عقده اودیپ در آثار فروید
تعبیر عقده ی ادیپ از آنِ‌ فروید است و یکی از مهم ترین اصول نظریه ی او را تشکیل می دهد. وی مفهوم آن را برای اولین بار در سال 1895 به کار گرفت،...
يکشنبه، 17 فروردين 1393
عشق در آثار فروید
عشق لفظی است که واجد تعدد معنای خاصی است و به کشش و وابستگی عاطفی و جسمی نسبت به فردی دیگر دلالت دارد و دارای صور گوناگونی است (عشق مادری، عشق...
يکشنبه، 17 فروردين 1393
بیماری در آثار فروید
اصطلاحی است که از علم طب به عاریت گرفته شده است و به نشان و علامتی اطلاق می شود که حاکی از نوعی کژکاری در ارگانیسم یا ضایعه ای در جسم باشد که...
يکشنبه، 17 فروردين 1393
ضمیر آگاه در آثار فروید
وجدان عبارت است از درک اجمالی افعال نفسانی و ترکیب و هماهنگ کردن آن ها با هم در حالی که ضمیر آگاه(1) را می توان عبارت از حضورِ آگاهانه ی فرد...
يکشنبه، 17 فروردين 1393
ضمیر ناآگاه در آثار فروید
گرچه معنای بلافصل ضمیر ناآگاه به امری خلاف ضمیر آگاه دلالت دارد، بدین معنی که مجموع تصوراتی است که نمی توانند مورد تأمل و آگاهی فرد واقع شوند،...
يکشنبه، 17 فروردين 1393
صحنه ی آغازین در آثار فروید
اصطلاح صحنه ی آغازین در زبان آلمانی مرکب از کلمه ی «صحنه» (Szene) به معنی جا و محل نمایش و پیشوندِ Ur که دو معنا را یکجا در خود جمع دارد: اصلی...
يکشنبه، 17 فروردين 1393
رؤیا در آثار فروید
رؤیا به معنای رایج آن عبارت است از آن چه در خواب شبانه برای فرد واقع می شود. معنای دیگر آن حاکی از آرزوهای غیرقابل تحقق آدمی است. اما در عُرف...
يکشنبه، 17 فروردين 1393
ساخت و پرداخت های نظری در آثار فروید
اصطلاحی است که در معماری و باستان شناسی به کار می رود و به معنای مجموعه ای از عناصر گرد هم آمده و بازسازی شده است. اما ساخت و پرداخت های روان...
يکشنبه، 17 فروردين 1393
روان کاوی در آثار فروید
فروید این اصطلاح را در سال 1896 با ترکیب دو کلمه ی «تحلیل» و «روان» ابداع کرد. لذا روان کاوی (1) به طور تحت لفظیِ آن به معنای تجزیه و تحلیل نفسانیات...
يکشنبه، 17 فروردين 1393
رانش مرگ در آثار فروید
فروید این اصطلاح را که ترکیبی از مرگ و رانش است، در سال 1920 ابداع کرد. رانش مرگ (1) مفهومی فی نفسه متناقض دارد، زیرا رانش اصولاً حرکتی حیاتی...
يکشنبه، 17 فروردين 1393
رانش در آثار فروید
رانش سائقه ای است نفسانی (به آلمانیTrieben= سوق دادن، پیش راندن) که از «منطقه ای» در بدن «منشأ» می گیرد و «غایت» آن پایان بخشیدن به تنشی است...
يکشنبه، 17 فروردين 1393
دینامیسم در آثار فروید
دینامیسم یکی از وجوه سه گانه ای است که نظریه ی روان کاوی برای فرایندهای نفسانی قائل است (نگاه کنید به ماوراءالنفس*)، بدین معنی که آن ها را با...
يکشنبه، 17 فروردين 1393
دفاع در آثار فروید
اصطلاح دفاع در معنای نظامی آن به عملیاتی اطلاق می شود که به نحو فعال برای حفاظت در مقابل نیروی دشمن تدارک شده باشند. مفهوم قدیمی این اصطلاح که...
يکشنبه، 17 فروردين 1393
دفع امیال (سرکوبی آن ها) در آثار فروید
این اصطلاح که کسانی چون هِربارت یا گریزینگر قبل از فروید به کار برده اند، در علم ماوراءالنفس* معنایی جدید پیدا کرده است. دفع امیال عملی است روانی...
يکشنبه، 17 فروردين 1393
حیث جنسی در آثار فروید
این اصطلاح برای فروید ورای بقای نسل و مسئله ی تناسلی است و به مجموع تظاهراتی اطلاق می شود که تحت عبارت «مقولات جنسی- روانی آمده اند». لذا حیث...
يکشنبه، 17 فروردين 1393
حاشا در آثار فروید
اصطلاحِ Verleugnung به معنای تکذیب و حاشا کردن است و از حکمی در رد و انکار امری واقع حکایت می کند. در عُرف فروید حاشا عبارت است از عملی نفسانی...
يکشنبه، 17 فروردين 1393
توجه یکسان و شناور در آثار فروید
تعبیر «توجه یکسان و شناور» ساخته و پرداخته ی فروید است و به معنی آن است که «شخصِ روان کاو باید وجهه ی نظری را برگزیند که به او اجازه دهد به نحوی...
يکشنبه، 17 فروردين 1393
توپیک در آثار فروید
توپیک از یک سو به هریک از سه ساحَت عمده ی نظریه ی روان کاوی در باب دستگاه روانی (مَن، فَرامن و این و آن نفسانی) و از سوی دیگر به نحوه ی ارائه...
يکشنبه، 17 فروردين 1393
تداعی آزاد معانی در آثار فروید
تعبیر فروید ترکیبی است از تداعی معانی که رابطه و پیوند میان تصورات را نشان می دهد و صفت «آزاد» که در مقابل «اجبار» قرار دارد.
يکشنبه، 17 فروردين 1393
اجبار در تکرار در آثار فروید
اجبار در تکرار یکی از اساسی ترین پدیدارهایی است که به صورت اعمال شبه دینی در نِورُوزِ موسوم به وسواسی- اجباری مشاهده می شود. یکی از خصوصیات روش...
شنبه، 16 فروردين 1393