دین و نگرش اجتماعی
انسانها به حکم طبیعت اجتماعی یا تصادفی تاریخی و یا قراردادی اجتماعی تا آنجا که تاریخ و باستان شناسی اجازه قضاوت می دهد، همواره به طور جمعی و...
پنجشنبه، 5 ارديبهشت 1392
از آسمان ها بیاموزیم
بعضی را اعتقاد بر این است که حکمت و دانش از آسمانها به زمین آمده است و می آید. رابطه آسمانها و زمین همواره به صور مختلفی برقرار بوده است؛ اما...
پنجشنبه، 5 ارديبهشت 1392
نگاهی به جامعه شناسی اسلامی
بررسی نظریات و تفکرات اجتماعی حکمای اسلامی و تألیفات ایشان در این زمینه به تحقیق گسترده و تدوین رساله مستقلی نیاز دارد که امید است به همت محققان...
شنبه، 31 فروردين 1392
جامعه شناس مسلمان (2)
در خلال تحلیل علل انحطاط سلسله های سلطنتی، بحث ابن خلدون تقریباً به طور ناگهانی به اشکال اخلاقی و غیراخلاقی اقتدار متوجه می گردد، و نیاز به شارعی...
شنبه، 17 فروردين 1392
جامعه شناس مسلمان (1)
عبدالرحمن ابن خلدون (1) (قاهره 1406ــ تونس 1332)، حتی در مقایسه با دیگر متفکران مسلمان، زندگی پرتلاطمی داشت. والدین او در سال 1349 از طاعون درگذشتند....
شنبه، 17 فروردين 1392
ابن خلدون و جامعه‌شناسی تاریخی معاصر
ابن خلدون از جمله متفکرینی است که در حوزه مطالعات اجتماعی از وی بسیار نام برده می‌شود. وی به عنوان یکی از بنیانگذاران جامعه شناسی و همچنین به...
دوشنبه، 28 اسفند 1391
جامعه شناسان مسلمان
بررسی آراء و نظریات فارابی و ابن خلدون در باب انواع اجتماعات انسانی زمینه مناسبی را جهت تحقیق و تفحص در افکار دیگر اندیشمندان مسلمان فراهم می...
پنجشنبه، 3 اسفند 1391
جامعه شناسی ابن خلدون (1)
به اعتقاد ابن خلدون زندگانی جمعی یکی از ویژگی های مختص انسان است. اجتماعی زیستن انسان در قیاس با زیست جمعی حیواناتی نظیر زنبور و ملخ که سرشت...
پنجشنبه، 3 اسفند 1391
جامعه شناسی ابن خلدون (2)
از دیدگاه ابن خلدون بادیه نشینان پس از اینکه در اثر کار و تلاش وضعیت معاش و اقتصاد خویش را بهبود بخشیدند و از حد کوشش جهت تأمین ضروریات حیات...
پنجشنبه، 3 اسفند 1391
جایگاه جامعه شناسی
ویژگی های اندیشه در انسان، طبقه بندی علوم، بررسی موضوع و قلمرو هر یک از دانش ها، نحوه گسترش و انتقال علوم، چگونگی آموزش و شیوه های تربیت، ارتباط...
پنجشنبه، 3 اسفند 1391
نابغه ی تونس
عبدالرحمن ابن خلدون در سال 732 هجری در تونس متولد شد. نیاکان عبدالرحمن نزدیک به یک قرن قبل از تولد او از حضرموت به اندلس مهاجرت کرده و در تونس...
پنجشنبه، 3 اسفند 1391
انواع جامعه در نظرفارابی
فارابی وضعیت حیوانات را در ارتباط با زندگی اجتماعی تحت چند نوع کلی بررسی می نماید، یک دسته حیوانات جز از طریق گروههای جمعی و پیوستگی با یکدیگر...
پنجشنبه، 3 اسفند 1391
آسیب های سیاسی جامعه از دیدگاه قرآن (1)
خداوند می فرماید: «مانند کسانی نباشید که از سرمستی و خودنمایی در برابر مردم، از سرزمین خود بیرون آمدند و از راه خدا باز می دارند؛ خداوند به آنچه...
سه‌شنبه، 19 دی 1391
آسیب های سیاسی جامعه از دیدگاه قرآن (2)
اهمیت نقش مردم به عنوان پشتیبان حکومت، به هیچ وجه قابل انکار نیست، آنگاه که ملت، یکصدا پشت سر حاکمان خود باشند، دشمنانشان در رسیدن به اهدافشان...
سه‌شنبه، 19 دی 1391
آسیب های اجتماعی جامعه از دیدگاه قرآن
تأثیر گسترده ی جمع گرایی و جامعه بر حیات انسان به روشنی بر این حقیقت دلالت دارد که توفیق در هر گونه حرکت تعالی بخش، مستلزم وجود محیطی مناسب،...
سه‌شنبه، 19 دی 1391
آسیب های اقتصادی جامعه از دیدگاه قرآن
اقتصاد نقش بسیار تعیین کننده ای در ساختار روابط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در جوامع، دارد. در یک جامعه ی توحیدی، اقتصاد، هدف نیست؛ بلکه ابزاری برای...
سه‌شنبه، 19 دی 1391
آسیب شناسی جامعه از دیدگاه قرآن (3)
برخی افراد همین که در مقابل دین توحیدی تسلیم شدند، می پندارندکه دیگر تکلیفی بر عهده ندارند و حتی بر رهبران خویش، منت می گذارند و چنان رفتار می...
سه‌شنبه، 19 دی 1391
آسیب شناسی جامعه از دیدگاه قرآن (2)
ریشه ی بسیاری از انحرافات، این است که انسان به جای استفاده از ابزار درست برای شناخت، به چیزهایی روی می آورد که نه تنها هیچ تأثیری در دست یافتن...
سه‌شنبه، 19 دی 1391
آسیب شناسی جامعه از دیدگاه قرآن (1)
با مراجعه به آیات قرآن کریم در می یابیم که انحراف بسیاری از افراد و جوامع، از اعتقاد غلط درباره ی مسائل اساسی چون توحید، انسان، دنیا، معاد، نبوت،...
سه‌شنبه، 19 دی 1391
ماهیت جامعه از نگاه قرآن (1)
لفظ «جامعه» اسم فاعل مؤنّث از مصدر «جمع» به معنای گرد آوردن،(1) فراهم کردن، دربر گرفتن است. بنابراین جامعه به معنای گردآورنده، فراهم کننده، و...
سه‌شنبه، 19 دی 1391