عاشورا در آينه تفاسير (2)
6-3. وَ أَنفِقُوا فى سبِيلِ اللَّهِ وَ لا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلى التهْلُكَةِ وَ أَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يحِب الْمُحْسِنِينَ(البقره :195)...
چهارشنبه، 24 اسفند 1390
تحليل آيه مطالبه ايمان از مؤمنان
قرآن کتابي است که از سوي خداي متعال براي هدايت همه انسان ها فرو فرستاده شده است. در اين کتاب گاهي عموم انسان ها مخاطب قرار گرفته اند و از آنها...
دوشنبه، 17 بهمن 1390
شرح و تفسير بسم الله در متون و تفاسير عرفاني (4)
عارف نامي محيي الدّين بن عربي در تفسير عرفاني خود بر قرآن کريم به تأويل حرفي بسم الله الرحمن الرحيم پرداخته و ديباي سخن را چنين بر پيکر عروس...
دوشنبه، 26 دی 1390
شرح و تفسير بسم الله در متون و تفاسير عرفاني(5)
روزبهان بقلي، آن عارف نامي از گذشتگان، دليلي عرفاني را براي آمدن بسم الله و نيامدن بالله نقل کرده است که: و قيل ان بسم يبي به کلّ الخلق فلو افتتح...
دوشنبه، 26 دی 1390
شرح و تفسير بسم الله در متون و تفاسير عرفاني(2)
لاهيجي در شرح مراتب کثرات، مقرر شد که غير از وجود واحد مطلق حقيقي، موجودي نيست و وجود اشياء عبارت از تجلي حق است به صورت اشياء و چنانچه کثرات...
دوشنبه، 26 دی 1390
شرح و تفسير بسم الله در متون و تفاسير عرفاني(3)
قبل از ميبدي مفسران عارف چون روز بهان بقلي از قول حضرت رضا (ع) آورده اند که: و روي عن علي بن موسي الرضا عن ابيه عن جعفر بن محمد (ع) قال: بسم:...
دوشنبه، 26 دی 1390
: شرح و تفسير بسم الله در متون و تفاسير عرفاني(1)
عارفان ناثر و شاعران را در به بلنداي زمان، بر اين بزرگ ترين و ارجمندترين آيه قرآن شرح ها و تفسيرهاي ادبي و کلامي و عرفاني است که در بيان آن،...
دوشنبه، 26 دی 1390
بررسي تطبيقي «قواميت» و «تنبيه زنان» در تفاسير فريقين (4)
در منابع تفسيري هر دو فرقه، در خصوص ضرب رواياتي وارد شده است. اما تعداد روايات ضرب بسيار اندك مي باشد و به تعداد انگستان دست نمي رسد. غالب روايات...
دوشنبه، 5 دی 1390
بررسي تطبيقي «قواميت» و «تنبيه زنان» در تفاسير فريقين (3)
هيچ مفسري تنبيه بدني را به طور مطلق و بدون حد و مرز قبول نكرده است. در اين مورد مفسران تنبيه بدني را با توجه به خود آيه و روايات وارده درباره...
دوشنبه، 5 دی 1390
بررسي تطبيقي «قواميت» و «تنبيه زنان» در تفاسير فريقين (1)
از جمله واقعياتي كه برخي از مراجعان و شنوندگان آيات قرآن نسبت به آن تصور نادرستي دارند، قواميت مردان بر زنان و تنبيه بدني زنان از سوي مردان است...
دوشنبه، 5 دی 1390
بررسي تطبيقي «قواميت» و «تنبيه زنان» در تفاسير فريقين (2)
بر فرض اينكه مردان بر زنان قواميت دارند، اين قواميت به چه معناست؟ ديكتاتوري و سلطه مطلق؟ مديريت؟ صيانت و حفاظت؟ و يا چيز ديگر؟ هيچ يك از مفسران...
دوشنبه، 5 دی 1390
تفسیر آیات در آینه روایات
حفص بن غیاث گوید: از حضرت صادق علیه السلام درباره گفتار خدای عز و جل پرسیدم که می فرماید: «شهر رمضان الذی أنزل فیه القرآن * ماه رمضان که فرود...
يکشنبه، 29 آبان 1390
آيه ي «ولايت» از ديدگاه مفسّران (2)
با بررسي کتاب هاي تفسيري اهل سنّت مي بينيم که آنها چنين برداشتي از اين آيه ي شريف را قبول ندارند. آنها با دلايلي که ارائه مي کنند، ديدگاه شيعيان...
پنجشنبه، 12 آبان 1390
آيه ي «ولايت» از ديدگاه مفسّران (1)
از صدر اسلام تاکنون، ميان متکلّمان شيعه و اهل سنّت در تفسير آيه ي 55 سوره ي مائده، اختلاف نظر وجود داشته است. شيعيان، مدّعي بودند که اين آيه،...
پنجشنبه، 12 آبان 1390
خطابات قرآن کریم با رویکرد تفسیری
قرآن یک کتاب انسان ساز و پر محتوا که خداوند عز وجل برای بشریت نازل کرده تا همگان از آن استفاده کنند و سعادتمند شون در این کتاب عظیم انواعی از...
دوشنبه، 2 آبان 1390
تفسير سوره‌ي انفال ( آيات 66 تا 70 )
اكنون خداوند، (در امر جهاد) بر شما تخفيف داد ومعلوم داشت كه در شما ضعف راه يافته است. پس اگر صد نفر از شما پايدار باشد، بر دويست نفر (از كفّار)...
يکشنبه، 9 مرداد 1390
تفسير سوره‌ي انفال ( آيات 71 تا 75 )
از مجموع اين آيه و آيه‌ى قبل استفاده مى‌شود كه اصل اصلاح و ارشاد و هدايت را نبايد با احتمالات منفى ناديده گرفت. با آنكه مشركان مكّه سالها نسبت...
يکشنبه، 9 مرداد 1390
تفسير سوره‌ي انفال ( آيات 56 تا 60 )
پيمان پيامبر اكرم‌صلى الله عليه وآله با يهوديان اين بود كه به مشركان كمك نكنند و در صدد آزار مسلمانان برنيايند، ولى يهوديان پيمان را شكستند و...
يکشنبه، 9 مرداد 1390
تفسير سوره‌ي انفال ( آيات 61 تا 65 )
حضرت على‌عليه السلام به مالك اشتر مى‌نويسد: «لاتدفعنّ صُلحاً دعاك اليه عَدوّك و للّه فيه رضا فانّ فى الصلح دعة لجنودك و راحةً من همومك و أمناً...
يکشنبه، 9 مرداد 1390
تفسير سوره‌ي انفال ( آيات 52 تا 55 )
(اى پيامبر! روش كافران زمان تو،) مثل روش فرعونيان و كفّار پيش از آنان است كه (از روى لجاجت و عناد) به آيات خداوند كفر ورزيدند، پس خداوند نيز...
يکشنبه، 9 مرداد 1390