شایع ترین بیماری های قلبی و عروقی و علائم و عوامل آن

شرایطی که عملکرد قلب شما را تحت تاثیر قرار می دهد از آن به عنوان بیماری های قلبی عروقی نام برده می شود. در ایجاد بیماری های قلبی عروقی عوامل زیادی از جمله فشار خون بالا، چربی خون بالا، اضافه وزن و چاقی، مصرف دخانیات، دیابت، فعالیت فیزیکی ناکافی و رژیم غذایی نامناسب دخالت دارند.
يکشنبه، 24 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
شایع ترین بیماری های قلبی و عروقی و علائم و عوامل آن
بیماری های قلبی عروقی علت اصلی مرگ در بسیاری از جمعیت جهان است. شرایطی که عملکرد قلب شما را تحت تاثیر قرار می دهد از آن به عنوان بیماری های قلبی عروقی نام برده می شود. در ایجاد بیماری های قلبی عروقی عوامل زیادی از جمله فشار خون بالا، چربی خون بالا، اضافه وزن و چاقی، مصرف دخانیات، دیابت، فعالیت فیزیکی ناکافی و رژیم غذایی نامناسب دخالت دارند.
 

بیماری های قلبی

بیماری های قلبی طیف وسیعی از شرایطی را که قلب شما را تحت تاثیر قرار می دهد توصیف می کند. واژه بیماری های  قلبی معمولا برای اشاره به حمله قلبی اشاره می‌شود، با اینحال بیماری های  قلبی شامل سایر بیماری‌های قلب از جمله بیماری عروق کرونر، نارسایی قلبی، سکته قلبی، آریتمی قلبی و کاردیومیوپاتی می‌باشد.

بیماری های قلبی در حال تبدیل شدن به اصلی ترین عامل مرگ و میر و ناتوانی بشر در اغلب کشورهای جهان هستند. این بیماریها در حال حاضر جزو سه علت اول مرگ و میر و ناتوانی انسان در سراسر دنیا هست. اگرچه خطرات ناشی از بیماری های مسری بدلیل ماهیت واگیری آنها فوری و آنی تر است امّا عوارض ناشی از بیماری های مزمن مثل بیماری های قلبی عروقی ماندگارتر، پرهزینه تر و ناتوان کننده تر هستند.بیماری های قلبی عروقی شامل بیماریهای که بر قلب و خونرسانی به نواحی محیطی بدن اثر میگذارند. بیماری های قلبی به طور کلی است اشاره به شرایط دارد که باعث تنگ شدن عروق کرونری و یا مسدود شده آنها می شود که می توانید به یک حمله قلبی، درد قفسه سینه (آنژین) و یا سکته منجر شود. دیگر ناراحتی های قلبی، مانند آنهایی که عضله، دریچه های قلب خود را و یا ریتم تاثیر می گذارد، نیز در نظر گرفته اشکال بیماری های قلبی هستند.

شیوه زندگی ناسالم و عادات غذایی بد یکی از دلایل اصلی بیماری های قلبی است. مصرف دخانیات، رژیم ناسالم، چاقی، عدم فعالیت فیزیکی و استفاده مضر از الکل، عامل اصلی خطر بیماری قلبی است. بسیاری از انواع بیماری های قلبی را می توان با انتخاب شیوه زندگی سالم از بین برد.

شایع ترین بیماری های قلبی و عروقی و علائم و عوامل آن

شایع ترین بیماری های قلبی

انواع مختلف بیماری قلبی وجود دارد. برخی از بیماری های قلبی مادرزادی (مشکلات قلبی در هنگام تولد) هستند، در حالی که بیماری های عمده قلب در طول زمان ایجاد می شود و در مراحل بعدی زندگی تاثیر می گذارد. بعضی از آنها مادرزادی هستند (افراد مبتلا به مشکلات قلب)، اما اکثریت بیماری های قلبی در طول ایام زندگی ایجاد می شوند و بعدا زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از شایع ترین بیماری های قلبی را برای آشنایی بیشتر شما در زیر آورده ایم.

بیماری قلبی یک اصطلاح است که هر اختلال قلب را پوشش می دهد. بر خلاف بیماری قلب و عروق که مشکلات عروق خونی و سیستم گردش خون و همچنین قلب را توصیف می کند، بیماری قلبی تنها به مسائل و ناهنجاری های قلب مربوط می شود. انواع مختلفی از بیماری قلبی وجود دارد که بر قسمت های مختلف اندام تاثیر می گذارد و به روش های مختلفی اتفاق می افتد.
 

