تپش قلب یا آریتمی و هر آنچه در مورد آن باید بدانید

تپش قلب یا آریتمی قلب ضربان نامنظم قلب را توصیف می‌کند، در این حالت قلب ممکن است خیلی سریع، خیلی کند یا نامنظم کار کند. تپش زمانی رخ می‌دهند که سیگنال‌های الکتریکی قلب که ضربان قلب را تنظیم می‌کنند، به درستی کار نکنند.
يکشنبه، 17 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
تپش قلب یا آریتمی و  هر آنچه در مورد آن باید بدانید
تپش قلب به ضربان غیرعادی قلب یا آریتمی قلب گفته می‌شود که منجر به احساس انقباض عضلات قلب در قفسه سینه می‌شود.

تپش قلب یا آریتمی قلب ضربان نامنظم قلب را توصیف می‌کند، در این حالت قلب ممکن است خیلی سریع، خیلی کند یا نامنظم کار کند. تپش زمانی رخ می‌دهند که سیگنال‌های الکتریکی قلب که ضربان قلب را تنظیم می‌کنند، به درستی کار نکنند. به عنوان مثال، برخی افراد مبتلا به نارسائی قلب ممکن است تپش قلب و ضربان نا منظم داشته باشند. یکی از علل آریتمی قلبی نارسایی قلب است. تپش قلب می‌تواند همراه با اضطراب باشد که لزوماً حاکی از وجود یک مشکل ساختاری یا عملکردی در قلب نیست.

بسیاری از تپش‌های قلب بی‌ضرر هستند با این حال، اگر ضربان قلب به طور خاص غیر طبیعی باشند و همراه با بیماری‌های قلبی باشد ممکن است خطر جدی برای سلامتی فرد باشد. البته زیاد نگران ضربان نا منظم قلب خود نباشید، شما با درمان تپش قلب یا آریتمی قلبی اغلب می‌توانید ضربان قلب سریع، آهسته یا نامنظم قلب را کنترل یا حذف کنید.

علاوه بر این، چون آریتمی های قلبی ناراحت کننده اغلب بدتر می‌شوند و ناشی از بیماری‌های مرتبط است، شما می‌توانید با اتخاذ شیوه زندگی سالم قلبی، خطر ابتلا به آریتمی را کاهش دهید و راه مناسبی را برای درمان تپش قلب انتخاب کنید.

تپش قلب یا آریتمی و  هر آنچه در مورد آن باید بدانید

ضربان قلب طبیعی چقدر است؟

ریتم قلب به طور معمول توسط یک ضربان ساز طبیعی (گره سینوس) واقع در دهلیز راست کنترل می‌شود. گره سینوسی باعث ایجاد امواج الکتریکی می‌شود که ضربان قلب را تنظیم می‌کند. در یک قلب سالم، فرآیند انتقال امواج الکتریکی قلب به آرامی انجام می‌شود و در نتیجه ضربان قلب آرام آرام به میزان 60 تا 100 ضربه در دقیقه می‌رسد.
 

 [ریتم نرمال قلب]

ناحیه تولید ضربان قلب "گره سینوسی" (Sino-Atrial Node, SA Node)  نام دارد که در بالاترین قسمت دهلیز راست واقع شده است. ضربان تولید شده ابتدا وارد عضلات دهلیز راست و چپ شده و آنها را منقبض می کند تا خون موجود در دهلیزها وارد بطن ها شود. نیروی الکتریکی سپس وارد "گره دهلیزی - بطنی" (Atrio-Ventricular Node, AV Node) ، که مابین دهلیزها و بطن ها قرار دارد شده و سپس از طریق کابل الکتریکی بنام "باندل هیس" وارد بطن ها می شود. در ابتدای ورود به بطن ها ، باندل هیس به دو باندل شاخه ای کوچکتر بنام "باندل شاخه ای راست" (Right Bundle Branch, RBB) و " باندل شاخه ای چپ" (Left Bundle Branch, LBB) تقسیم شده که اولی وارد بطن راست و دومی وارد بطن چپ شده و همزمان بطن راست و بطن چپ را منقبض می کنند.

