پرواز از برج معني (سماع) (4)
محمد غزالي در «احياء العلوم» آدابي را براي سماع برشمرده است که خلاصه آن چنين است: 1ـ مراعات زمان و مکان و ياران؛ 2ـ نپرداختن به سماع اگر در...
دوشنبه، 1 آذر 1389
پرواز از برج معني (سماع) (1)
سماع، يکي از جنجالي ترين رسوم صوفيان است که از ديرباز بين مخالفان و موافقان آن بحث و مجادلات فراوان بوده و هست. اين مقاله نگرشي پژوهشگرانه به...
دوشنبه، 1 آذر 1389
پرواز از برج معني (سماع) (2)
چنان که ذکر شد به احتمال قوي سماع به صورت سازمان يافته ي آن در قرون اوليه ي اسلام و در بين متصوفه شکل گرفته است و به احتمال بسيار، اين عرفاي...
دوشنبه، 1 آذر 1389
پرواز از برج معني (سماع) (3)
چنان که گفته شد، چون کار سماع درويشان بالا گرفت و از زعقات و وجد و دست افشاني و پاي کوبي گذشت؛ چه بسا که يکي يا چند تن از دراويش در حين رقص و...
دوشنبه، 1 آذر 1389
ابن عربی بنیانگذارجهان بینی عرفانی (3)
مروجین عقاید ابن عربی به علت اهمیت مطالب فصوص الحکم و تاثیرآن درآرای صوفیه معاصر ابن عربی و عرفای بعد از او ،بالغ بر120شرح فارسی و عربی بر آن...
دوشنبه، 17 آبان 1389
ابن عربي بنيانگذار جهان بيني عرفاني (2)
ابن عربي آثارزيادي دارد .به راستي مي توان ازايشان به عنوان يکي از پرکارترين و پرمايه ترين نويسندگان ماه نام برد .«ابوالعلاعنيفي »درمقدمه تعليقات...
دوشنبه، 17 آبان 1389
ابن عربي بنيانگذارجهان بيني عرفاني (1)
عرفان يک حوزه مستقل معرفتي است که با روش کشف و شهود به بررسي انسان و جهان مي پردازد و غايت اصلي آن شناخت حق و اسما و صفات اوست .عارف نيز کسي...
دوشنبه، 17 آبان 1389
معاد جسماني از ديدگاه ابن عربي
دراين مقاله، ضمن بيان اصول ومباني عرفان ابن عربي در زمينه معاد جسماني، بر اين نکات تأکيد شده است:1- انسان موجودي مجردي است که همواره و در هريک...
شنبه، 15 آبان 1389
خود شناسی
به نام او که انسان را آفريد. انسان را از خون بسته اي آفريد... و اين انسان هم اکنون به خيال خام خود بر او شوريده! و او را از زندگي خويش کنار گذاشته...
يکشنبه، 14 شهريور 1389
آموزه‏هاي ديني با رويكرد عرفاني ـ معنوي
در قرآن كريم بيش از سيصد آيه مي‏توان يافت كه جنبه‏ي عرفاني دارد. در اين آيات رابطه‏اي بسيار نزديك، صميمي و مستقيم ميان خدا و بنده از يك‏سو، و...
دوشنبه، 8 شهريور 1389
اعيان ثابته در عرفان اسلامى (3)
يكى از ويژگى هاى مهم اعيان ثابته عدمى بودن آنهاست. اين كلام ابن عربى «الاعيان ما شمت رائحة الوجود» يكى از كلمات مشهور و در عين حال مشكل اهل عرفان...
دوشنبه، 8 شهريور 1389
عرفان و وحدت اديان
عرفان راه معرفت ووصول به حق را مي نماياند .قرآن مجيد هدف از آفرينش جن و انس را نيز:ليعبدون (=ليعرفون )دانسته است .اديان راههايي براي وصول به...
شنبه، 6 شهريور 1389
اعيان ثابته در عرفان اسلامى (2)
اعيان ثابته به لحاظ امكان وجود آثارشان در خارج يا عدم امكان آن به اعيان ممكنه و ممتنعه تقسيم مى شوند. اعيان اين ويژگى را، به تبع اسماء پيدا مى...
دوشنبه، 25 مرداد 1389
ابن‌عربي و جبر و اختيار (1)
جبر و اختيار همواره از مسائل مهم و بحث‌انگيز عقيدتي مسلمانان است که به لحاظ تاريخي، ريشه‌هاي آن را در قرآن و سنت مي‌توان يافت. اين مسئله در همان...
چهارشنبه، 13 مرداد 1389
ابن‌عربي و جبر و اختيار (2)
به لحاظ ايجادي فعل شرکت نمي‌‌پذيرد؛ زيرا فعل تنها يک ايجاد ‌‌دارد و آن هم انحصاراً به حق باز مي‌‌گردد. اما به لحاظ غيرايجادي، ابن‌عربي اشتراک...
چهارشنبه، 13 مرداد 1389
ضبط خيال
بدان که اول شرط از مجاهد که مي تواند منشأ غلبه بر شيطان و جنودش شود، حفظ پرنده خيال است؛ چون که اين خيال، مرغي است بس پرواز کن که در هر آني به...
چهارشنبه، 6 مرداد 1389
ولايتمدارى ، معيار سنجش و قبولى اعمال
تجلى فيض الهى در خلقت و هدايت بشريت و نيز منشأ عروج و تكامل انسان‏ها "ولايت " است. ساختمان رفيع‏نظام هستى و دين حياتبخش اسلام بر اين بنيان مرصوص...
شنبه، 26 تير 1389
خير و شر در مکتب ابن عربي
مسئله شر، هنوز دشوارترين مسائل در حوزه مطالعات ديني است. اين موضوع در انديشه بشري، پيشينه درازي دارد، ولي درعرفان نظري، سابقه آن به محي الدين...
سه‌شنبه، 4 خرداد 1389
اعيان ثابته يا ثابتات ازلي
در اين مقاله، به بررسي تطبيقي دو آموزه ي اعيان ثابته در عرفان اسلامي و ثابتات ازلي در كلام معتزله مي پردازيم. تبيين و تعريف اعيان ثابته و ثابتات...
سه‌شنبه، 4 خرداد 1389
بررسی طبقات پیر هرات
در قرن پنجم هجری، به تدریج آثار عرفانی عرضه شدند و مورد ارزیابی قرار گرفتند. یکی از نخستین جوانه های این فرآیند پدیدار شدن تذکره های صوفیانه...
سه‌شنبه، 4 خرداد 1389