بیماری قلبی مادرزادی

این یک اصطلاح عمومی برای برخی از ناهنجاری های قلب است که از زمان تولد وجود دارند. عبارتند از:

نقص دیواره قلبی (Septal defects)، این بیماری زمانی رخ می‌دهد که یک سوراخ بین بتن های قلب وجود دارد. این بیماری گاهی اوقات با نام سوراخ در قلب معرفی می‌گردد.

نقص انسداد (Obstruction defects)، این بیماری زمانی رخ می‌دهد که جریان خون در دهلیزهای قلب کمی و یا بطور کامل بسته شده است.

بیماری قلبی سیانوتیک (Cyanotic heart disease)، بدلیل یک یا چند نقص در قلب اکسیژن کافی در بدن پمپاژ نمی‌شود.
 

آریتمی یا ضربان نا منظم قلب

آریتمی ضربان نا منظم قلب است. آریتمی قلبی یعنی تپش نامنظم قلب، آرتیمی بمعنی مشکل در ریتم تپش قلب می‌باشد. این بیماری زمانیکه پالس ها لکتریکی که ضربان قلب را تنظیم می‌کنند، بهم ریخته و درست عمل نمی‌کنند، رخ می‌دهد. انواع ریتمی یا تپش نامنظم قلب شامل:

* تاکی کاردی (Tachycardia)، یعنی زمانیکه قلب بسیار سریع می‌تپد.
* باردی کاردی (Bradycardia)، یعنی زمانیکه قلب خیلی آرام می‌تپد.
* فیبریلاسیون (Fibrillation) زمانی است که ضربان قلب نامنظم است.

ضربان قلب نامنظم معمول است و همه افراد آنها را تجربه می کنند؛ اما اگر این تپش خیلی متفاوت با تپش همیشگی بوده و یا بدلیل آسیب دیدگی و یا ضعف قلب باشد، باید جدی گرفته شود. تپش نامنظم قلب می‌تواند مرگ‌آور باشد. زمانیکه این تپش نامنظم طولانی مدت شده و یا باعث درد قفسه سینه شود، باید سریعا به بیمارستان مراجعه کرد.

شایع ترین بیماری های قلبی و عروقی و علائم و عوامل آن

کاردیومیوپاتی (Cardiomyopathy)

بیماری کاردیومیوپاتی، باعث تغییرات در ماهیچه قلب شده و این تغییرات توانایی قلب در پمپاژ خون را کاهش می‌دهد.
 

نارسایی قلبی

نارسایی قلبی که به آن نارسایی احتقانی قلب نیز می‌گویند، زمانی رخ می‌دهد که قلب نتواند بطور موثر و کارا خون را در بدن پمپاژ کند.
 

حمله قلبی

سکته قلبی یا حمله قلبی، فرایندی هست که در آن قسمت هایی از عضله قلب به علت کاهش جریان خون کرونری (عروق خون رسان قلب) از بین می رود. سکته قلبی عموما زمانی رخ می دهد که در اثر انسداد ترمبوتیک (ناشی از لخته خون) در یکی از شریان های خونرسان قلب (کرونری) جریان خون در آن به طور ناگهانی مختل می گردد.
 

روماتیسم قلبی

بیماری روماتیسم قلبی یک گروه از اختلالات قلبی کوتاه مدت (حاد) و بلند مدت (مزمن) که به علت تب حاد روماتیسمی رخ می دهد، است. آسیب به دریچه های قلب یک نتیجه معمول از تب روماتیسمی است.
 

عوامل ایجاد بیماری های قلبی

عوامل خطر برای توسعه بیماری های قلبی عبارتند از:

سن. پیری خطر ابتلا به بیماری های قلبی و تنگ شدن عروق و  از کار افتادگی عضله قلب  را افزایش می دهد.

جنس. مردان به طور کلی در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند. با این وجود، پس از یائسگی، خطر ابتلا به زنان افزایش می یابد.

سابقه خانوادگی. سابقه خانوادگی بیماری های قلبی خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را افزایش می دهد.

سیگار کشیدن. نیکوتین عروق خونی شما را کاهش می دهد و مونوکسید کربن می تواند بر روی پوشش داخلی آنها آسیب برساند و آنها را بیشتر به بیماری آترواسکلروز آسیب برساند. حملات قلبی در افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری است.

برخی داروهای شیمی درمانی و پرتودرمانی برای سرطان. برخی از داروهای شیمی درمانی و پرتودرمانی خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را افزایش می دهند.

رژیم غذایی نامناسب رژیم غذایی با چربی زیاد، نمک، شکر و کلسترول می تواند به پیشرفت بیماری های قلبی کمک کند.