تپش قلب یا آریتمی و  هر آنچه در مورد آن باید بدانید

آریتمی ها بسیار متنوع بوده و به انواع مختلف تقسیم می شوند ولی در یک تقسیم بندی کلی آریتمی ها یا موجب تعداد ضربان کم قلب می شوند که به آنها "برادیکاردی" (Bradycardia) گفته می شود یا موجب تعداد ضربان بیشتر از نرمال قلب می شوند که به آنها "تاکیکاردی" (Tachycardia) اطلاق می شود.  ما در ادامه آریتمی ها را در سه گروه تقسیم کرده ایم.

تپش قلب یا آریتمی و  هر آنچه در مورد آن باید بدانید

[روش شمردن ضربان قلب]

1- ریتم طبیعی تند یا کند

تعداد ضربان قلب انسان بالغ در حالت استراحت مابین 60 تا 100 بار در دقیقه است. البته تعداد ضربان قلب از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است. حتی در یک فرد هم درساعات مختلف شبانه روز یکسان نیست . برای این که تعداد ضربان قلب متاثر از عوامل بسیار زیادی است  که هر کدام می توانند تعداد ضربان قلب را افزایش یا کاهش دهند. به عنوان مثال حجم خون داخل بدن ، فشارخون ، انجام فعالیت های بدنی ، میزان استراحت ، استرس های روحی و جسمی ، میزان عضلات بدن و آمادگی جسمانی هر فردی بر روی تعداد ضربان قلب وی اثر دارد. هم چنین عمل کرد ارگان های داخلی و بیماری آنها هم بر روی تعداد ضربان قلب تاثیر دارد مانند کم کاری یا پرکاری غده تیروئید ، عملکرد کلیه و کبد ، کم خونی ، وضعیت سلامت ریه ، مصرف سیگار ، حاملگی ، تب و عفونتهای بدن .

در کنار این عوامل مصرف برخی داروها هم مهم هستند. برخی از داروها می توانند موجب کندی ضربان قلب شوند مانند بسیاری از داروهای خانواده "بتا بلوکرها"  از قبیل پروپرانولول ، آتنولول ، متوپرولول ، بیزوپرولول ، کارودیلول و "کلسیم بلوکرها"  از قبیل وراپامیل و دیلتیازم. آمیودارون و دیگوکسین هم از این داروها هستند. داروهایی هم هستند که مصرف آنها می تواند ضربان قلب را افزایش دهد مانند آملودیپین ، آدالات ، لووتیروکسین ، اسپری های ریه مانند سالبوتامول و تئوفیلین.

پس در حالت طبیعی اگرچه تعداد ضربان قلب نرمال بین 60 تا 100 بار در دقیقه تعریف شده است ولی بسیاری از حالت های فیزیولوژیک و طبیعی هستند که می توانند موجب نوسان ضربان قلب از مقدار 50 بار در دقیقه تا 120 و 130 بار در دقیقه شوند. این تغییرات به شرطی که علامتی برای فرد ایجاد نکنند می توانند طبیعی قلمداد شوند.
 

2- برادیکاردی و تعداد کم ضربان قلب

ابتدا بهتر است علایم برادیکاردی را بشناسیم. ضربان کم قلب موجب علایم زیر می شود و شما اگر خودتان یا یکی از اطرافیان شما این علایم را پیدا کرد باید در اولین فرصت به اورژانس مراجعه نمایید.
 
  1. علایم ضربان قلب کم
  2. ضعف و بیحالی مفرط
  3. احساس خستگی در انجام کارهای روزانه
  4. احساس سرگیجه
  5. احساس سبکی سر
  6. از دست دادن تعادل و افتادن
  7. بیهوش شدن و سنکوپ

این علایم در برخی از بیماران گذرا بوده و خودبخود اصلاح می گردند ولی در برخی دیگر میتوانند تا ساعتها و حتی چند روز هم به طول بینجامند. علل ضربان قلب پایین عبارتند از عواملی که موجب کاهش عملکرد گره سینوسی می شوند یا هدایت الکتریکی از گره دهلیزی بطنی را آهسته یا متوقف می سازند و عبارتند از:

