بررسی آسیب تقطیع نادرست در روایات«3»
روشن است بسیاری از احادیث معصومان (علیهم السّلام) تقطیع شده و حدیث کامل آن به دست ما نرسیده است. تقطیع نادرست آثاری را در پی داشته است که به...
چهارشنبه، 3 آبان 1391
بررسی آسیب تقطیع نادرست در روایات«4»
دم ذکر روایت به صورت کامل، موجب تفاوت برداشت فقیهان از روایت می شود. شیخ طوسی رحمه الله در التهذیب و به دنبال آن، صاحب وسائل روایتی را به نقل...
چهارشنبه، 3 آبان 1391
بررسی آسیب تقطیع نادرست در روایات«1»
تقطیع، به معنای جدا کردن بخشی از یک حدیث طولانی، متناسب با موضوعی خاص است. این امر هر چند بعد از تدوین جوامع روایی متداول شده و بیشتر خودنمایی...
چهارشنبه، 3 آبان 1391
بررسی آسیب تقطیع نادرست در روایات«2»
تقطیع به این اعتبار که در سخن چه کسی اتفاق افتاده، بر دو گونه است: گاهی تقطیع در کلام راوی و پرسش گر از معصوم (علیه السلام) رخ می دهد و گاهی...
چهارشنبه، 3 آبان 1391
روش سیّد رضی رحمه الله در مواجهه با مجازات روایی در «المجازات النبویه» «4»
چنان که گفتیم، سید رضی رحمه الله در المجازات النبویه بنا را بر ایجاز و خلاصه گویی نهاده و از این رو، در نقل روایات به ذکر موضع مجاز اکتفا کرده...
چهارشنبه، 3 آبان 1391
روش سیّد رضی رحمه الله در مواجهه با مجازات روایی در «المجازات النبویه» «2»
چنان که گفتیم سید رضی رحمه الله در المجازات النبویه، تعداد قابل توجّهی از روایات نبوی را- که به اعتقاد او بر سبیل مجاز وارد شده اند- گرد آورده...
چهارشنبه، 3 آبان 1391
روش سیّد رضی رحمه الله در مواجهه با مجازات روایی در «المجازات النبویه» «3»
یکی دیگر از راه های فهم معانی مجازی که سید رضی رحمه الله آن را به کار گرفته است- استفاده از روایات هم مضمون به مثابه شواهد روایی است. سید رضی...
چهارشنبه، 3 آبان 1391
روش سیّد رضی رحمه الله در مواجهه با مجازات روایی در «المجازات النبویه» «1»
وقوع مجاز در روایات، به اقتضای بشری بودن زبان آنها و به مثابه یکی از ابزارهای انتقال معانی گسترده و راه های فهم صحیح متون روایی، امری مسلّم است؛...
چهارشنبه، 3 آبان 1391
سیلان روح پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در دست حضرت علی (علیه السلام)«2»
بنابر آنچه در قسمت قبل این مقاله ذکر شد، از نظر من تفاسیر یاد شده، صحیح نیست. تفسیر درست- که با متون دینی سازگار است و اشکال و محذور عقلی هم...
چهارشنبه، 3 آبان 1391
مفهوم شناسی مخالفت و موافقت حدیث با قرآن «3»
1. عبد الله بن عمر، از ابن عباس و او از عمر نقل می کند که پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) بازماندگان مرده را از گریه بر مرده نهی کردند؛ زیرا...
چهارشنبه، 3 آبان 1391
سیلان روح پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در دست حضرت علی (علیه السلام)«1»
حضرت علی (علیه السلام) در نهج البلاغه می فرماید: «هنگام فوت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، روح وی در دستم جاری شد و آن را به چهره خود...
چهارشنبه، 3 آبان 1391
مفهوم شناسی مخالفت و موافقت حدیث با قرآن «2»
در این منابع، روایات فراوانی در خصوص عرضه احادیث بر قرآن و در نتیجه، پذیرش احادیث موافق با کتاب و طرح احادیث مخالف یافت می شود. تعداد این احادیث-...
چهارشنبه، 3 آبان 1391
مفهوم شناسی مخالفت و موافقت حدیث با قرآن «1»
یکی از معیار های نقد متن حدیث (نقد داخلی) موافقت و مخالفت با قرآن است. این معیار- که از رهنمودهای پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و معصومان...
چهارشنبه، 3 آبان 1391
روایات تفسیری شیعه، گونه شناسی و حُجّیت«4»
نخست. موضوع حُجّیت، چیزی است که امروزه به عنوان «میراث روایات تفسیری» در اختیار ما قرار دارد و این مبحث، هرگز ناظر به مسأله جایگاه پیامبر (صلی...
چهارشنبه، 3 آبان 1391
روایات تفسیری شیعه، گونه شناسی و حُجّیت«5»
گروهی اندک از اندیشمندان قرآنی و اصولی، به عدم حُجّیت روایات تفسیری قایل اند. برخی از اینان، به صورت ضمنی و به هنگام بحث از «عدم حجّیت خبر واحد...
چهارشنبه، 3 آبان 1391
روایات تفسیری شیعه، گونه شناسی و حُجّیت«3»
ابن بابویه، قال: حدّثنا علی بن أحمد، قال: حدّثنا محمّد بن أبی عبد الله، عن محمّد بن إسماعیل، عن علی بن العبّاس، قال: حدّثنا القاسم بن الربیع...
چهارشنبه، 3 آبان 1391
روایات تفسیری شیعه، گونه شناسی و حُجّیت«1»
روایات تفسیری در مصادر حدیثی شیعه بیش از پانزده هزار حدیث اند. این روایات را از نظر سبک و گونه شناسی به ده گروه می توان تقسیم کرد که هر گروه،...
چهارشنبه، 3 آبان 1391
روایات تفسیری شیعه، گونه شناسی و حُجّیت«2»
مراجعه به کتب تفسیر روایی و ارزیابی روایات وارد شده در ذیل آیات، نشان می دهد که این روایات، به «گونه» هایی قابل تقسیم اند؛ گونه هایی که نشان...
چهارشنبه، 3 آبان 1391
آسیب ‌شناسی روایات ابن ابی الحدید درباره‌ امام حسین (ع) «1»
هر کس اندک آشنایی با شرح ابن ابی الحدید بر نهج البلاغه داشته باشد، از وجهه و جایگاه تاریخی آن نزد مورخین آگاه است، از این رو نگارنده سعی دارد...
سه‌شنبه، 2 آبان 1391
آسیب ‌شناسی روایات ابن ابی الحدید درباره‌ امام حسین (ع) «2»
آنچه در نقد متن تاریخی مهم است، این است که پژوهشگر ضمن این‌ که با دقت و با استفاده از ابزار تحقیق همچون مقارنه میان مصادر و منابع مختلف تاریخی...
سه‌شنبه، 2 آبان 1391