فشار خون بالا. فشار خون بالا کنترل نشده می تواند به سخت شدن و ضخیم شدن شریان ها منجر شود، انعقاد عروقی که از طریق آن جریان خون جریان می یابد.

سطح کلسترول خون بالا. سطح کلسترول بالا در خون شما می تواند خطر ایجاد پلاک ها و آترواسکلروز را افزایش دهد.

دیابت. دیابت خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد. هر دو شرایط عوامل خطر مشابهی مانند چاقی و فشار خون بالا دارند.

چاقی وزن بیش از حد دیگر عوامل خطر دیگر را بدتر می کند.

عدم فعالیت فیزیکی فقدان ورزش نیز با بسیاری از انواع بیماری های قلبی و برخی از عوامل خطر دیگر آن همراه است.

فشار روانی. استرس بدون استرس ممکن است به شریان های شما آسیب برساند و سایر عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی را بدتر کند.

شایع ترین بیماری های قلبی و عروقی و علائم و عوامل آن

علائم بیماری های قلبی

علائم بیماری قلبی بستگی به نوع بیماری و شرایطی دارد که بر فرد تاثیر می گذارد. با این حال، علائم رایج عبارتند از:

* درد در ناحیه سینه که از طریق بدن حرکت می کند، از جمله سینه به گردن، پشت، شکم یا فک

* سرگیجه:
سرگیجه یکی از علائم شایع در افراد جامعه است که می تواند ناشی از علل قلبی ،عصبی، متابولیک و یا مسائل روانی باشد. احساس سبکی سر، تاری دید و عدم تعادل  مخصوصا اگر همراه با تعریق سرد باشد می تواند ناشی از آریتمی قلبی، ضربان پایین  قلب و یا افت فشار خون باشد.

در صورتی که فرد هنگام تغییر وضعیت از حالت نشسته  به ایستاده دچار سرگیجه شودافت فشارخون اتواستاتیک ناشی از داروهای فشارخون،  کم آبی و یا اختلال اتونوم درسالمندان مطرح بوده و با اندازه گیری فشارخون در  حالت خوابیده و ایستاده بررسی میشود.

حملات سرگیجه به صورت کوتاه مدت  مخصوصا در صورت همراهی با تعریق و یا طپش قلبمطرح کننده آریتمی های قلبی  می باشد. در صورتی که سرگیجه بصورت احساس چرخش در محیطو یا حرکت  اطراف می باشد مخصوصا در صورت همراهی با علائمی نظیر تهوع و استفراغ ووزوز  گوش مطرح کننده علل عصبی بوده و مراجعه به متخصص اعصاب توصیه می شود. 

در صورتی که بیمار مبتلا به دیابت که تحت درمان با انسولین و یا قرص های پایین  آورنده قندخون می باشد، دچار سرگیجه، کاهش سطح هوشیاری و یا تعریق شود  احتمال کاهشقندخون مطرح بوده و مراجعه به اورژانس توصیه می شود. در این  موارد توصیه می شود تاقبل از رسیدن به اورژانس موادقندی از قبیل عسل و یا قند  مصرف شود

* تعریق شدید:
تعریق سرد یکی از علائم شایع حملات قلبی، آریتمی ها، برادیکاردی و نارسایی قلبمی  باشد که البته در اغلب موارد همراه سایر علائم دیده می شود. در صورتی که تعریقسرد  همراه درد آنژینی قفسه سینه باشد احتمال حمله های قلبی مطرح است.

در صورتی که  تعریق سرد همراه طپش قلب سرگیجه ضعف و بیحالی باشد، احتمال آریتمیهای قلبی  مطرح است. در نارسایی شدید قلبی تعریق سرد همراه تنگی نفس و احساس خستگی  ایجاد می شود.

ممکن است تعریق سرد ناشی از کاهش قندخون در افراد دیابتی تحت  درمان باشد که دراین موارد معمولا کاهش سطح هوشیاری و گیجی از علائم همراه  باشد.
در موارد نادر ممکن است حملات تعریق سرد به تنهایی ناشی از حمله قلبی باشد که  این مسئله مخصوصا در سالمندان و مبتلایان به دیابت دیده می شود و لزوم توجه ویژه بهاین نشانه در این افراد راخاطر نشان می سازد.    
                         
برایکنترل بیماریهای قلبی عروقی ابتدا باید عوامل خطر را شناخت و سپس مشخص کرد کهکدامیک از عوامل را می توان تغییر داد و از میان عوامل قابل تقییر کدامیک را بایددر اولویت قرار داد.

