توجه به حسن و قبح ذاتی افعال، کار فی حدذاته زیباست و روح انسانی به تبع کارش زیبا می شود؛ ولی اگر اخلاق و آداب اسلامی را برای پرورش روح بدانیم،...
پنجشنبه، 26 دی 1398
جمال و جلال پنهان
زیبایی معنوی، در صورتی است که درک زیبایی، از راه نفس قدسی انسان باشد که در عمق و شعور باطن او قرار دارد
پنجشنبه، 26 دی 1398
تعریف زیبایی
تعریف زیبایی بسیار دشوار است؛ زیرا تعریفی نمی توان یافت یا ارائه داد که خدشه پذیر نباشد.
پنجشنبه، 26 دی 1398
آثار حسد و درمان آن
حسد دارای آثار جسمی و روحی است که بعضی از آثار روحی آن: ظلم به خویشتن، فقدان دوست، عذاب دائمی، خوره دین، ریشه کفر، ندامت و پشیمانی و زود خشمی...
پنجشنبه، 26 دی 1398
برخی از آثار ارزشمند دانستن همه اوقات خود
کسی که وقت خود را ارزشمند می داند، چون وقت خود را تلف نمی کند و بالاتر از آن اینکه از پرداختن به کارهای بیهوده پرهیز می کند، لذا تلاش می کند...
چهارشنبه، 25 دی 1398
تفاوت نگاه دنیوی و نگاه اخروی در استفاده از فرصت ها
انسان می تواند کار و تلاش جهت تامین مخارج زندگی، خوردن و نوشیدن و حتی خواب خود را با اخلاص و برای رضای خدا انجام دهد.
چهارشنبه، 25 دی 1398
عوامل حسد و آثار آن
حسد که یک بیماری درونی است؛ عوامل متعددی دارد که می توان به: از دیگران برتر دانستن، عدم اعتقاد به قضاء و قدر الهی، تاریکی قلب و کفر اشاره نمود....
سه‌شنبه، 24 دی 1398