شبستري و معرفت عارفانه (2)
شيخ شبستر بعد از اينکه به تعريف و تبيين تفکر در دو مشرب عرفاني و برهاني مي پردازد و تفکر در مشرب عرفاني را سير الي الله و سير في الله و سير بالله...
شنبه، 18 تير 1390
شبستري و معرفت عارفانه (1)
آثار عرفاي بزرگ اسلام بيانگر اين حقيقت مي باشد که دو عنصر « معرفت» و « محبت» نقش مهمي هم در شکل گيري و هم در مرزبندي اين آثار وزين داشته اند...
شنبه، 18 تير 1390
تاريخچه آزادانديشي و مردم گرائي عرفان ايراني (2)
ابويزيد طيفور پسر عيسي پسر سروشان بسطامي ملقب به سلطان العارفين که سهروردي او را نخستين عارف اشراقي ايراني در دوران بعد از اسلام مي داند به ظاهر...
شنبه، 18 تير 1390
تاريخچه آزادانديشي و مردم گرائي عرفان ايراني (1)
يکي از ويژگي هاي عرفان ايراني وسعت ديد و بلند نظري است که همه ي گروه ها و مذهبان و ملت ها و سرانجام بشريت را دربرمي گيرد، که آن را زير عنوان...
شنبه، 18 تير 1390
جهان محسوس نمادي از حق است
از نگاه ابن عربي حق داراي دو جنبه مخفي و متجلي است. به همين نسبت دعوت پيامبر اسلام(ص) داراي دو ويژگي تنزيهي و تشبيهي است. تنزيه همان تصديق به...
دوشنبه، 13 تير 1390
درآمدي بر مباني عرفان و تصوف در قرآن
اين مکتب توسط "فلوطين"،متوفاي 240 يا270م.، در حوزه علمي و فرهنگي اسکندريه که پس از آن مهد علم و فلسفه بود، تاسيس شد (1) اصول اساسي اين مکتب،ازانديشه...
چهارشنبه، 21 ارديبهشت 1390
لقاءالله از ديدگاه روح‌الله
امام خمينى(رحمة الله علیه) در ضمن شرح حديث 28 از كتاب ارزشمند چهل حديث، با بيانى زيبا و شيوا، اما به اجمال و اختصار به شرح اين مهم پرداخته‌اند....
سه‌شنبه، 30 فروردين 1390
انسان كامل در فصوص و مثنوى (3)
اصطلاح «كلمه» حتى يكبار هم در مثنوى ديده نمى شود (رك از دريا به دريا / فرهنگ واژه نماى مثنوى) وضع و حال اصطلاح حقيقت محمدى نيز چنين است. اما...
شنبه، 27 فروردين 1390
انسان كامل در فصوص و مثنوى (2)
حقيقت محمدى، نامى است از نام هاى متعدد فيض مقدس يا وجود منبسط بر اعيان. عرفاى تابع ابن عربى، براى اين مفهوم، لااقل 23 نام گوناگون وضع كرده اند...
شنبه، 27 فروردين 1390
انسان كامل در فصوص و مثنوى (1)
انسان كامل از اصطلاحات كليدى عرفان نظرى است. بنابر نظر اهل عرفان انسان كامل علت غايى خلقت; سبب ايجاد و بقاى عالم; اسم جامع الهى; واسطه ميان حق...
شنبه، 27 فروردين 1390
حركت حبّي و انسان كامل(از نگاه عرفان)-(3)
عرفان‌پژوهان در تبيين نظري سير صعودي و آهنگ کثرت به وحدت، تحليل‌هايي ارائه مي‌دهند: 1. فرعِ بازمانده از اصل، پيوسته در جست‌وجوي حقيقت خويش است....
دوشنبه، 22 فروردين 1390
حركت حبّي و انسان كامل(از نگاه عرفان)-(4)
قوس صعود بر مبناي سير حبّي از پايين‌ترين مرتبة وجود، يعني قوه و استعداد محض (هيولي)، آغاز مي‌گيرد، سپس به ماده و از آن به جماد و گياه و حيوان...
دوشنبه، 22 فروردين 1390
حركت حبّي و انسان كامل(از نگاه عرفان)-(2)
1. كمال ذاتاً‌ محبوب است و همان‌طور كه هر كمالي محبوب است، آثار آن کمال نيز محبوب است و حب نداشتن به آن، نقص خواهد بود. آثار ذات الاهي در اسما...
دوشنبه، 22 فروردين 1390
حركت حبّي و انسان كامل(از نگاه عرفان)-(1)
نخستين بار، ابن‌عربي آموزة «حركت حبّي» را پيش نهاد و انقلابي در فهم هستي و تحليلِ آفرينش و بازگشت، آفريد. کاوش در نسبت «حرکت حبّي» و «انسان كامل»...
دوشنبه، 22 فروردين 1390
زندگى و اندیشه هاى عرفانى ابونصر سراج طوسى (4)
از دیگر اعتقادات سراج این است که روح متنعم به تنعم بدن و متعذب به عذاب بدن است و با بدنى که از آن خارج شده محشور مى شود و همچنان که بدن طعم مرگ...
سه‌شنبه، 9 فروردين 1390
زندگى و اندیشه هاى عرفانى ابونصر سراج طوسى (3)
سراج در فصل مربوط به «صدور الکتب و الرسائل» ابتداى بعضى از این نامه ها را ذکر مى کند[144] ولى اطلاعاتى از این نامه ها نمى دهد. ظاهراً جنید نامه...
سه‌شنبه، 9 فروردين 1390
زندگى و اندیشه هاى عرفانى ابونصر سراج طوسى (2)
از بعضى منابع به دست مى آید که ابونصر خود سرسلسله بعضى فرقه هاى صوفیه بوده است. در مجموعه خطى فتوت نامه حاجى بابا طوسیه لى، ابونصر سراج پیر سراجان...
سه‌شنبه، 9 فروردين 1390
زندگى و اندیشه هاى عرفانى ابونصر سراج طوسى (1)
ابونصر سراج طوسى، از شخصیت هاى بزرگ دوره کلاسیک است که با نوشتن کتاب اللمع فى التصوف توانست نام خود را در دنیاى تصوف ماندگار کند. متأسفانه درباره...
سه‌شنبه، 9 فروردين 1390
نكاتى چند درباره ابن عربى (1)
شخصيت متناقض محيى الدين بن عربى از حدود هشتصد سال پيش كه وى به نشر انديشه هاى خود مشغول بوده است، تا عصر حاضر و بايد گفت تا آينده، مورد تحسين...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389
نكاتى چند درباره ابن عربى (2)
متفكرانى مانند امام خمينى(رحمت الله علیه) و شهيد مطهرى(رحمت الله علیه) كه اعتقادات مردم را موروثى و تابع محيط مى دانند (وسخنانشان دراين باب درمقاله...
چهارشنبه، 25 اسفند 1389