عرفان و مفاهیم عرفانی در گلشن راز
از نظر اهل عرفان و از جمله شبستری بزرگ‌ترین مانع سیر و سلوک انسان گرفتار آمدن او در حجاب خود است و سالک باید بکوشد تا با توبه از گناهان خود را...
يکشنبه، 23 بهمن 1390
شبستري و ميراث سنت‌های عرفاني
تاريخ عرفان و تصوف از قرن هفتم به بعد همواره تحت تأثير دو چهره شاخص و شخصيت بزرگ كه به سان دو قله بلند در افق تفكر معنوي جلوه‌گري می‌کنند، بوده...
يکشنبه، 23 بهمن 1390
عرفان اسلامي و عرفان هندي
[پيوند عرفان اسلامي با تعاليم هند و ايران باستان (کيش مهر)] در مورد منشأ «عرفان اسلامي» نظريه هاي گوناگون بيان شده است. گروهي برآنند که عرفان...
دوشنبه، 26 دی 1390
عرفان و مراحل کمال به سوي الله (3)
اگر سالک به اين مرحله برسد، توانسته تيرگي قلب خود را از بين ببرد، و ديگر کدورت و ظلمت و آلودگي در قلب خود احساس نمي کند، در اين مرحله دل سالک...
سه‌شنبه، 20 دی 1390
عرفان و مراحل کمال به سوي الله (4)
در اين مرحله عارف به مرحله توحيد مي رسد«چشم دل خود را باز مي کند که جان بيند» در اين حال مشاهده مي کند که در جهان«يکي هست و هيچ نيست جز او» و...
سه‌شنبه، 20 دی 1390
عرفان و مراحل کمال به سوي الله (2)
قبل از اين مرحله انسان درک مي کند که خداوند هدف بزرگي از خلقت انسان داشته است و در او يک قوه الهي و يک روح مجرد نوراني به امانت گذاشته شده است....
سه‌شنبه، 20 دی 1390
عرفان و مراحل کمال به سوي الله (1)
هدف از اين مقاله بررسي مراحل سير و سلوک است. روش پژوهش کتابخانه اي است. آنچه که مطرح مي شود اين است که: در اين بخش از عرفان«سالک» براي اينکه...
سه‌شنبه، 20 دی 1390
الگوها و منابع مراقبه در عرفان اسلامی
چنانچه پیش از این ذکر شد مراقبه در عرفان اسلامی چهارچوب مشخصی ندارد و اگر بخواهیم، سیستم های مراقبتنی مختلف را بررسی کنیم، ناچاریم در سه زمینه...
سه‌شنبه، 20 دی 1390
انواع روش‌های مراقبه در عرفان اسلامی
در کشکول شریف چنین آمده است: طریقه ی مشغول شدن به حق که همان مراقبه می باشد، چنین است که سالک صورت شیخ را در خیال خود حاضر کند تا متوجه ی حقیقت...
سه‌شنبه، 20 دی 1390
تعریف وحقیقت مراقبه در عرفان اسلامی
عرفا از مراقبه به دو تعبیر سخن می گویند: یک تعبیر از آن، مراقبه به همان معنی کلی است که در همه ی ادیان و مذاهب مطرح است و عبارت از یک روش، طریق،...
سه‌شنبه، 20 دی 1390
انواع مراقبه در عرفان اسلامی
عرفا برای مراقبه تقسیمات انواعی قائل شده اند. از جمله: مراقبه ی عوام که زاییده ی خوف است و ترس از عذاب آخرت و باعث مراقبت در اعمال و نیات آنان...
سه‌شنبه، 20 دی 1390
از خدا جز خدا نبايد خواست
و هر که آمد چيزي خواست..يکي بالي براي پريدن..و ديگري پايي براي دويدن..يکي جثه اي بزرگ خواست..و آن يکي چشماني تيز..يکي دريا را انتخاب کرد يکي...
چهارشنبه، 7 دی 1390
از یک نظرش جمله وجودم همه جان کرد
ظاهرا مرموزترین مقطع زندگی مولانا چیستان دیدار او با شمس است. به راستی در این دیدار چه جذب و انجذابی رفت و چه رقیه و فسونی ساخته و پرداخته شد...
شنبه، 26 آذر 1390
یقین قرآنی و تیقّن عرفانی
دانش اهل علم همچون دانش متکلمان و فقیهان به قرآن دانشی از سنخ دانش انبیاء و اولیاء نیست، بلکه علمی است نظری که محتاج به طلب و کسب است. در نظر...
شنبه، 26 آذر 1390
شاخصه های عرفان اصیل اسلامی از نگاه امام خمینی (ره)
یکی از ابعاد شخصیتی حضرت امام(ره) که در حجاب چهره سیاسی ایشان قرار گرفت، و در نتیجه چنانچه بایسته است بر نسل معاصر آشکار نشد، چهره عرفانی ایشان...
شنبه، 14 آبان 1390
آیا « انا الحق » گفتن حلاج ، شرک و یا دعوی خدایی بود؟
لاج در ترانه های عاشقانه اش ، بیش از هر عارف دیگری ، درجه فهم خویش را از جایگاه انسان در آفرینش بصورت کاملا واضح نشان داد و تئوری خود را ، بر...
دوشنبه، 24 مرداد 1390
معنای وضو از زبان حاج اسماعیل دولابی
وضو می‌گیری، معنایش را نمی‌دانی؟ وقتی وضو می‌گیری اول صورتت را می‌شویی. چون می‌خواهی بروی نماز بخوانی، دو دفعه آب می‌ریزی و کاملاً می‌شویی که...
يکشنبه، 2 مرداد 1390
تفسیری از حاج اسماعیل دولابی
تفسیر این بیت حافظ این است که سه ماه رجب و شعبان و رمضان فصول اهل محبت است . سه ماه کافی است تا نه ماه دیگر را شراب صافی طی کنی و برای مقصد نهایی...
سه‌شنبه، 28 تير 1390
شبستري و معرفت عارفانه (3)
شيخ شبستر بعد از برشمردن نارسائي ها و کاستي هاي طريقه ي استدلال در شناخت حق و ناکامي هايش در وصول به حقيقت مطلق در ابياتي چند به ذکر لغزش گاه...
شنبه، 18 تير 1390
شبستري و معرفت عارفانه (4)
در اين ابيات و ابياتي که خواهد آمد شاعر به تبيين محدوده قلمرو آفاق مي پردازد و صاحب فکر نکو را دعوت مي کند تا بندهاي زندان عالم طبع را از دست...
شنبه، 18 تير 1390