* مصرف داروهای کاهنده ضربان قلب مانند پروپرانولول، آتنولول، کارودیلول، بیزوپرولول و متوپرولول
* مصرف داروهای کلسیم بلوکر مانند دیلتیازم و وراپامیل
* دیگوکسین
* آمیودارون
* پتاسیم بالای خون
* نارسایی پیشرفته کلیه
* کم کاری غده تیرویید (هیپوتیروییدی)
* بلوک اکتسابی قلب در اثر کهولت و سن زیاد
 

3- تاکیکاردی یا تعداد ضربان قلب زیاد

علایم و نشانه های افزایش ضربان قلب می تواند به صورت زیر بروز نماید:
 
  1. طپش قلب
  2. احساس کوبیدن در قفسه سینه
  3. سرگیجه
  4. افتادن بر روی زمین و از دست دادن تعادل
  5. بیهوشی و سنکوپ
  6. مرگ ناگهانی
تاکیکاردی می تواند علل متعددی داشته باشد و از مناطق مختلف قلب منشا بگیرد.
 

تاکیکاردی سینوسی

در اغلب موارد ضربان قلب بالا ، علت افزایش ضربان قلب به صورت افزایش فعالیت گره سینوسی است که ضربان ساز اصلی قلب است و اصطلاحا به آن "تاکیکاردی سینوسی" گفته می شود. این نوع از ضربان قلب بالا ثانویه به سایر حالات طبیعی و غیر طبیعی بدن است که عبارتند از:
 
  1. علت های ضربان قلب زیاد
  2. کم خونی
  3. تب و عفونت بدن
  4. گرمازدگی
  5. کار و فعالیت بدنی زیاد
  6. خونریزی و کاهش حجم خون
  7. کم آبی و از دست دادن آب بدن
  8. پرکاری غده تیرویید
  9. افت فشارخون
  10. استرس های روحی
  11. اضطراب و حملات پانیک
  12. کم خوابی و نداشتن خواب شبانه
  13. مصرف سیگار و مواد محرک
  14. نوشابه های انرژی زا
  15. قهوه ، کافئین و شکلات
  16. نداشتن آمادگی جسمانی و عدم فعالیت بدنی برای مدت زمان زیاد
  17. بیماری ریوی و اکسیژن کم خون
  18. آمبولی ریه
  19. بیماری های داخلی مانند نارسایی کلیه و کبد
  20. حاملگی و بعد از زایمان
  21. مصرف داروهایی مانند داروهای ضد فشارخون بالا به ویژه آملودیپین
  22. ایستادن به مدت طولانی یا بلند شدن ناگهانی از حالت نشسته
  23. اسپری سالبوتامول
تپش قلب یا آریتمی و  هر آنچه در مورد آن باید بدانید

همان طورکه مشاهده می شود اکثر این موارد گذرا و جزو تغییرات فیزیولوژیک بدن هستند که با برطرف کردن عامل اولیه ضربان قلب بالا هم از بین خواهد رفت. ویژگی عمده این نوع از تاکیکاردی ، افزایش تدریجی ضربان قلب با فعالیت بدنی مختصر و کاهش تدریجی و آرام آن با استراحت یا از بین رفتن عامل زمینه ساز است. هم چنین این موارد بیشتر به صورت احساس ضربان قلب بالا و طپش قلب خود را نشان می دهند و تقریبا با علایم بدی مانند افتادن ، بیهوشی و یا سنکوپ همراه نیستند.
 

ضربانات زودرس یا نابجای قلبی

غیر از تعداد ضربان قلب سایر عوامل هم می توانند به تغییر ریتم نرمال قلب و اصطلاحا آریتمی منجر شوند. بجز گره سینوسی که تولید کننده ضربان ( پیس میکر ) اصلی قلب است ، سایر قسمت های الکتریکی و عضلانی قلب هم می توانند در شرایط خاص از خود ضربان تولید کنند. در حالت طبیعی که تعداد ضربان تولید شده توسط گره سینوسی از همه بالاتر است ، فعالیت آن موجب خاموش بودن بقیه قسمت ها می گردد ولی در شرایطی که تعداد ضربان گره سینوسی بسیار پایین باشد یا در اثر عوامل تحریکی که موجب تحریک سایر نواحی قلب می شوند ، بقیه قسمت ها هم می توانند از خود ضربان تولید کنند که به آنها "ضربان زودرس قلبی" یا "ضربان نابجای قلبی" گفته می شود (Premature Beat). این ضربانات زودرس در افراد می توانند بدون علامت باشند یا به صورت طپش قلب و توقف لحظه ای قلب ، احساس شوند.
 
