فلسفه تاریخ ابن خلدون
تاریخ قبل از ابن خلدون، نوعی از ادبیات بود، چیزی از قبیل حکایت و داستان و سرگذشت پادشاهان و عجایب و غرایب و بیشتر اوهام و خرافات و هرگز به عنوان...
پنجشنبه، 26 ارديبهشت 1392
اندیشه های سیاسی-اجتماعی فارابی (2)
با توجه به اندیشه یونانی، ارسطو مبتنی بر الگوی اجتماعی خود، جامعه آتن، طبقات جامعه را تقسیم بندی می کند، ضرورتاً به طبقه «بردگان» نیز تأکید می...
پنجشنبه، 26 ارديبهشت 1392
ابن خلدون، پایه گذار جامعه شناسی
علم جامعه شناسی، علم جدیدی است. اساس و پایه های این رشته، در نیمه دوم قرن نوزده پی ریزی شده است. معمولاً، مؤسس و پایه گذار این رشته جدید را اوگوست...
پنجشنبه، 26 ارديبهشت 1392
اندیشه های سیاسی-اجتماعی فارابی (1)
می توان گفت فارابی بزرگترین فیلسوفی است که در عرصه اندیشه اسلامی ظهور کرده است و از آنجایی که او به علوم عصر خود، احاطه کامل داشته است، لذا او...
پنجشنبه، 26 ارديبهشت 1392
انجمن رازآلود اخوان الصفا
مسلمانان، هیچ دورانی را همچون قرن چهارم هجری نمی شناسند که شرایط عمومی زندگی آن ها این چنین با یکدیگر در تناقض باشند. این شرایط از یک سو ناپسندترین...
پنجشنبه، 26 ارديبهشت 1392
آموزه های اخوان الصفا
رسائل اخوان الصفا از مکتب فیثاغورثی یونان الهام گرفته و علم حساب در آن رسائل، محلی شایسته و مهم دارد. «تعداد رسائل اولی که مشتمل بر 51 رساله...
پنجشنبه، 26 ارديبهشت 1392
آسیب شناسی تمدن اسلامی
آسیب شناسی، یک اصطلاح پزشکی، معادل واژه پاتولوژی است. آسیب شناسی شاخه ای از علوم زیست شناسی است که طبیعت بیماری ها را از طریق مطالعه علل و عوامل،...
پنجشنبه، 26 ارديبهشت 1392
فلسفه تاریخ ابن خلدون
ابن خلدون عمدتاً به تحولات سیاسی توجه دارد و در این رهگذر از کیفیت ظهور و زوال دولتها با تفصیل بیشتری بحث می کند. دولت که هدف طبیعی عصبیت است...
جمعه، 6 ارديبهشت 1392
نظریه اجتماعی ابن خلدون
انتظار پروراندن یک نظریه ی جامعه شناختی به طور نسبی جامع و منسجم از ابن خلدون انتظاری غیرواقع گرایانه است؛ لیکن در اینجا برای ارائه یک طرح نظری...
جمعه، 6 ارديبهشت 1392
نظریّه ی اقتصادی ابن خلدون
ابن خلدون درباره اقتصاد بحث مفصلی ندارد. این امر ممکن است برای بعضی عجیب باشد که با وجود مباحث نظری اقتصاد در آثار متفکران یونانی که ترجمه های...
جمعه، 6 ارديبهشت 1392
سنخ شناسی دوگانه ی ابن خلدون
جامعه شناسان قرن نوزدهم و بیستم اروپا در سطح قابل ملاحظه ای به سنخ بندیهای دوگانه (1) جوامع دست زده اند. پاره ای از نویسندگان تقسیم بندیهای دوگانه...
جمعه، 6 ارديبهشت 1392
چکیده ی جامعه شناسی ابن خلدون
قبل از پرداختن به آراء جامعه شناختی ابن خلدون ذکر این مقدمه لازم است که ابتدا ببینیم «عمران» چیست. عمران از نظر ابن خلدون از ویژگیهای انسانی،...
جمعه، 6 ارديبهشت 1392
ابن خلدون و علم جدید
نظری اجمالی به مقدمه بخوبی گویای این حقیقت است که ابن خلدون با آگاهی در صدد پی افکندن علم جدید است. وی با تعیین موضوع این علم - که غیر از موضوع...
پنجشنبه، 5 ارديبهشت 1392
زندگانی ابن خلدون
در سالهای اخیر تحسین و شگفتی نویسندگانی که به بررسی مقدمه ابن خلدون (732-808) می پردازند روندی رو به افزایش داشته است. علی رغم اهمیت و غنای مقدمه،...
پنجشنبه، 5 ارديبهشت 1392
برترین اهل زمانش
ابوجعفر محمدبن محمدبن الحسن الطوسی معروف به خواجه نصیرالدین طوسی (597 -672) از دانشمندان بزرگ شیعه در قرن هفتم است. «سارتن» وی را از بزرگترین...
پنجشنبه، 5 ارديبهشت 1392
آیا مولوی هم جامعه شناس بود؟
مولانا جلال الدین محمد مشهور به مولوی یا ملّای روم (604-672 هـ.ق) از عرفا و شعرای معروف قرن هفتم است. مولوی آثاری چند از خود به جا گذاشته است...
پنجشنبه، 5 ارديبهشت 1392
حلقه ی مرموز دانشمندان
گروهی از متفکرین و دانشمندان اسلامی که حقیقت حال آنان در هاله ای از ابهام است، خود را با نام اخوان الصّفا و خلّان الوفا در جهان دانش معرفی کرده،...
پنجشنبه، 5 ارديبهشت 1392
هندشناس مسلمان
محمدبن احمد خوارزمی بیرونی (362 -440هـ.ق) یکی از اندیشمندان بزرگ اسلام است که در ریاضیات، فلسفه، نجوم، طب، جغرافی، تاریخ، ادبیات، شعر، لغت، دین...
پنجشنبه، 5 ارديبهشت 1392
جامعه شناسی معلّم ثانی
محمدبن محمد بن طرخان بن اوزلغ، ملقّب به فارابی و معلم ثانی (259-339هـ.ق.). در کتابهای تاریخ فلسفه ی اسلامی و شرح حال دانشمندان مسلمان، معمولاً...
پنجشنبه، 5 ارديبهشت 1392
فرزندان قابیل
تمامی تعاریف امر اجتماعی به نظر می رسد حداقل یک بیان را به اشتراک داشته باشند که به وضوح آنها را از سایر پدیده ها متمایز می سازد. یک پدیده اجتماعی...
پنجشنبه، 5 ارديبهشت 1392