شنبه، 29 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

قرآن و دعوت ادیان الهی به وحدت

پرسش :

محورهای اتحاد ادیان الهی در قرآن چیست؟


پاسخ :
قرآن کریم به اتحاد بین ادیان الهی در آیات زیادی اشاره کرده و آنان را بر محورهایی دعوت به همسویی کرده است:
 
1- ایمان به همه پیامبران و کتب آسمانی
خداوند سبحان می فرماید: «آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لا نُفَرِّقُ بَینَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ»(1)؛
(پیامبر، به آنچه از سوی پروردگارش بر او نازل شده، ایمان آورده است. [و او، به تمام سخنان خود، کاملاً مؤمن می باشد.] و همه مؤمنان [نیز]، به خدا و فرشتگان او و کتاب ها و فرستادگانش، ایمان آورده اند [و می گویند] ما در میان هیچ یک از پیامبران او، فرق نمی گذاریم [و به همه ایمان داریم]).
 
2- دعوت اهل کتاب به وحدت
خداوند سبحان می فرماید: «قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ تَعالَوْا إِلی کَلِمَهٍ سَواءٍ بَینَنا وَبَینَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَلا نُشْرِکَ بِهِ شَیئاً وَلا یتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ...»(2)؛
(بگو: ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است، که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را همتای او قرار ندهیم و بعضی از ما بعضی دیگر را [غیر از خدای یگانه] به خدایی نپذیرد...).

از آنجا که پیروان ادیان به پیامبران الهی و کتاب های آسمانی ایمان دارند، و از طرفی دیگر دعوت همه انبیا و کتب آسمانی به توحید است، لذا قرآن کریم نیز پیروان ادیان آسمانی را بر محور توحید و نفی شرک دعوت به اتحاد نموده است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.