* تهوع و استفراغ

* سطح خستگی بالا:
یکی از علائم شایع در بسیاری از بیماری های قلبی و غیرقلبی نظیر بیماری های غددیو  متابولیسمی، ریوی ومسائل روانی می باشد. نارسایی قلب، برادیکاردی(ضربان پایینقلب)  و مشکلات دریچه ای قلب با ضعف و خستگی پذیری زودرس همراه می باشند.

وجود  علائم همراه از قبیل تنگی نفس، سرفه، کندی نبض(ضربان کمتر از ۶۰بار دردقیقه)،  حملات غش(سنکوپ) تعریق سرد و سرگیجه در تشخیص مسائل قلبی کمک کننده  است. معاینه دقیق توسط پزشک و در صورت لزوم الکتروگرام قلبی، اکوکاردیوگرافی،  عکس قفسهسینه و آزمایش خون معمولا منجر به تشخیص سریع مسائل قلبی می شود

* تند تر شدن ضربان قلب و تنفس:
احساس طپش قلب ممکن است بعلت آریتمی قلبی باشد و یا ناشی از اضطراب و  فعالیتباشد. در صورتی که فرد با فعالیت کم دچار طپش قلب شود مراجعه به پزشک و  معاینهقلبی و در صورت لزوم بررسی های قلبی توصیه می شود.

در صورتی که فرد در  حالت استراحت بصورت ناگهانی دچار طپش قلب شده و پس از چنددقیقه طپش قلب  بصورت خودبخود و دفعتا قطع شود احتمالا آریتمی قلبی وجود داشته است. در این  موارد گرفتن نبض و شمارش ضربان قلب در تشخیص علت طپش قلب بسیار کمک کننده  است.

در صورتی که امکان مراجعه فوری به مرکز پزشکی و ثبت الکتروگرام قلب در  هنگامطپش وجود داشته باشد تشخیص آریتمی قلبی بسیار آسان می شود. ممکن است  فرد گاها دچاراحساس ریزی داخل قفسه سینه و یا احساس یک ضربان قوی نماید. در این  موارد ممکن استیک ضربان نابجای قلبی(PVC  ،PAC   ) وجود داشته باشد.

 این ضربان های نابجا براحتی توسط الکتروگرام قلبی(در صورت وجود در هنگام ثبت  نوار) قابل تشخیص می باشند. حملات طپش قلب در مبتلایان به اختلالات قلبی نظیر  نارسایی قلب و یا مشکلات دریچه ای مطرح کننده آریتمی هایی از قبیلAF  ، فلوتر  دهلیزی و یا تاکی کاردی بطنی بوده و با توجه به عوارض مهم این آریتمی ها بررسی  دقیق و درمان مناسب الزامی است.

گاها فرد در هنگام احساس طپش قلب هیچگونه  آریتمی ندارد(تایید شده توسط معاینه ویا الکتروگرام) در این موارد اطمینان بخشی به  بیمار کافی است. در صورتی که درهنگام حملات طپش قلب امکان معاینه و یا ثبت  الکتروگرام قلبی نباشد یکی از روش هایتشخیص هولتر مونیتورینگ قلب می باشد; توسط  این روش امکان ثبت نوار قلب برای۲۴تا۴۸ساعت وجود داشته و در صورتی که حملات  طپش قلب فراوان باشد(مثلا روزی یک بار) امکان ثبت الکتروگرام در هنگام طپش قلب  وجود دارد. 

گاها شک بالینی پزشک به آریتمی زیاد بوده و در صورت تمایل بیمار به برطرف شدن  آریتمی مطالعه الکتروفیزیولوژی و در صورت القا» آریتمی  adlation  توصیه میشود

* درد قفسه سینه:
اگرچه یکی از مهم ترین علائم تنگی سرخرگی عروق قلبف احساس ناراحتی در قفسه  سینهمی باشد اما هرگونه ناراحتی در قفسه سینه الزاما ناشی از مسائل قلبی نیست.  ناراحتیقفسه سینه در صورتی که ناشی از تنگی سرخرگ های قلب باشد، اصطلاحا « آنژین قفسهصدری» نام داشته و مشخصات آن اینست:

- در اغلب موارد بصورت  فشارنده و در ناحیه پشت جناغ می باشد.
- با فعالیت افزایش و با استراحت تخفیف می  یابد.
- ممکن است به بازو دست چپ و گاها به گردن و فک انتشار یابد.
- با مصرف  قرص های زیرزبانی نیتروگلیسیرین در طی ۳الی۵دقیقه قطع می شود.
- معمولا ارتباطی  با وضعیت بدن(خوابیدن یا نشستن) ندارد. در صورتی که درد شدیدقفسه سینه همراه  با علائمی نظیر تعریق سرد، تهوع و استفراغ باشد و یا به مدتطولانی(بیشتر از ۳۰دقیقه) طول بکشد با توجه به احتمال حمله قلبی مراجعه سریع بهاورژانس الزامی است.

