جان هيک و کثرت گرايي ديني عرفاني
کثرت گرايي ديني يکي از مباحث مهمي است که نخست در متون فلسفه ي دين و الهيات مسيحي مطرح شد، اما چند سالي است که نظر برخي از مسلمانان نيز بدان معطوف...
سه‌شنبه، 4 خرداد 1389
حقيقت «طي الارض» از منظر امام خميني(ره)
مسئله ي طي الارض به عنوان يک کرامت و امر خارق العاده تلقي مي شود که در نظر عرفاني حضرت امام (ره) از اقتضائات برخواسته از مراتب کشف صوري عرفاني...
سه‌شنبه، 4 خرداد 1389
سلسله مراتب هستى در مكتب ابن‌عربى (2)
حضرت پنجم مرتبة انسان كامل است كه جامع جميع مراتب الاهى و كَونى و تمام تنزلات وجود است. از اين مرتبه به «كون جامع» تعبير مى‌شود. در ميان موجودات...
شنبه، 1 خرداد 1389
سلسله مراتب هستى در مكتب ابن‌عربى (1)
تصوف و عرفان اسلامى با ظهور ابن‌عربى در قرن هفتم هجرى وارد مرحلة تازه‌اى شد. بعد از وي، قونوى به دليل توان فلسفى و نيز به بركت مشاهدات عميق عرفانى‌اش،...
شنبه، 1 خرداد 1389
تفكر در انديشه عرفانى (2)
با توجه به آنچه درباره تفكر ، به ويژه فكر دل ، گفته شد روشن مى شود كه تفكر حقيقى عبارت است از رفتن سالك به سير كشفى از كثرات و تعينات به جانب...
دوشنبه، 30 فروردين 1389
تفكر در انديشه عرفانى (3)
در متون مقدس دينى، همواره از «معرفت انفسى» در كنار «معرفت آفاقى» به عنوان راهى مطمئن و بلكه نزديك تر و دقيق تر براى خداشناسى ياد شده است. سير...
دوشنبه، 30 فروردين 1389
تفكر در انديشه عرفانى (1)
« تفكر» از مفاهيم چندتبارى و ميان رشته اى است كه در علوم مختلفى مانند منطق ، فلسفه ، روان شناسى، اخلاق و عرفان از آن بحث مى شود. موضوع تفكر در...
دوشنبه، 30 فروردين 1389
رساله اى از آخوند ملاحبیب الله شریف کاشانى (ره)
مرحوم آیةاللّه العظمى ملّاحبیب اللّه شریف کاشانى، فرزند عالم جلیل القدر ملّاعلى مدد ساوجى است. پدر بزرگوارِ وى از علماى بزرگ و از شاگردان مرحوم...
پنجشنبه، 19 فروردين 1389
تقوا از دیدگاه امام خمینی (ره)
بدان از عزیز که چنانچه از برای این بدن صحت و مرضی است و علاج و معالجی، برای نفس انسانی و روح آدمیزاده نیز صحت و مرض و سقم و سلامتی و علاج و معالجی...
سه‌شنبه، 10 فروردين 1389
ایمان از دیدگاه امام خمینی (ره)
بدان که «ایمان» غیر از علم به خدا و وحدت، و سایر صفات کمالیه ی ثبوتیه و جلالیه و سلبیه، و علم به ملائکه و رسل و کتب و یوم قیامت است. چه بسا کسی...
سه‌شنبه، 10 فروردين 1389
توکل از دیدگاه امام خمینی (ره)
مردم در معرفت ربوبیت ذات مقدس بسی مختلف و متفاوت اند ، عامه ی موحدین... به حسب لقلقه ی لسان گاهی می گویند مقدر امور حق است و همه چیز در تحت تصرف...
سه‌شنبه، 10 فروردين 1389
رضا از دیدگاه امام خمینی (ره)
بدان که رضا عبارت است از : خوشنودی بنده از حق - تعالی شأنه- و اراده ی او و مقدرات او . و مرتبه ی اعلای آن، از اعلا مراتب کمال انسانی و بزرگتر...
سه‌شنبه، 10 فروردين 1389
اعيان ثابته در عرفان اسلامى (1)
اعيان ثابته يكى از آموزه هاى بنيادين در عرفان اسلامى و به تعبير ديگر يكى از دستاوردهاى انديشه عرفانى در سير تاريخى آن مى باشد. اهميت آن را مى...
سه‌شنبه، 4 اسفند 1388
مؤلفه هاي سلوک وعرفان در مکتب امامت
نيايش ،گوهر دين است ، که به نام دعا نام بردارشده است .در متون ديني ، به دو متن شورانگيز بر مي خوريم ؛ يکي زبور و داود و ديگري صحيفه ي سجاديه...
سه‌شنبه، 29 دی 1388
بندگي پروردگار هدف اصلي عرفان اسلامي
گرايش چشمگير جهان غرب به امور دروني و توانايي هاي باطني انسان و پيدايش صدها فرقه كوچك و بزرگ در اين راستا، انديشمندان غرب را با موضوعي بسيار...
يکشنبه، 12 مهر 1388
عشق در عرفان اسلامی
به هر حال در این بحث، طبعاً نخستین سوال باید این باشد كه: عشق چیست؟ اكثراً عشق را محبت و دلبستگی مفرط و شدید معنی كرده‌اند. گویا عشق از «عشقه»...
دوشنبه، 6 مهر 1388
عرفان اسلامی (100) اذن دخول مسجد
پس از آراستن وجودت به طهارت و صداقت و اعتراف به عجز و قصور و تقصیر و ارائه اسرار به حضرت دوست و توجه به این‏که آن جناب به ظاهر و باطن تمام هستى...
شنبه، 4 مهر 1388
عرفان اسلامی (99) شقاوت و سعادت ابدی
صاحب كتاب با عظمت «مكاتيب الائمه» ، مرحوم فيض كاشانى ، داستانى را نقل مى‏كند كه هر انسانى نسبت به آن مات و مبهوت مى‏شود : زمانى كه عثمان كشته...
شنبه، 4 مهر 1388
عرفان اسلامی (98) درک محضر حق
چون به مسجد وارد شدى به حقيقت و راستى بايد اين معنى را نسبت به خود حس كنى كه تو نيازمندترين فقيران و محتاجان و نيازمندان به پيشگاه او هستى و...
پنجشنبه، 2 مهر 1388
عرفان اسلامی (97) علم حق
در كمال شكستگى و انكسار و رقت قلب و اشك چشم ، اسرار خود را بر حضرت او عرضه بدار و به تحقيق بدان كه نهان و آشكار تمام خلايق به هيچ‏وجه از جناب...
چهارشنبه، 1 مهر 1388