بصیرت چگونه حاصل مى‏شود؟
جهت شفاف‏تر شدن حقیقت و مفهوم بصیرت به تفاوت دیگر آن با بَصَر اشاره مى کنیم. انسان دو چهره یا دوجنبه دارد: چهره ظاهرى یا مُلکى و چهره باطنى یا...
دوشنبه، 16 اسفند 1389
شناخت موانع سلوک
از بين بردن موانع يا جهاد اکبر، خودسازي، سلوک- هر چه که مي خواهيد بگوييد-اهميت بسياري دارد؛ اينکه موانع راه شناخته شود و انسان آنها را يا رفع...
چهارشنبه، 4 اسفند 1389
عرفان اسلامی
تكامل معنوي،تقرب به خدا وحيات وصف ناپذير و جاويدان اُخروي،عالي ترين هدف انسان درحيات خويش است كه بايد آن را بدست آورد.تنها ترين و مطمئن ترين...
يکشنبه، 1 اسفند 1389
از لابه‏لاى متون(2)
سخنوران، اديبان، شاعران و عارفان ايران زمين در طول تاريخ كهن اين مرز و بوم، هماره در هر عرصه از زندگى و در هر دوره از زمان، زبان به پند و اندرز...
پنجشنبه، 14 بهمن 1389
از لابه‏لاى متون(1)
«سخن از نفس است. نفس آدمى جوهرى بسيط است كه از شأن او بُوَد ادراك به ذات خويش و تدبير و تصرّف در اين بدن محسوس».(1) اين نفس، همان است كه گاهى...
پنجشنبه، 14 بهمن 1389
از عرفان عرفات تا عرفان حماسی
انسان كامل، مظهر اسماء و صفات حق تعالي است و در عين حال كه داراي روح انعطاف‏پذير و لطيف است، روح حماسه، دفاع و مقاومت در برابر طغيان طغيانگران...
پنجشنبه، 14 بهمن 1389
از كعبه گِل تا كعبه دل
در ميان نسخه‏هاي خطيِ باز مانده از كتابخانه مرحوم «فيض كاشاني»، نسخه‏اي خطّي يافت شد، كه از حكيم و فيلسوف بزرگ، صدرالمتألّهين شيرازي و به خطّ...
پنجشنبه، 14 بهمن 1389
بررسي برخي خصايص تجربه ي عرفاني درنسبت با زبان (3)
عامل ديگر در پيدايش اين نوع انحرافات زباني، علاوه بر مباني فکري و عقيدتي ، تجربيات و احوالات خاص عارف است، تحوّلات دروني عارف که طبعاً جهان جديدي...
جمعه، 10 دی 1389
بررسي برخي خصايصِ تجربه ي عرفاني در نسبت با زبان (1)
به نظر مي رسد مباحث و مطالعات تجربه ي ديني و عرفاني بيشتر در چنبره ي مباحث محتوايي گرفتار و محصور مانده است؛ حال آن که يکي از اصلي ترين راههاي...
جمعه، 10 دی 1389
بررسي برخي خصايص تجربه ي عرفاني در نسبت با زبان (2)
تحقّق تجربه ي عرفاني -که در حالتي وراي آگاهي اتفاق مي افتد- مستلزم ايجاد شرايط رواني خاصي است؛ اين تجربه هاي روحي در شرايطي روي مي دهد که در...
جمعه، 10 دی 1389
تجلي رمزگرايي در متون عرفاني قرن ششم هجري (3)
يکي از عللي که باعث شد عارفان سخنشان را در پرده ي راز و به طرزي پوشيده و مبهم بيان کنند، رازپوشي از اغيار بوده است. زيرا تنگ نظران ظاهربين که...
يکشنبه، 21 آذر 1389
تجلي رمزگرايي در متون عرفاني قرن ششم هجري (2)
تعداد رمزواره ها در آثار صوفيانه اگر بي نهايت نباشد، آنقدر زياد است که به راحتي نمي توان حد و حصر آن را مشخص گردانيد و به اعتقاد نگارنده، تنها...
يکشنبه، 21 آذر 1389
تجلي رمزگرايي در متون عرفاني قرن ششم هجري (1)
در متون عرفاني قرن ششم، واژگان و تعبيرات فراواني مشاهده مي شود که دور از معني ظاهري خود، به گونه اي معنايي رمزي دارند. گشودن رمزهاي هر انديشه...
يکشنبه، 21 آذر 1389
سفر و سير سلوک عرفاني
عارفان، شاعران و نويسندگان فارسي هر کدام به نوعي و بنا به طرز فکر و سليقه ي خويش از سفر سخن گفته اند و همگي آن را براي تهذيب نفس و عبرت آموزي...
يکشنبه، 21 آذر 1389
اسراري خودي اقبال، نگرشي نو به عرفاني پويا و زندگي ساز (2)
عشق عارفانه مورد تاييد اقبال است و معتقد است که «خودي» از عشق و محبت استحکام مي پذيرد، زندگي و خودي با عشق پاينده تر مي شوند، زيرا عشق فطري انسان...
يکشنبه، 21 آذر 1389
اسراري خودي اقبال، نگرشي نو به عرفاني پويا و زندگي ساز (1)
عرفان سنتي بعضاً مورد انتقاد قرار گرفته است، بويژه در سده ي اخير برخي از منتقدان نظير احمد کسروي آن را باعث رخوت و عقب ماندگي دانسته اند. البته...
يکشنبه، 21 آذر 1389
فرهنگ و جهان بيني در آثار عرفاني فارسي
فرهنگ مجموعه ي پديده هاي مختلف اجتماعي از عناصري چون: دين، آداب و سنن، باورهاي وابسته به زندگي جمعي و... شکل يافته که در رفتار فرد و اجتماع متجلي...
يکشنبه، 21 آذر 1389
احوال عارفانه، بيان شاعرانه (2)
اگر چه اصلي ترين وظيفه حکيم جدا کردن اعتبار از حقيقت است و عالم شعر در غلتيدن در عالم اعتباريات است اما به هر حال «تحقق حقيقت» و «حال حضور» ورود...
يکشنبه، 21 آذر 1389
احوال عارفانه، بيان شاعرانه (1)
اعتقاد اکثر محققان تصوف و تاريخ تصوف بر آن است که عرفا در حالات مخصوص خود جهان را به گونه اي دريافت مي کنند که وراي تقرير است لذا در افشاي آن...
يکشنبه، 21 آذر 1389
ترجمه و تحریر جامی از خمریه ی ابن فارض
پیوند و داد و ستد و تاثیر و تأثر دو زبان و فرهنگ عربی و فارسی که از همان روزگار انگیزش نبی اکرم صلی الله علیه و آله- به پیمبری و حتی دیر زمانی...
سه‌شنبه، 9 آذر 1389