 در صورتی که درد آنژینی بصورت متناوب و در حالت استراحت ایجاد می شود  احتمالبروز حمله های قلبی زیاد بوده و مراجعه فوری به اورژانس توصیه می شود.

- دردهای غیرآنژینی قفسه سینه:
در صورتی که درد قفسه سینه ارتباطی با فعالیت نداشته  باشد، با قرص زیرزبانینیتروگلیسیرین تغییری نکند و با تنفس و سرفه و یا تغییر وضعیت  تشدید شود دراینصورت احتمال قلبی بودن درد بیمار کم می باشد و عامل غیرقلبی  نظیر اسپاسم عضلانیو مسائل استخوانی مطرح می باشد.

درد سوزشی پشت جناغ که بعد  از مصرف غذا ایجاد شده و با خوابیدن و خم شدن تشدیدشده و با تغییر مزه دهان بصورت ترش و با مصرف شربت های ضداسیدی و یا قرص هایی نظیررانیتیدین کاهش می  یابد مطرح کننده برگشت محتویات معده به مری(رفلاکس) میباشد. 

درد قفسه سینه که با تنفس تشدید شده و همراه تنگی نفس سرگیجه و… می باشد  مخصوصادر صورتی که با خوابیدن تشدید می یابد ممکن است ناشی از علل مهمی از  قبیل آمبولیریه و یا التهاب پرده های قلب بوده و در این موارد مراجعه به پزشک  متخصص حتماتوصیه می شود
 

علل بیماری های قلبی

بیماری قلبی به علت آسیب به تمام یا بخشی از قلب، صدمه به شریان های عروق کرونر یا کمبود مواد مغذی و اکسیژن به اندام ایجاد می شود. برخی از انواع بیماری های قلبی، مانند کراتومیوپاتی هیپرتروفیک، ژنتیکی هستند. اینها، همراه نقایص مادرزادی قلب، ممکن است پیش از تولد یک فرد رخ دهد.

بیماری های قلبی می توانند ناشی از:
 
* شرایط پزشکی
* فشار خون بالا
* سطح کلسترول بالا
* دیابت
* فشار خون بالا در دوران بارداری (پره اکلامپسی)
* آپنه خواب
* سبک زندگی ناسالم
* رژیم ناسالم
* کمبود فعالیت بدنی
* وزن ناسالم
* سیگار کشیدن
* مصرف الکل
* فشار
* مصرف مواد مخدر
* کنترل تولد یا جایگزینی هورمون درمانی
* رابطه جنسی (خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی در طول زندگی زن)
* سن (هرچه سن شما بیشتر باشد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی بیشتر است)
* سابقه خانوادگی
* میراث بومی
* شرایط شخصی (از جمله دسترسی به غذای سالم، آب آشامیدنی سالم، خدمات درمانی و خدمات اجتماعی)

شایع ترین بیماری های قلبی و عروقی و علائم و عوامل آن

درمان بیماری های قلبی

دو خط اصلی برای درمان بیماری قلبی وجود دارد. در ابتدا، فرد می تواند برای درمان بیماری قلبی با استفاده از دارو تلاش کند. اگر این اثر دلخواهی نداشته باشد، گزینه های جراحی برای کمک به اصلاح مشکل در دسترس هستند. اگر شما علادم بیماری های قلبی را دارید و دنبال متخصص قلب عروق و خوب می گردید، ما در سایت نوبت دهی دکتر دکتر لیست بهترین متخصصان قلب و عروق را برای شما عزیزان تهیه کردیم. شما می توانید با مراجعه به لیست متخصصان قلب و عروق پزشک خود را انتخاب کنید و در تشخیص بهتر بیماری خود و درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید . طیف وسیعی از داروها در اکثر موارد بیماری قلبی وجود دارد. بسیاری از آنها برای جلوگیری از لخته شدن خون تجویز می شوند. اگر درمان دارویی برای حل مشکل کار ساز نشد، تنها گزینه در دسترس جراحی قلب است. شایع ترین جراحی عبارتند از:

* آنژیوپلاستی که در آن یک کاتتر بالون قرار داده شده تا عروق خونی تنگ شده را گسترش دهد که ممکن است جریان خون را به قلب محدود کند

