عوامل ثبات و بقاي حکومت
از نظر بيروني، علل بقا و زوال دولت ها منوط به تنظيم يا عدم تنظيم امور حکومت بر اساس اقتضائات عقل و دين است که مهمترين نمود جامعه شناسي آن، عدل...
دوشنبه، 31 شهريور 1393
صفات حاکم از نظر ابوريحان بيروني
بحث از ويژگي هاي حاکمان به نوعي با مباحث انسان شناسي و نيز تقسيم جامعه، به دو قشر خواص و عامه ي مردم مرتبط است. از ديدگاه بيروني، انسان ها در...
دوشنبه، 31 شهريور 1393
دولت و ضرورت آن
بيروني براي اثبات جامعه ي مدني از واژه « استئناس »و در برخي موارد از کلمه ي « تعارض » استفاده مي کند و گاهي هم به نيازهاي انسان اشاره مي نمايد،...
دوشنبه، 31 شهريور 1393
انسان شناسي سياسي ابوريحان بيروني
بي شک، انديشه اجتماعي هر انديشمندي با تفسير و برداشت وي از فرد و انسان آغاز مي شود. اين تفسير خواه آشکار و خواه ضمني، در ساختمان نظام سياسي وي...
دوشنبه، 31 شهريور 1393
حکومت هاي سلطنتي زمانه ي علامه ي مجلسي
علامه ي مجلسي حکومت در عصر غيبت را براساس تقسيم کلي- که در فقه اماميّه در باب مکاسب محرمه مطرح شده- بر دو نوع حکومت عدل و حکومت جور مي داند؛...
شنبه، 29 شهريور 1393
چگونه با حاکم جائر زندگي کنيم؟
بعد از غضب خلافت ائمه (عليه السلام) به دليل ابتلاي امامان معصوم و شيعيان به حکومت هاي جور و ضرورت رابطه با حاکمان جائر، اين مسئله از زواياي گوناگون...
شنبه، 29 شهريور 1393
نقدي بر نظريه ي خلافت
نظريه خلافت که اهل سنّت آن را بعد از رحلت پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) به عنوان نظريه سياسي در تعيين نوع حکومت مشروع پذيرفتند، بر اصل بيعت...
شنبه، 29 شهريور 1393
امر به معروف و نهي از منکر از ديدگاه علاّمه مجلسي
فخرالدّين طريحي «حِسبَه» را به امر به معروف و نهي از منکر تعريف و تفسير کرده است. آن چه از اين تعريف به دست مي آيد اين است که قدر متيقن از امور...
شنبه، 29 شهريور 1393
حکومت جور و طاغوت
در معناي لغوي و اصطلاحي جور برخلاف عدل تفاوتي نيست؛ بدين معنا که در استعمالات فقهي و شرعي نيز معناي لغوي آن لحاظ مي شود. تعاريفي که براي جور...
شنبه، 29 شهريور 1393
ولايت فقيه از ديدگاه علاّمه مجلسي
در بررسي ديدگاه علاّمه مجلسي درباره ي ولايت فقيه به معناي «حکومت فقيه» و به عنوان نظريه جايگزين «حکومت سلطنتي» و يا هر نوع نظام سياسي ديگر، اين...
شنبه، 29 شهريور 1393
شرايط و صفات حاکم اسلامي از ديدگاه علاّمه مجلسي
اگر حاکم مؤيّد از جانب خدا نباشد مأموران از حيف و ميل نيست و ايضاً حکم موقوف است بر علم به خصوصيات احکام، و ظاهر است که عقل بشري احاطه به جميع...
شنبه، 29 شهريور 1393
شرايط تصدي منصب امامت
از ديدگاه شيعه، تنها کسي مي تواند منصب امامت را تصدّي کند که سه شرط مهم و اساسي داشته باشد، اين شرايط عبارت اند از: 1- امام بايد معصوم باشد؛...
شنبه، 29 شهريور 1393
حکومت در عصر غيبت
براساس مباني معرفتي مذهب تشيع، رياست ديني و دنيوي مردم از آن پيامبر (صلي الله عليه و آله وسلم) و امامان معصوم (عليه السلام) است و ديگران، جز...
شنبه، 29 شهريور 1393
حکومت معصومين (عليه السلام) بر جامعه
در کلام شيعه براي ولايت تکويني و تشريعي چهار مرتبه که در طول يک ديگراند، ترسيم شده است. اين مراحل چهارگانه به ترتيب عبارت اند از:
شنبه، 29 شهريور 1393
دفاع از کارنامه ي سياسي علامه مجلسي
انتقادهايي که از علاّمه مجلسي شده است، در دو جنبه علمي و عملي مي باشد. از لحاظ علمي و معرفتي، ديدگاه هاي او درباره تصوف، فلسفه، مسلک اخباري گري...
شنبه، 29 شهريور 1393
ضرورت حکومت در ديدگاه علاّمه مجلسي
مهم ترين اصل و دليلي که در باب ضرورت حکومت به آن استناد مي شود، اصل فطري و غريزي جامعه پذيري و مدني الطبع بودن انسان است. از ديدگاه مجلسي، حيات...
شنبه، 29 شهريور 1393
زندگي سياسي علاّمه مجلسي
در انديشه و زندگي سياسي علامه ي مجلسي ابهاماتي وجود دارد که چه بسا منشأ برخي از شبهه ها و برداشت هاي ناصواب انديشه و عمل سياسي اين انديش مند...
شنبه، 29 شهريور 1393
هم نشيني مردم
چون شخص مقايسه ي حال خود با اصناف مردم نمايد از سه وجه خالي نتواند بود: يا به مرتبه ي بالاتر از ايشان باشد يا مساوي يا فروتر. اما معاشرت با قسم...
شنبه، 22 شهريور 1393
در فضيلت صداقت
چون سبق تمهيد يافت که انسان در بلوغ به کمال خاصّ محتاج به استمداد از ديگر بني نوع است، و قواعد استمداد بي علاقه ي اُلفت و محبّت مشيّد نگردد،...
شنبه، 22 شهريور 1393
خدمت به ارباب دولت
طريق عامّه ي مردم در معاشرت با سلاطين و حکّام آن که به دل با ايشان محبّت ورزند و به زبان ثنا و مدحت گويند، و به ارکان بر طريق طاعت و خدمت پويند،...
شنبه، 22 شهريور 1393