تپش قلب یا آریتمی و  هر آنچه در مورد آن باید بدانید

فیبریلاسیون دهلیزی AF

"فیبریلاسیون دهلیزی" (Atrial Fibrillation) ، یکی از آریتمی های مهم دهلیزی و قلب است. این بیماری که شیوع آن با افزایش سن بیشتر می شود ، زمانی ایجاد می شود که ضربان قلب به جای گره سینوسی که تولید کننده اصلی ضربان قلب است ، از عضلات دهلیز ( به ویژه دهلیز چپ ) شروع می شود. به این صورت که قسمت های مختلف دهلیز شروع به تحریک کردن قلب می کنند و عضله دهلیزی به جای انقباض منظم یک سری حرکات ظریف و نامنظم انجام میدهد.

اهمیت فیبریلاسیون دهلیزی به دلیل خطر تولید لخته های خون در داخل "دهلیز چپ" (Left Atrium, LA) و حفره کناری آن به نام "گوشک دهلیز چپ"(LA Appendix, LAA) است که این لخته می تواند از قلب خارج شده و با رفتن به مغز و سایر اعضای بدن موجب بروز "سکته مغزی" (Stroke) و انسداد عروق سایر اعضای بدن گردد. افرادی که AF دارند و خطر بالایی برای آمبولی به مغز یا سایر اعضای بدن دارند ، باید از داروهای ضد انعقاد خون استفاده نمایند تا از این خطر کاسته شود.
 
تپش قلب یا آریتمی و  هر آنچه در مورد آن باید بدانید

تاکیکاردی حمله ای PSVT

در این نوع از تاکیکاردی ضربان قلب به ناگاه افزایش پیدا می کند و قلب شروع به انقباض با ضربان های خیلی بالا در حد 150 بار در دقیقه می کند. این حملات که اکثرا به دنبال استرس های عصبی و عصبانیت رخ می دهند ، معمولا چند دقیقه طول کشیده و همان گونه که ناگهانی شروع شده بودند ، به صورت ناگهانی هم خاتمه پیدا می کنند. علامت شایع با این نوع از آریتمی قلبی طپش قلب شدید ، گاها سرگیجه و ندرتا علایم ضعف و افتادن بر روی زمین و درد سینه است.

چون محل شروع این نوع از آریتمی در مسیرهای هدایتی بالای بطن است لذا اسم این آریتمی "تاکیکاردی حمله ای فوق بطنی" ( Paroxysmal Supra-ventricular Tachycardia, PSVT ) است. علت اصلی PSVT وجود مسیرهای هدایتی اضافه در قلب است. 20 درصد انسانها در بدو تولد مسیرهای هدایتی اضافه در قلب خود دارند که در شراط خاصی می توانند موجب چرخش غیرطبیعی جریان الکتریکی قلب به دور خود و ایجاد ضربان قلب بالا به صورت ناگهانی گردند. اگرچه این آریتمی خودبخودی یا با مداخلات کم پزشکی برطرف می شود ولی اگر به دفعات زیادی تکرار شوند یا با علایم شدیدی خود را نشان دهند ، عامل زمینه ساز آنها که همان مسیرهای اضافه داخل قلب است باید از بین برده شوند. این کار به وسیله روشی موسوم به EPS و Ablation انجام می شود.
 

تاکیکاردی و فیبریلاسیون بطنی VT & VF

 گاها منشا آریتمی عضلات بطن است. در شرایط خاصی ( که اکثر آنها در اثر بیماری قلبی است ) قسمتی از عضله بطنی خاصیت ضربان سازی پیدا می کند و شروع به انقباض منظم با ضربان قلب بسیار بالا می کند که به آن "تاکیکاردی بطنی" (Ventricular Tachycardia, VT) گفته می شود. اگر VT  با استفاده از شوک قلبی و احیای قلب درمان نشود ، در ادامه تشدید شده و به "فیبریلاسیون بطنی" (Ventricular Fibrillation, VF ) و ایست کامل قلبی تبدیل خواهد شد.