* جراحی بای پس عروق کرونر که اجازه می دهد جریان خون برای رسیدن به یک بخش مسدود شده از قلب در افراد مبتلا به آرتریت مسدود شده

* جراحی برای تعمیر یا جایگزینی دریچه های قلب

* دستگاه ضربان ساز: دستگاه های الکترومغناطیسی یا دستگاه های الکترونیکی که قلب ضربان قلب را برای افراد مبتلا به آریتمی تنظیم می کنند

* پیوند قلب
 

پیشگیری از بیماری های قلبی

از ابتلا بهبیماری های قلبی عروقی می توان  جلوگیری کرد. با انتخاب گزینه های هوشمند در رابطه با شیوه زندگی و عادات غذایی. تغییر سبک زندگی مانند ترک ترک سیگار، جلوگیری از چاقی، محدود کردن مصرف الکل و افزایش فعالیت بدنی، به شدت خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. رژیم غذایی غنی از میوه ها، سبزیجات و دانه های غنی باعث سلامت قلب می شود. تمرینات فیزیکی حداقل 30 دقیقه در روز می تواند به بدن شما شگفتی کند. ورزش منظم همراه با شیوه زندگی سالم قلب شما جوان و دلپذیر می کند.

 شایع ترین بیماری های قلبی و عروقی و علائم و عوامل آن

اثرات ورزش در کاهش بیماری های قلبی و عروقی:

۱- ورزش منظم و مداوم باعث افزایش قطر عروق کرونر قلب می شود.
۲- ورزش باعث می شود عضله قلب قوی شده و پمپاژ آن افزایش یابد.
۳- میزان چربی های مضر خون کاهش می یابد.
۴- در صورت تنگی در عروق کرونر اصلی قلب، عروق فرعی افزایش مییابد.
۵- فشار خون در افراد مبتلا  به افزایش فشار خون (tension Hyper) کاهش مییابد.
۶- تعداد ضربان قلب در حالت استراحت کاهش می یابد.
 

نکات بسیار مهم ورزشی در بیماران قلبی:

۱- بهترین ورزش پیاده روی است. ابتدا با ۲ تا ۵ دقیقه شروع کرده و سپس روزانه یک تا ۲ دقیقه به آن اضافه کنید تا به ۳۰ تا ۴۵ دقیقه برسد.
۲- شدت ورزش به حدی باشد که دچار احساس تنگی نفس، خستگی شدید، سرگیجه و درد سینه نشوید.
۳- از ورزش در آب و هوای بسیار گرم و مرطوب پرهیز شود.
۴- همیشه بیماران قلبی نیتروگلیسیرین زیرزبانی همراه داشته باشند و در صورت بروز مشکل قلبی زیرزبان قرار دهند.
۵- ازانجام فعالیت های قدرتی (مانند وزنه برداری، هل دادن ماشین، شنا رفتن، دمبل زدن و…) جدا خودداری شود.
۶- در صورت بروز سرگیجه، تنگی نفس، درد سینه در هنگام ورزش یابعد از آن بلا فاصله به پزشک مراجعه شود.
۷- از خوردن غذاهای چرب و سنگین و قهوه و کاکائو پرهیز شود.
۸- از شرکت در ورزش های مسابقه ای که فشار روحی و فیزیکی زیادی دارند اکیدا خودداری شود.
۹- در صورت ابتلا  به بیماری های شایع نظیرسرماخوردگی و غیره از انجام فعالیت های ورزشی تا بهبودی خودداری شود.
۱۰- از دوشگرفتن یا شنا کردن در آب سرد و گرم خودداری شود.
۱۱- بیمارانی که از داروهای ضدانعقادی (مانند وارفاین، کومادین، آسپرین) استفاده می کنند باید از انجام فعالیت ورزشی که خطر خونریزی وجود دارد خودداری نمایند
 

آیا استرس می تواند حمله قلبی را موجب شود؟

استرس می تواند موجب هیجان، افزایش فشارخون، خستگی، افسردگی، سر درد میگرنی،اختلالات تنفسی و عضلانی، مسایل جنسی، اشکال در خواب و ضایعات جلدی بشود.

ضمنا افراد دچار استرس فاقد زندگی توام با شادی و خوشحالی هستند. مطالعات زیادی نشان داده است که استرس علاوه بر افزایش توسعه عوارض AMI به ۲ تا ۳ برابر، طول مدت بستری شدن و درمان این بیماران را در بخش های مراقبت ویژه نیز بیشتر می کند ولی هنوز پزشکان به فاکتورهای روانی در تشخیص و درمان این بیماران توجه خاصی مبذول نمیدارند.

