تاریخ به سبک برادلی (قسمت اول)
نهضت جدید تفکر در جهت مثبت خود تلاشی بود برای دفاع از تاریخ به سان صورتی از دانش و متمایز از علوم طبیعی و با وجود این شایسته ی اعتبار و تلاشی...
پنجشنبه، 20 دی 1397
تاریخ به سبک برادلی (قسمت سوم)
آلکساندر دوراهی براذلی را با وضوح تحسین انگیزی بیان میکندای و می گوید: معرفت رابطه ای است میان دو چیز، ذهن و ابژه ی آن و بنابراین ذهن خود را...
پنجشنبه، 20 دی 1397
تاریخ به سبک برادلی (قسمت دوم)
شاهد ناظری است به آگاهی خود من، و او نیز مشاهده‌ی خود را به همان طریق محقق ساخته است؛ در این صورت حکم او برای من دقیقا به منزله ی حکم خودم خواهد...
پنجشنبه، 20 دی 1397
تاریخ در آزمون اثبات‌گرایی (قسمت اول)
مورخان، با پذیرش مشتاقانه ی بخش اول برنامه ی اثبات گرا، کار روشن کردن تمام واقیت هایی را که می توانستند روشن کنند آغاز کردند. نتیجه، افزایش گسترده...
پنجشنبه، 20 دی 1397
تاریخ در آزمون اثبات‌گرایی (قسمت دوم)
با استفاده از روش انتقادی و دعوت اثبات گرایان را برای تعجیل در تحقق مرحله ی مفروض دوم کشف قوانین کلی رد کنند. در نتیجه، مورخان تواناتر و آگاه...
پنجشنبه، 20 دی 1397
تفسیر هگلی از تاریخ (قسمت اول)
تفکر هیچگاه در خلا صورت نمی گیرد، بلکه همیشه به وسیله ی یک شخص معین در یک موقعیت معین انجام می شود و هر شخصیت تاریخی در هر موقعیت تاریخی، به...
چهارشنبه، 19 دی 1397
تفسیر هگلی از تاریخ (قسمت سوم)
مورخ باید نخست با مطالعه ی اسناد و شواهد دیگر به طور تجربی کارکند و فقط از این طریق است که میتواند مسلم کند وقایع تاریخ چه هستند.ولی بعد باید...
چهارشنبه، 19 دی 1397
تفسیر هگلی از تاریخ (قسمت دوم)
اگر گفته شود که اندیشه‌ی آدمی غالبا یا عموما از عاقلانه بودن به دور است، هگل پاسخ خواهد داد که این اشتباهی است ناشی از عدم توانایی در موقعیت...
چهارشنبه، 19 دی 1397
مارکس و تاریخ‌نگاری
مارکس دچار تناقض شد که اگر، مثلا، بعضی افراد آرای فلسفی خاصی اختیار می کردند، دلایل فلسفی برای آن نداشته اند، بلکه فقط دلایل اقتصادی داشته اند.
چهارشنبه، 19 دی 1397
شناخت ذهن طبیعت
طبیعت شامل چیزهایی است که در فضا پراکنده اند، و معقولیت صرفا در پراکندگی آنها یا در روابط منظم و معین میان آنهاست. تاریخ عبارت است از افکار و...
چهارشنبه، 19 دی 1397
نگاه فیخته به تاریخ (قسمت اول)
فیخته با تصور کردن زمان حال به سان نقطه ای کانونی که در آن خطوط تحول تاریخی به هم می رسند، با شیلر موافق و با کانت مخالف بود. از نظر او، وظیفه...
سه‌شنبه، 18 دی 1397
نگاه فیخته به تاریخ (قسمت دوم)
فیخته از دیدگاه کشور و تمدن خود به کشورها و تمدن های دیگر می نگرد؛ این دیدگاه فقط برای او و افرادی که در وضعیتی مشابه قرار گرفته اند، معتبر است....
سه‌شنبه، 18 دی 1397
از توحش تا تمدن
فیلسوف تاریخ با درک همدردانه‌ی افعالی که توصیف می کند به این نتایج دست می یابد؛ او برخلاف دانشمند که طبیعت را مطالعه می کند، در مقابل واقعیت...
سه‌شنبه، 18 دی 1397
تاریخ از دیدگاه کانت (قسمت اول)
کانت رساله ی خود را با این سخن آغاز می کند که اگرچه اعمال آدمی در مقام ذات یا چیز فی نفسه با قوانین اخلاقی تعیین می شوند، اما در مقام پدیدار...
سه‌شنبه، 18 دی 1397
تاریخ از دیدگاه کانت (قسمت دوم)
فلاسفه‌ی قرن هجدهم به طورکلی با تشبیه کردن ذهن به طبیعت در بازنمایی آن به خطا رفتند. به خصوص آنان از سرشت و ماهیت آدمی طوری سخن می گفتند که گویی...
سه‌شنبه، 18 دی 1397
تاریخ از دیدگاه کانت (قسمت سوم)
قرن هجدهم طبیعت را غیر مترقی میدید و به مترقی بودن تاریخ به سان چیزی که تاریخ را از طبیعت متفاوت می کند، می اندیشید. تصور می شد که حتی ممکن است...
سه‌شنبه، 18 دی 1397
دید بدبینانه تاریخ
طبیعت به سعادت انسان اعتنایی ندارد؛ در انسان میلهایی غرس کرده است تا سعادت خودش را قربانی و سعادت دیگران را نابود کند و در پیروی کورکورانه ی...
سه‌شنبه، 18 دی 1397
هردر و تاریخ
عالم جسمانی زهدانی است که درون آن، در منطقه‌ی مساعد خاصی که از این دیدگاه ممکن است مرکز آن تلقی شود، ساختاری به خصوص، یعنی منظومه‌ی شمسی، متبلور...
سه‌شنبه، 18 دی 1397
تاریخ‌نگاری رمانتیک
هر پیشرفت در اندیشه‌ی تاریخی دو چیز لازم است : نخست، باید افق تاریخ از طریق اعصار گذشته ای که روشنگری با آنها به سان تاریکی یا بربریت رفتار کرده...
سه‌شنبه، 18 دی 1397
تاریخ در عصر روشنگری (قسمت اول)
نظریه ای فلسفی که زیر بنای نهضت قرار داشت، آن بود که صور خاصی از فعالیت ذهنی صور ابتدایی اند، و هنگامی که ذهن به بلوغ می رسد، ناگزیر از میان...
دوشنبه، 17 دی 1397