این نوع از آریتمی ها که در حال حاضر شایعترین علت مرگ و میر انسانها هستند ، اکثرا به دنبال "حمله حاد قلبی" یا در افرادی که سابقه عمل جراحی قلبی یا بیماری مهم قلبی دارند روی می دهد و عدم درمان آنها موجب ایست کامل قلبی و مرگ می شود.

بیشتر افرادی که این نوع از آریتمی های قلبی را داشته اند و درمان شده اند ، یا افرادی که زمینه قلبی ایجاد این نوع از آریتمی ها را دارند ، باید به وسیله دستگاه تولید شوک قلبی داخل قلبی (ICD) که در زیر پوست کاشته می شود ، درمان شوند تا در صورت بروز این نوع از آریتمی های کشنده با دادن شوک ، از پیشرفت علایم و مرگ آنها جلوگیری شود. 
 

چه وقت باید به پزشک مراجعه کنم؟

آریتمی قلبی یا تپش قلب ممکن است موجب احساس ناراحتی یا ضربان قلب اضافی شود، یا ممکن است حس کنید که قلب شما در حال تپش مداوم یا خیلی کند است. اگر به طور هر یک از این علائم و نشانه‌های آریتمی را در خود احساس کردید، جهت بررسی و درمان تپش قلب سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا علل آریتمی قلبی شما را مورد بررسی قرار دهند و روند درمان تپش قلب را آغاز کند.

بعد از مراجعه به پزشک و تشخیص علل آریتمی قلبی شما می‌توانید درمان تپش قلب خود را شروع کنید و سلامتی خود را به دست آورید، شما می‌توانید از لیست بهترین متخصص‌های قلب و عروق کشور که در سامانه نوبت دهی دکتر دکتر برای شما عزیزان فراهم کرده‌ایم، پزشک متخصص خود را انتخاب کنید و روند درمان تپش قلب خود را پیگیری کنید.
 

افراد در خطر آریتمی قلبی

برخی از عوامل ممکن است خطر ابتلا به آریتمی و علل ایجاد آریتمی قلبی را افزایش دهند. این موارد عبارت‌اند از:

 بیماری های قلب. بیماری عروق کرونری، سایر مشکلات قلبی و جراحی قلبی، حمله قلبی، دریچه‌های غیر طبیعی قلب، جراحی قبلی قلب، نارسایی قلبی، قلب و عروق و سایر آسیب‌های قلبی، عامل خطر ابتلا به انواع آریتمی را افزایش می‌دهند.

فشار خون بالا. این عامل باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر می‌شود. همچنین ممکن است دیواره‌های بطن چپ ضخیم شود که می‌تواند تغییراتی را در ایجاد سیگنال‌های الکتریکی قلب ایجاد کند.

بیماری قلبی مادرزادی. این اختلال ممکن است ریتم قلب شما را تحت تأثیر قرار دهد.

مشکلات تیروئید داشتن غده تیروئید بیش از حد فعال یا غیر فعال می‌تواند خطر ابتلا به آریتمی را افزایش دهد.

مصرف مواد مخدر و مکمل‌ها

دیابت. خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر و فشار خون بالا با دیابت کنترل نشده بسیار افزایش می‌یابد.

تپش قلب یا آریتمی و  هر آنچه در مورد آن باید بدانید

عدم تعادل الکترولیت خون

مصرف بیش از حد الکل. نوشیدن الکل بیش از حد می‌تواند ضربان قلب شما را تحت تأثیر قرار دهد و احتمال ایجاد فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش دهد.
مصرف کافئین یا نیکوتین. کافئین، نیکوتین و دیگر محرک‌ها می‌توانند از علل آریتمی قلبی است که باعث افزایش ریتم قلب می‌شود.
 

عوارض جانبی آریتمی قلبی یا تپش قلب

بعضی از علل آریتمی قلبی ممکن است خطر ابتلا به برخی از بیماری‌ها را در شما افزایش دهند مانند:

سکته مغزی هنگامی که قلب نامنظم کار کند ممکن است باعث ایجاد لخته خون شود. یک لخته خون می‌تواند از قلب به مغز منتقل شود. در آنجا ممکن است جریان خون را متوقف کند و باعث ایجاد سکته مغزی شود.

