آیا اعتقاد به عالم ذر، سبب جبرگرایی نمی شود؟ (2)
سخن در امکان بازگشت از انتخاب انسان در عالم ذر بود و گفتیم روایاتی وارد شده است که از آنها استفاده می شود آنچه در عالم ذر انجام گرفت در این مقطع...
پنجشنبه، 29 فروردين 1392
آیا اعتقاد به عالم ذر، سبب جبرگرایی نمی شود؟ (1)
یکی از مباحث مهم عالم ذر، امکان یا عدم امکان بازگشت از انتخابی است که در آن عالم صورت گرفته است. برخی گفته اند هر انتخابی که انسان در عالم ذر...
پنجشنبه، 29 فروردين 1392
معنای زندگی در پرتو نگرش عرضی و طولی به جایگاه وجودی انسان در عالم
پرسش از «معنای زندگی» از بنیادی‌ترین پرسشهای فلسفی و در عین حال از اساسی‌ترین دغدغه‌های اصیل آدمی است. پاسخ به این پرسش تنها زمانی ممکن می‌گردد...
شنبه، 10 فروردين 1392
آزادی انسان، چیستی، چگونگی
روشن است که آزادی به معنای گسترده اش، بدون مرز بندی، هرگز به دست نیامده؛ نه مقدور است و نه مطلوب، زیرا انسان که محدود است، هرگر نمی تواند رهای...
چهارشنبه، 18 بهمن 1391
اراده در رفتار انسان
آیا انسان ذاتاً بر اساس سرشتی پاک و نیکو آفریده شده یا ذاتاً بدسرشت است؟ یا حقیقت وجودی انسان، نه به وصف نکویی است و نه در رنگ زشتی و بدی، بلکه...
چهارشنبه، 18 بهمن 1391
معنای کرامت انسانی
قرآن کریم در بیش از پنجاه آیه، به وصف های نکوهیده ای اشاره کرده و برای آن انسان را سرزنش کرده است؛ صفاتی چون بخیل، ضعیف، هلوع، جزوع، منوع، عجول،...
چهارشنبه، 18 بهمن 1391
جمال انسان در آفرینش
تفاوت انسان با دیگر موجودات هستی در این است که وقتی خداوند انسان را آفرید، پس از این آفرینش او به خود گفت که «مبارک باد خدایی که زیباترین آفریشنگر...
چهارشنبه، 18 بهمن 1391
جایگاه معرفت انسان در آفرینش
در ساحت گسترده علم، شناخت خدای سبحان و اسمای حسنا و صفات علیای او از علوم حقیقی و اَصالی است و هر دانشی که در این راه، به یاری بشر برخیزد و تا...
چهارشنبه، 18 بهمن 1391
راه رسیدن به خلافت الهی
برای رسیدن به غایت وجودی انسان که همان خلیفه خدا شدن است، مسلماً مسیری باید پیموده شود. این مجرا و مسیر، دارای دو بخش است: یکی علم و دیگری عمل.
چهارشنبه، 18 بهمن 1391
انسان، خلیفة الله است
انسان تنها موجودی است که خدای ازلی عنوان جامع و کامل خلیفه الله را به او عطا کرد: (انِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً) (1) و عناوین دیگر مربوط...
چهارشنبه، 18 بهمن 1391
خلافت الهی انسان در قرآن
قرآن کریم تنها یک بار، خلافت مطلق انسان را مطرح می کند. خدای سبحان درباره خلافت الهی انسان، در آیات نخستین سوره بقره سخن گفته و طی آن فرشتگان...
چهارشنبه، 18 بهمن 1391
مقدمه ای بر تعیین جایگاه انسان در هستی
تعیین جایگاه هر موجود، فرع بر تبیین ماهیت و هویت آن موجود است؛ به این معنا که تا هویت یک شیء شناخته نشود، جایگاه آن شیء در نظام هستی روشن نخواهد...
چهارشنبه، 18 بهمن 1391
حقیقت انسان ها واحد است
روح انسانی نشأت گرفته از منشا ازلی و روح خدایی است و از آنجا که این سر منشأ در نهاد همه بشر دمیده شده و فطرت تغییر ناپذیر انسان، در روح همه انسان...
چهارشنبه، 18 بهمن 1391
فطرت و طبیعت
فطرت و طبیعت، هر دو از قوای روحی انسان اند؛ با این تفاوت که فطرت، نحوه هستی روح بلند انسانی است و مرتبه وجودی آن، نسبت به طبیعت بالاتر است، و...
چهارشنبه، 18 بهمن 1391
تعریف انسان
بی شک، همه علوم رایج، چه آن ها که از حیث نظری متوجه انسان است و چه آن ها که به لحاظ کاربردی و عملی معطوف به آدمی است، بر انسان شناسی استوار است؛...
چهارشنبه، 18 بهمن 1391
فصل الفصول حقیقت انسان
انسان متألّه که در سایه تعلیم قرآن کریم به انسانیت دست یافته، از وضعیت روشنی بهره مند است و در همه امور حیات خود می تواند با شفّافیت تمام سخن...
چهارشنبه، 18 بهمن 1391
مقدمه ای در باب تعریف انسان
انسان اجمال همه عالم است؛ به گونه ای که اگر او را شرح دهیم، هم ملکوت مجرّد و هم مُلک مادی را داراست: ملکوت وجود انسان، روح الهی و فطرت خداخواهی...
چهارشنبه، 18 بهمن 1391
جان شدن، لایق جانان شدن
قرآن کریم سیر انسان را «صیرورت»، معرفی کرده است. تفاوت صیرورت با سیر این است که سیر به معنای حرکت است که در همه اجرام زمینی و آسمانی وجود دارد....
چهارشنبه، 18 بهمن 1391
انسان، موجودی دو ساحتی
موجودات عالم خلقت همگی یک جنبه دارند؛ بعضی از آن ها مانند فرشتگان و مجردّات، تنها جنبه فراطبیعی دارند و برخی دیگر، مانند موجودات عالم ماده، تنها...
چهارشنبه، 18 بهمن 1391
هدف از خلقت انسان؟
در مسئله هدف خلقت دو بحث کلی مطرح است: یکی هدف خالق و دیگری هدف مخلوق. لازم توضیح اینکه بسیاری معانی و صفاتی که درباره مخلوقات به کار می بریم،...
چهارشنبه، 18 بهمن 1391