بسیاری از محققین و متخصصین بیماری های قلب و عروق شرح داده اند که استرس یکعامل خطرناک برای بیماری های عروق کرونر از راه ایجاد آترواسکلرز می باشد. علاوه براین استرس می تواند از راه اسپاسم عروق کرونر و فعال کردن سیستم آدرنرژیک توسعه AMI را به ۲ برابر افزایش دهد که این عمل استرس به عنوان یک فاکتور مستقل به حساب میآید.

بسیاری از کلینسین ها به این موضوع توجه ندارند که فاکتورهای روانی و استرس درتشخیص و درمان بیماری AMI دخالت دارند و حتی نسبت استرس یا اختلالات روانی مانندهیجان، افسردگی یا مجموعه آن دو بیماری AMI بسیار بالا بوده و حتی تا ۸۵ درصد میرسد.
 

تغذیه در بیماران قلبی باید چگونه باشد :

رژیم غذایی
۲۵میلیگرم افزایش در کلسترول رژیم غذایی کلسترول خون را ۱ واحدبالا میبرد و افزایش کلسترول خون منجر به بروز بیماریهای قلبی عروقی میشود.موادغذایی حاوی کلسترول بالا ،کلسترول خون و LDL را بالا میبرند،اما به مقدار کمتر ازچربی اشباع. بطوری که غذاهای پر از چربی اشباع ۴ برابر غذاهای پر از کلسترول، چربی خون را بالا میبرند.

بعضی افراد به کلسترول رژیم زیاد پاسخ میدهند (HYPERRESPONDER) یعنی با خوردن غذاهای پر کلسترول ، کلسترول خونشان بالا میرود ولی بعضی افراد کم پاسخ نمیدهند (HYPORESPONDER)، یعنی بعد از خوردن غذاهای پرکلسترول،کلسترول خونشان تغییری نمیکند.

حذف کامل کلسترول از رژیم غذایی خطرناک است؛از جمله باعث کاهش کولین و اختلال کار کبد می شود.با این حال توصیه می شود روزانه کمتر از ۳۰۰ میلیگرم کلسترول دریافت شود.

شایع ترین بیماری های قلبی و عروقی و علائم و عوامل آن

منابع غذایی کلسترول:

- زرده تخم مرغ:
زرده تخم مرغ غنی از کلسترول است و در افرادی که ریسک فاکتورهای بیماریهای قلبی را دارند باید به ۳ تا در هفته محدود شود.ضمن اینکه حاوی لسیتین است که چربی خون را پایین می آورد.سفیده تخم مرغ غنی از پروتئین (با امتیاز ۱۰۰) است و نباید محدودشود.

- کره :
کره حیوانی چربی اشباع است و حاوی کلسترول هم هست و دو فاکتور خطر دارد.
کره گیاهی (مارگارین) چربی اشباع است و کلسترول ندارد،ولی حاوی اسید های چرب ترانس است که فاکتور خطر بیماریهای قلبی و سرطان است. در کل کره های گیاهی نرم که کمترین اسید های چرب ترانس را دارا هستند نسبت به کره های حیوانی ارجحیت دارند.

- روغن حیوانی:
این نوع روغن هم چربی اشباع و هم کلسترول بالایی دارد و در بیماران قلبی توصیه نمیشود.

- گوشت و امعاء و احشاء:

- جگر :
پروتئین آن بالاتر ولی چربی آن پایین تر از گوشت قرمز است .
۳برابر گوشت قرمزآهن دارد و غنی از VIT Aو VIT B12 است.کلسترول آن بالاتر از گوشت است.

- دل وقلوه(قلب و کلیه):
پروتئین و چربی شبیه به گوشت دارد،کلسترول قلوه بالاتر از دل و گوشت و شبیه به جگر است.آهن آن بیشتر از گوشت است.

- سیرابی و شیردان:
چربی آن در مقایسه با گوشت قرمز به ویژه گوشت گوسفند کمتر و مشا به گوشت کم چرباست.پروتئین آن برابر با گوشت قرمز و سفید است.کلسترول آن از دل و قلوه و جگر پایین تر است.مصرف آن ۴-۳ بار در ماه همراه با نان یا برنج اشکال ندارد.

در افرادی که هایپرلیپیدمی دارند مصرف جگر و امعا و احشا به یک بار در ماه محدود میشود

-روغن‌های اشباع شده، روغن جامد حیوانی، کره، روغن جامد نباتی و چربی‌های همراه با گوشت، خطرسازترین عامل برای بیماران قلبی هستند.