نارسایی قلبی. اگر قلب شما مدت طولانی مبتلا به برادیکاردی یا تاکی کاردی یا فیبریلاسیون دهلیزی است نارسایی قلبی می‌تواند رخ دهد.
 

تشخیص تپش قلب

برای تشخیص آریتمی قلبی، دکتر متخصص علائم و سابقه پزشکی شما را بررسی و معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. پزشک احتمالا در مورد شرایطی موجل تپش قلب شما مانند بیماری قلبی یا مشکل غده تیروئید، بپرسد. همچنین ممکن است تست‌های کنترل قلب را برای مشخص شدن علت تپش قلب انجام دهید. این تست‌ها شامل موارد زیر است:

* الکتروکاردیوگرام (ECG)
* اکوکاردیوگرام
* تست استرس یا ورزش
* آزمایش شیب جدول
* تست الکتروفیزیولوژی و آنژیوگرافی
 

درمان تپش قلب

اگر آریتمی قلبی یا تپش قلب دارید و نگران سلامتی خود هستید بهتر است بدانید که بعضی اوقات درمان تپش قلب ضروری نیست. معمولاً، درمان تپش قلب فقط در صورتی انجام می‌شود که آریتمی باعث علائم قابل توجهی در فرد شده و باعث به خطر افتادن سلامتی شخص می‌شود.

اگر ضربان قلب آرام (برادیکاردیس) دارید، پزشکان اغلب از یک ضربان ساز برای درمان تپش قلب آرام استفاده می‌کنند، زیرا هیچ دارویی وجود ندارد که بتواند قلب شما را به طور قابل توجهی تقویت کند. برای تپش قلب سریع (تاکی کاردی)، درمان تپش قلب شما ممکن است شامل یک یا چند مورد زیر باشد:

مانور وگال: شما ممکن است با استفاده از مانورهای ویژه‌ای که شامل نفس کشیدن و فشار دادن، قرار دادن صورت در آب یخ، یا سرفه، بتوانید تپش قلب سریع را متوقف کنید. این مانورها بر سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد که ضربان قلب شما را کنترل می‌کند (اغلب ضربان قلب شما را کند می‌کند). با این حال، مانور وگال برای تمام انواع آریتمی کار نمی‌کند.

داروها: برای بسیاری از انواع تاکی کاردی، پزشک شما ممکن است برای کنترل ضربان قلب یا بازگرداندن ریتم طبیعی قلب دارو تجویز کند.

دستگاه‌های ایمپلنت: درمان تپش قلب همچنین ممکن است شامل استفاده از یک دستگاه ایمپلنت به‌‌صورت زیر باشد:

ضربان ساز قلب یک دستگاه ایمپلنت است که به کنترل ریتم‌های غیر طبیعی قلب کمک می‌کند. یک دستگاه کوچک زیر پوستی است که با جراحی زیر پوست، نزدیک قلب قرار می‌گیرد. سیم عایق شده از دستگاه به قلب می‌رود. اگر یک ضربان ساز، ضربان قلب را غیرعادی تشخیص دهد، موجب انتشار امواج الکتریکی می‌شود که ضربان قلب شما را به حد نرمال می‌رساند.

دیابریلاتور قلبی-ایمپکتیوانی (ICD) اگر شما در معرض خطر ابتلا به ضربان قلب خطرناک سریع یا نامنظم در هستید (تاکیکاردی بطنی یا فیبریلاسیون بطنی)، پزشک شما ممکن است این دستگاه را توصیه کند.

ICD یک واحد باتری است که تحت پوست در نزدیکی استخوان ترقوه قرار می‌گیرد – شبیه به یک ضربان ساز است. یک یا چند سیم الکترود از ICD از طریق ورید به قلب می‌رود. ICD به طور مداوم ریتم قلب شما را کنترل می‌کند. اگر یک ریتم قلب غیر طبیعی را تشخیص دهد، شوک های کم و یا انرژی زیادی را برای تنظیم مجدد ریتم قلب به ریتم طبیعی می‌فرستد. ICD مانع از ریتم قلب غیر طبیعی نمی‌شود، اما اگر این اتفاق بیفتد، آن را درمان می‌کند.
 

