دشواری فهم (تحمّل) برخی احادیث
فهم و درایت برخی احادیث معصومان علیهم السلام بسی دشوار و برای هر کسی دست یافتنی نیست. این امر را می توان از روایاتی که حدیثِ آل محمد علیهم السلام...
يکشنبه، 11 اسفند 1392
اهمیت و جایگاه فهم حدیث
حدیث معصوم علیه السلام همواره مفسّر و مبیّن قرآن است، به ویژه که فهم بسیاری از احکام دین، بدون کمک احادیث دست نیافتنی است؛ زیرا قرآن در بیشتر...
يکشنبه، 11 اسفند 1392
نوآوری های ابوهریره در حدیث
او یکی از صحابه ای است که در اواخر عمر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مسلمان شد، و بر پایه طبقات ابن سعد، از طبقه نهم یا دهم خواهد بود. در...
دوشنبه، 6 خرداد 1392
معرفی برخی از محدثان شیعی اصفهان در قرون اولیه ی هجری
لازمه ی شناخت زمینه های گسترش تشیع در اصفهان، پژوهش درباره ی نحوه ی ترویج معارف قرآن و حدیث است؛ زیرا گرایش شیعی در میان مفسران و محدثان، زمینه...
يکشنبه، 1 ارديبهشت 1392
محدثان اصفهانی در کتب امامیه
هنگامی که انسان ها بیراهه ی جهالت و نادانی را با سرعت هرچه تمام تر می پیمودند و در گرداب انحطاط و تفرقه گرفتار بودند، خداوند هستی آفرین با طلوع...
يکشنبه، 1 ارديبهشت 1392
حدیث شیعه در مشکله الحدیث
حدیث در جایگاه دوّمین منبع استنباط آموزه های اسلامی، پس از قرآن قرار دارد و سند و متن روایات به دلیل اهمیت و گستره کاربرد حدیث، از جهات گوناگون...
سه‌شنبه، 26 دی 1391
دیدگاههای رجالی اهل سنت درباره جابر جعفی «3»
بیشتر مخالفان جابر، او را به کذب متهم کرده‌اند (3). ابو حنیفه او را اکذب (دروغگوترین) و ابن معین او را کذّاب (بسیار دروغگو) خوانده است (4). بخاری...
شنبه، 6 آبان 1391
دیدگاههای رجالی اهل سنت درباره جابر جعفی «2»
چنان که ذکر شد، غالب و نه همه اهل تسنن او را تضعیف کرده و روایاتش را قابل قبول نمی‌دانند. دلایل تضعیف او از نظر آنان را می‌توان بدین شکل برشمرد:
شنبه، 6 آبان 1391
دیدگاههای رجالی اهل سنت درباره جابر جعفی «1»
جابر بن یزید جعفی از اصحاب نامدار و مورد وثوق امام باقر و امام صادق (علیهم السلام) و از دانشمندان بزرگ شیعه ی امامیه در نیمه ی دوم قرن اول و...
شنبه، 6 آبان 1391
بررسی رجالی تصحیحات علامه حلی«2»
همان‌گونه که متذکر شدیم، برخی از صاحبان نظر، ضمن بررسی وثاقت راوی خاصی، به این قاعده استناد کرده و آن را دلیلی بر توثیق قلمداد کرده‌اند. این...
شنبه، 6 آبان 1391
بررسی رجالی تصحیحات علامه حلی«3»
سؤالی که به ذهن خطور می‌کند، این است که: اگر چه واضع تقسیم‌بندی جدید احادیث به چهار دسته ی: صحیح، حسن، موثق و ضعیف، سید بن طاووس و شاگردش علامه...
شنبه، 6 آبان 1391
بررسی رجالی تصحیحات علامه حلی«1»
تصحیحات علامه حلی نسبت به اسانید و طُرُق از جمله اموری است که از سوی برخی علمای متأخر به عنوان توثیقی عام معرفی شده است. علامه حلی، در خاتمه...
شنبه، 6 آبان 1391
حدیث و محدثان شیعه حلب «3»
ب. راویان و محدثان حلبی پس از عصر ائمه (علیهم السّلام) پس از عصر ائمه (علیه السلام)، بویژه در دوره حکومت آل حمدان بر شهر و منطقه حلب این ناحیه...
چهارشنبه، 3 آبان 1391
حدیث و محدثان شیعه حلب «4»
وی فاضلی دانشمند و فقیهی محقق و ثقه بوده است. او برادر سید ابو المکارم حمزه بن زهره، فقیه معروف و مؤلف کتاب غنیه النزوع است. البته خود وی نیز...
چهارشنبه، 3 آبان 1391
حدیث و محدثان شیعه حلب «1»
این پژوهش بر آن است تا تاریخ حدیث این سرزمین را بکاود و با معرفی نقش آفرینان عرصه حدیث شیعه در حلب، فراز و فرودهای نقل و کتابت حدیث را در این...
چهارشنبه، 3 آبان 1391
حدیث و محدثان شیعه حلب «2»
با مطالعه اسناد روایات، نام «الحلبی» را در بسیاری از سلسله سندها می بینیم که به صورت مستقیم یا با واسطه، از چند امام معصوم نقل روایت کرده اند....
چهارشنبه، 3 آبان 1391
شناخت رجالی «ابوحمزه ثمالی» «4»
وی در طول حیات با برکت خود، از ائمه اطهار (علیهم السّلام) به نقل روایاتی همت گماشته است که در کتابی به نام مسند أبی حمزه (2) گردآوری شده است.
چهارشنبه، 3 آبان 1391
شناخت رجالی «ابوحمزه ثمالی» «2»
أبوحمزه ثمالی، دارای هفت فرزند است. شش تن از آنها پسر و یکی دختر است. اسامی آنها بدین قرار است: «نوح»، «منصور»، «حمزه»، «حسین»، «محمد» و«علی»....
چهارشنبه، 3 آبان 1391
شناخت رجالی «ابوحمزه ثمالی»«3»
از متقدّمان، نجاشی او را ثقه دانسته است. (2) از متأخران نیز علامه مجلسی وی را توثیق کرده است. (3) علامه مامقانی نیز از معاصران، پس از ذکر اقوال...
چهارشنبه، 3 آبان 1391
شناخت رجالی «ابوحمزه ثمالی» «1»
«ثابت بن دینار ابوحمزه ثمالی أبوصفیه (م150ق)» بی شکّ، یکی از بزرگ ترین راویان احادیث تربیتی، اخلاقی و دعایی در تاریخ حضور امامان شیعه علیهم السلام...
چهارشنبه، 3 آبان 1391