چربی‌های اشباع شده به علت رسوب در دیواره عروق باعث تشدید بیماری‌های قلبی میشوند.

افراد مبتلا به بیماری قلبی از خوردن سوسیس و کالباس ، شیرینی‌های پرچرب، سس‌هاو کباب‌های کوبیده پرچربی پرهیز کنند.

مصرف لبنیات کم چرب و نان سبوس دار که حاوی مقادیر زیادی ویتامین B بوده و باعث کاهش چربی خون این بیماران می شود بهترین روغن برای مصرف به خصوص در افراد مبتلا به بیماری‌های قلب وعروق، روغن مایع ذرت و آفتابگردان است.

مهمترین علت مصرف زیاد روغن جامد ناآگاهی مصرف‌کنندگان از مضرات آن، اقتصادیبودن و بهره‌مندی روغن‌های نباتی و جامد از یارانه‌های دولتی می باشد.علت عمده جامدکردن و هیدروژنه کردن روغن‌های مایع، گرایش مصرف‌کنندگان به استفاده از روغن جامد، پایداری این نوع روغن در مقابل عوامل محیطی و سهولت در حمل و نقل آن می‌باشد.

در سالهای اخیر تمام کارخانه‌های تولیدکننده مواد غذایی موظف شده‌اند موادتشکیل‌ دهنده و میزان انرژی و کالری هر ماده را بر روی آن حک کنند تا افرادی که دچار مشکل چربی خون یا بیماری قلبی هستند، از ترکیبات آن آگاه باشند.

 در فرایند جامد کردن روغن، اسیدهای چرب با هیدروژن اشباع می‌شود که این اسیدها برای سلامتی مضر بوده و همچنین در این فرایند ترکیب‌های غیرعادی دیگری به‌نام اسیدهای چرب ترانس بوجود می‌آید که آن هم مضر است چربی ترانس موجود در روغن جامدباعث افزایش چربی بد خون و کاهش چربی خوب خون شده و کلسترول خون را بالا می‌برد که افزایش آن برای قلب بسیار مضر است.

در عوض باید روغن‌های کلزا(کانولا)، سویا، زیتون، بادام و آفتابگردان جایگزین آنها شوند.

روغن مایع به دلیل اینکه حاوی اسیدهای چرب غیراشباع فراوان و فاقد کلسترول استبر روغن جامد برتری دارد چرا که روغن جامد هیدروژنه که میزان اسیدهای چرب اشباع آن بیش از بیست و پنج ‪درصد و اسیدهای چرب ترانس آن بیش از ده درصد باشد، خطر ابتلا به امراض قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد

حتی‌الامکان از مصرف غذاهای سرخ کرده خودداریشود و در صورت لزوم از روغن مخصوص سرخ کردن استفاده گردد.

روغن مایع مخصوص سرخ کردنی درمقابل حرارت پایدار است، این موضوع به‌آن معنی نیست که از این نوع روغن چندین بار می‌توان برای سرخ کردن استفاده کرد.

یکی از راههای نهادینه کردن مصرف روغن مایع بین آحاد مردم توزیع روغن مایع یارانه‌ای به جای روغن جامد است.

مصرف‌کنندگان باید  تا حد امکان از روغن مایعکه فاقد اسیدهای‌چرب اشباع شده و ایزومر ترانس است استفاده کنند.: غذاهایی مانندسیب زمینی سرخ‌شده و مرغ سوخاری که متاسفانه در بین مردم بیشترین تقاضا را دارد،سرشار از چربی‌های ترانس بوده و برای سلامتی بدن بسیار مضر است.

هنگام سرخ کردن مواد غذایی با روغن مایع یا سایر روغن‌ها، حرارت نباید از ‪ ۱۷۰درجه سانتی‌گراد تجاوز کند، زیرا حرارت زیاد موجب دود کردن و سوختن روغن و تغییرترکیب شیمیایی و در نتیجه سرطان‌زایی آن می‌شود

نصب برچسب میزان ترانس روی بستهروغن‌های جامد می‌تواند به‌منزله هشداری جهت کنترل مصرف این نوع روغن‌هابشمار روداین طرز تفکر که روغن جامد و به ویژه حیوانی هیچ ضرری برای سلامتی بدن ندارد کاملا اشتباه است و در دراز مدت باعث بروز سکته‌های مغزی و قلبی می‌شود.


منبع: سایت دکتردکتر
سایت بیمارستان الشتر
سایت دکتر مزارعی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.