جراحی در برخی موارد، تنها راه درمان تپش قلب، جراحی است:

روش ماز: در این عمل جراحی برای درمان تپش قلب، جراح، یک سری از برش‌ها را در بافت قلب در نیمه بالای قلب ایجاد می‌کند تا یک الگوی با پیچ و خم بافت اسکار ایجاد شود. از آنجایی که بافت اسکار نمی‌تواند الکتریسیته را از خود عبور دهد، باعث درمان تپش قلب می‌شود.

این روش مؤثر است، اما به دلیل اینکه جراحی نیاز دارد، معمولاً برای افرادی که به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهند یا برای افرادی که از دلایل دیگر جراحی قلب دارند، رزرو می‌شود.

جراحی بای پس کرونری: در صورت بیماری قلبی عروقی شدید علاوه بر آریتمی، پزشک ممکن است عمل جراحی بای پس عروق را انجام دهد. این روش می‌تواند جریان خون به قلب شما را بهبود بخشد.

تپش قلب یا آریتمی و  هر آنچه در مورد آن باید بدانید

درمان تهاجمی آریتمی قلبی

شوک قلبی و کاتتر فرسایشی درمان های تهاجمی هستند که برای درمان و یا از بین بردن ریتم نامنظم قلب مورد استفاده قرار می گیرند. دکتر قلب شما بهترین درمان آریتمی قلبی را برای شما تعیین و در مورد مزایا و خطرات این درمان ها با شما صحبت خواهند کرد.

۱- شوک کاردیوورژن
بیماران قلبی با آریتمی های مداوم، مثل فیبریلاسیون دهلیزی، ممکن است به تنهایی با دارو درمانی قادر به رسیدن به یک ریتم طبیعی قلب نباشند. شوک قلبی یک شوک الکتریکی است که به دیواره قفسه سینه شما وارد می شود، که همزمان به قلب اجازه می دهد تا ریتم طبیعی خود را مجددا آغاز کند. این روش پس از دریافت یک بیهوشی کوتاه اثر انجام می شود.

تپش قلب یا آریتمی و  هر آنچه در مورد آن باید بدانید

۲- کاتتر فرسایشی ( ابلیشن )
در فرسایش، انرژی از طریق یک کاتتر به مناطق کوچکی از عضله قلب وارد می شود. این انرژی هم می تواند مسیر ریتم غیر طبیعی را متوقف کرده و هم از پالس های غیر طبیعی جلوگیری و هدایت نرمال پالس ها را تقویت و یا مسیرهای الکتریکی بین دهلیز و بطن را قطع کند.

ابلیشن می تواند برای درمان بیشتر تاکی کاردی های فوق بطنی یا SVT ها، فلاتر دهلیزی و برخی تاکی کاردی های دهلیزی و بطنی مورد استفاده قرار گیرد. ابلیشن همچنین می تواند برای دستیابی به یکه نتیجه مطلوب با روش های دیگر ترکیب گردد.

۳- جداسازی ورید ریوی
در بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی حمله ای مکرر، یا مداوم، وریدهای ریوی ایزوله می شوند که در این روش با استفاده از یک کاتتر ویژه، رشته های بافت رگ درآورده می شود، بعلت اینکه تصور می شود فیبریلاسیون دهلیزی، ناکارآمد است. هدف از ایزوله کردن به جای برداشتن، تمرکز بر روی مسئول تحریکات فیبریلاسیون دهلیزی از طریق مسدود کردن انتقال محیطی است.

۴- دستگاه های الکتریکی
۴-۱- ضربان ساز دائمی
دستگاهی است که پالس های الکتریکی کوچکی به عضله قلب برای حفظ ضربان طبیعی قلب می فرستد. ضربان ساز دارای یک تولید کننده پالس (که باتری خانگی و یک کامپیوتر کوچک) و لیدها (سیم) است که پالس ها را از مولد پالس به عضله قلب شما ارسال می کند و بدین گونه فعالیت الکتریکی قلب را حس می کنید.

