دانش تاریخی در باره‌ی چیست؟ (قسمت دوم)
در یاد آوری ساده یا ادراک به عنوان ادراک از خویشتن به عنوان متفکر آگاه نیستم. از خودم فقط به عنوان واجد احساس آگاهم. این آگاهی هم اکنون خود آگاهی...
پنجشنبه، 27 دی 1397
دانش تاریخی در باره‌ی چیست؟ (قسمت سوم)
قابل تصور است که نژادهای مختلف آدمی و به تبع آن افراد مختلف آدمی، شیوه های مختلف یاد آوری یا ادراک داشته اند که ممکن است این اختلافات گاهی از...
پنجشنبه، 27 دی 1397
برگی از خاطرات یک شهید
شهید مدافع حرم محمد تقی سالخورده در اول زمستان سال 65 متولد شد و بیست و یک روز که از بهار سال 95 می گذشت در خان طومان سوریه به شهادت رسید. تعدادی...
پنجشنبه، 27 دی 1397
پرسش و مدرک
چنان چه تاریخ به معنای تاریخ سرهم بندی شده که در آن مورخ به احکام حاضر و آماده متکی است و آن متونی که او این احکام را در آنها می یابد منبع خوانده...
پنجشنبه، 27 دی 1397
قفسه‌بندی کل تاریخ
بعضی از آنان قفسه بندی خود را به عنوان «ارتقای تاریخ به مرتبه ی علم» توصیف کرده اند. تاریخ، آنگونه که آنان پی برده بودند، به معنای تاریخ سرهم...
پنجشنبه، 27 دی 1397
بیان و مدرک تاریخ
تاریخ برای مورخ تاریخ سرهم بندی شده یعنی تکرار گفته هایی که دیگران قبل از او ایراد کرده اند. به این جهت، او فقط هنگامی می تواند به کار مشغول...
پنجشنبه، 27 دی 1397
زیر سوال بردن طبیعت (قسمت دوم)
فرانسیس بیکن در باغچه چه کار داشت؟ می خواست قدم بزند؟ با آن توفان رعدی که می غرید نه. رفته بود سیگاری دود کند؟ در همه جای سرا می توانست سیگار...
پنجشنبه، 27 دی 1397
زیر سوال بردن طبیعت (قسمت اول)
چیزی که فرانسیس بیکن به هنگام نوشتن این عبارت انکار می کرد، آن بود که دانشمند نسبت به طبیعت دست به سینه و احترام آمیز رفتار کند، منتظر بماند...
پنجشنبه، 27 دی 1397
چه کسی جان دوئه را کشت؟
در سحرگاه یکشنبه ای که جان دوئه را با دشنه ای به پشت افتاده بر روی میز کارش یافتند، هیچ کس انتظار نداشت به وسیله ی مدارک بتوان پی برد چه کسی...
پنجشنبه، 27 دی 1397
مورخ و رمان نویس
تشابه بین مورخ و رمان نویس که هر یک از آنان ساختن تصویری را پیشه‌ی خود میکند که بخشی حکایت حوادث است، بخشی توصیف اوضاع، به نمایش گذاشتن انگیزه‌ها...
چهارشنبه، 26 دی 1397
اندیشه در آثار تاریخی
ما تا حد زیادی درباره‌ی آثار تاریخی می اندیشیم و این هنگامی است که دیگر نظریه‌ی عقل سلیم ما را ارضا نمی کند و ما از نقشی که تخیل سازنده در آن...
چهارشنبه، 26 دی 1397
نظریه‌ی عقل سلیم
برای نظریه‌ی عقل سلیم حقیقت تاریخی عبارت است از اعتقادات مورخ که به شکل اظهارات مراجع او در آمده است؛ برادلی مشاهده کرده است که مورخ برای مطالعه...
چهارشنبه، 26 دی 1397
تاریخ دادگاه جهان (قسمت دوم)
تاریخ تنها طریقی است که با آن ذهن دیگری یا ذهن جمعی (هر معنایی که این عبارت دقیقا دارد) یک جامعه یا عصر را بشناسم. مطالعه ی ذهن عصر ویکتوریا...
چهارشنبه، 26 دی 1397
تاریخ دادگاه جهان (قسمت اول)
تاریخ، چنانکه اغلب به غلط توصیف شده است، داستان حوادث پیاپی یا شرح تحول نیست. برخلاف دانشمند علوم طبیعی، مورخ با حوادث به معنی دقیق کلمه ابدا...
چهارشنبه، 26 دی 1397
تاریخ دادگاه جهان (قسمت سوم)
علمی که حاصل تعمیم واقعیت های تاریخی است در وضعیت بسیار متفاوتی قرار دارد؛ در اینجا، واقعیات برای آن که به سان داده به کار آینده نخست باید از...
چهارشنبه، 26 دی 1397
خودمختاری فکر تاریخی
خودمختاری فکر تاریخی به ساده ترین صورت آن در کار گزینش دیده می شود. مورخی که سعی میکند بر اساس نظریه‌ی عقل سلیم کار کند و آنچه را که در مراجعش...
چهارشنبه، 26 دی 1397
تاریخ علم زیست گذشتگان
تاریخ به علم شباهت دارد، زیرا در هر دوی آنها معرفت استنتاجی یا استدلالی هستند. اما در حالی که علم در عالمی از کلیات انتزاعی زیست می کند، که از...
چهارشنبه، 26 دی 1397
تخیل تاریخی
در قرون وسطا حکمت الهی، و در قرن هفدهم علم فیزیکی مصلحتی بود که به متمرکز کردن نظریات فلسفی خدمت کرد. امروز که رسم بر این است که قرن هفدهم را...
چهارشنبه، 26 دی 1397
خطای ذاتی در اندیشه‌ی علم
خطای ذاتی در اندیشه‌ی علم سرشت آدمی با اشاره به این نکته زایل نمی شود که ماهیت آدمی، مانند هر نوع ماهیتی، باید مطابق با اصول فکر نوین، به عنوان...
سه‌شنبه، 25 دی 1397
عرصه‌ی تفکر تاریخی (قسمت دوم)
دانشمند نه نیاز دارد و نه می تواند مانند مورخ به درون حوادث نفوذ کند و به فکری که حوادث تبیین می کنند، پی ببرد. به این طریق، تکلیف مورخ غامض...
سه‌شنبه، 25 دی 1397