تپش قلب یا آریتمی و  هر آنچه در مورد آن باید بدانید

ضربان ساز قلب عمدتا برای جلوگیری از ضربان خیلی آرام قلب مورد استفاده قرار می گیرد . ضربان سازهای جدید قلبی با بسیاری از ویژگی های پیچیده طراحی شده اند که به مدیریت آریتمی قلبی ، بهینه سازی ریتم قلبی مرتبط با فعالیت و بهبود هماهنگی کمک می کنند.

۴-۲- کاشت دفیبریلاتور قلبی (ICD)
در ICD نظارت بر ریتم قلب به طور مداوم صورت می گیرد. هنگامی که دفیبریلاتور یک ریتم غیر طبیعی قلب بسیار سریعی را تشخیص دهد، به عضله قلب انرژی وارد می کند تا قلب به ریتم طبیعی ضربان خود باز گردد.

راه های مختلفی وجود دارد که  ICD می تواند قلب را به ریتم طبیعی خود بازگرداند:

– ضد سرعت گرفتن تاکی کاردی (ATP)
هنگامی که ضربان قلب بیش از حد سریع است، یک سری از پالس های الکتریکی کوچک به عضله قلب وارد میشود تا ضربان قلب به سرعت و ریتم نرمال بازگردد.

– کاردیوورژن
یک شوک کم انرژی در همان زمان به عنوان ضربان قلب برای بازگرداندن ریتم طبیعی قلب وارد می شود.

– دفیبریلاتور
هنگامی که ضربان قلب به طور خطرناکی سریع یا نامنظم است ، یک شوک انرژی بالاتر برای بازگرداندن ریتم طبیعی به عضله قلب وارد می آید .

– سرعت گرفتن برادی کاردی
بسیاری از ICD ها یک سرعت حمایتی، برای جلوگیری از ریتم خیلی آهسته قلب به آن وارد می کنند.

– ضربان سازها و دفیبریلاتورهای دو طرفه قلب (B-V)
ضربان ساز دو طرفه و دفیبریلاتورها در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی که همچنین شواهدی از یک انقباض ناهماهنگ یا ناهمزمان بطن چپ در آنها وجود دارد مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه ها به همگام سازی انقباض بطن چپ کمک میکنند. علاوه بر این یک یا دو لید برای ضربان سازهای سنتی استفاده شده و دفیبریلاتورها در بطن راست و دهلیز راست قرار می گرفتند.

دستگاه های دو بطنی از یک لید اضافی واقع شده در پشت و یا سمت چپ بطن چپ استفاده می کنند. برای رسیدن به این منطقه، لید اضافی معمولا از طریق سینوس کرونری، رگ کوچک در پشت قلب هدایت می شود.

۵- عمل قلب
جراحی قلب ممکن است برای اصلاح هر گونه آریتمی قلبی که نمی توانند با دارو و یا روش های درمانی غیر جراحی آریتمی قلبی کنترل شوند، لازم باشد. اگر شما به اعمال جراحی، مانند جراحی دریچه یا بای پس، برای اصلاح اشکال دیگری از بیماری های قلبی نیاز داشته باشید، ممکن است جراحی آریتمی قلبی توصیه شود.

تپش قلب یا آریتمی و  هر آنچه در مورد آن باید بدانید

روش Maze و روش تغییر شکل یافته Maze دو عمل جراحی هستند که برای اصلاح فیبریلاسیون دهلیزی مورد استفاده قرار می گیرند.
 

شیوه زندگی و درمان تپش قلب خانگی

دکتر شما ممکن است پیشنهاد کند که علاوه بر روش‌های پزشکی برای درمان تپش قلب، تغییراتی در شیوه زندگی ایجاد کنید تا قلب سالم داشته باشید. این تغییرات شیوه زندگی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

* خوردن غذاهای سالم خوردن یک رژیم غذایی سالم که کم نمک و چربی های جامد و غنی از میوه‌ها، سبزیجات و دانه‌های جامد است.
* به طور منظم ورزش کردن
* ترک سیگار
* حفظ وزن سالم. داشتن اضافه وزن، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد
* فشار خون و سطح کلسترول را تحت کنترل نگه دارید
* اجتناب از الکل خوردن
* مصرف به موقع داروها


منبع: سایت دکتردکتر
سایت کلینیک قلب من
سایت دکتر نجفی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.