قدرت در رهبران و پیروان
میل به قدرت دو صورت دارد: آشکار، در رهبران؛ و پنهان، در پیروان آنها. وقتی که مردم با میل از رهبری پیروی می کنند، منظورشان این است که آن گروهی...
دوشنبه، 7 بهمن 1392
میل به قدرت در انسان
میان انسان و جانوران دیگر تفاوتهای گوناگون وجود دارد، که پاره ای عقلی است و پاره ای عاطفی. یکی از تفاوتهای عاطفی مهم این است که تمایلات انسان،...
دوشنبه، 7 بهمن 1392
ناکجا آباد: بهشت جدید
فرانسیس بیکن در آثار خود رویکردی دوگانه در خصوص آرمانشهر از خود نشان داده است؛ در جایی مدینه های فاضله را به نقادی کشانده و آنها را جمهوری خیالی...
چهارشنبه، 4 دی 1392
صلح جهانی در شهر خدا
شهر خدای اگوستین زندگی در سایه صلح و آرامش و عدالت حقیقی را جستجو می کند. همه چیز در این شهر فراهم است تا صلحی پایدار و عدالت در میان شهروندان...
چهارشنبه، 4 دی 1392
گناه نخستین در شهر خدا
در شهر خدا تعلیم داده می شود که انسان را نمی توان به طور طبیعی بی گناه و بدون اشتباه تصور کرد. اراده او متمایل به شر است که البته نتیجه گناه...
چهارشنبه، 4 دی 1392
دین و سیاست نزد آگوستین
اگوستین اصولاً نظر خوشی به سازمانها و نهادهای بشری ندارد. او در بخشهایی از کتاب شهر خدا نگاه بدبینانه ای به سازمانها می افکند و امپراتوری ها...
چهارشنبه، 4 دی 1392
شهر خدا
شهر خدا عنوان کتابی است از سنت اگوستین که به نوعی جامعه آرمانی را در دنیای مسیحیت به تصویر می کشد. این کتاب به مدت پانزده سال در فاصله سال های...
يکشنبه، 1 دی 1392
سیمای شهر آرمانی افلاطون
مدینه های بزرگ چندان با روحیه افلاطون سازگار نیست. او اصرار دارد محدوده شهر مشخص باشد، زیرا که مردم شهر باید یکدیگر را بشناسند. «آنجا که مردمان...
يکشنبه، 1 دی 1392
دروغ شاهانه ی افلاطون
مدینه آرمانی افلاطون امتیاز ویژه ای برای حاکمان قائل می شود که با توجه به اخلاقیات حاکم بر مدینه تأمل برانگیز است. او راست گویی را صفت رایج مدینه...
يکشنبه، 1 دی 1392
شهر حکمت
بی شک معمار اصلی فلسفه سیاسی را باید افلاطون به شمار آورد. در فلسفه سیاسی، او علاقه مند نبود که تعیین کند که کشورهای تجربی چه هستند، بلکه به...
يکشنبه، 1 دی 1392
سر در سرای خیال
بشر متفکر همواره در طول تاریخ سیاسی، اجتماعی خود در قالب پرسش های بازگفته، به طراحی جامعه ای مقبول و تأسیس مدینه ای مطلوب می اندیشیده است. در...
يکشنبه، 1 دی 1392
خیال یا واقعیت
همچنان آن پرسش اولیه خودنمایی می کند: آیا تحقق آرمانشهر آن چنان که مورد نظر طراحان است در عالم واقع ممکن است؟ و اساساً می توان مدینه ای را طراحی...
يکشنبه، 1 دی 1392
اندیشه و سیاست
سیاست مثل هواست، پیوسته با ماست؛ از حیات تا مرگ، در خواب یا بیداری، در بستر بیماری یا به تن کردن جامه سلامتی. سیاست مظهر نخستین کوشش فکری آدمی...
يکشنبه، 1 دی 1392
روشنگری چیست؟
در این مقاله، بر پایه متنی که (در سپتامبر 1783) در نشریه ماهنامه برلینی (Berlinische monatschrift) منتشر شده و موضوع آن نکوهش کاستی های اخلاقی...
دوشنبه، 13 آبان 1392
نظریه ی کانت درباره ی کرامت انسانی و حقوق ذاتی بشر
در عصر روشنگری اصطلاح «طبیعت» موجب تغییری در تعریف انسان شد. از آن زمان تاکنون آن چه انسان را از سایر موجودات متمایز می سازد، ‌دیگر فقط قوه ی...
دوشنبه، 13 آبان 1392
ملت ها، دولت ها، و عدالت جهانی
در این مقاله خواهیم پرسید که آیا واحدهای سیاسی شناخته شده برای ما ـ یعنی دولت ـ ملت ها ـ دیگر کاربرد خود رااز دست داده اند و آیا ما باید سیاست...
يکشنبه، 12 آبان 1392
عدالت
شمایل آزادی در تمثیل حکومت خوب و بد لورنتستّی جایی ندارد، اما شمایل عدالت نه یک بار بلکه دوبار در آن ظاهر می شود. عدالت یکی از شمایل های خوش...
يکشنبه، 12 آبان 1392
آزادی و محدودیت های حکومت
فرض کنید آمبروجو لورنتستّی، نقاش سیه نایی مان را با ماشین زمان به امروز بیاوریم، و نظرش را درباره ی فلسفه ی سیاسی بپرسیم. به گمان من درباره ی...
يکشنبه، 12 آبان 1392
دموکراسی
یک حکومت خوب، حداقل در جوامع بزرگ مدرن، مستلزم تأسیس و حفظ یک نظام فرمانروایی سیاسی است. هابز، که برای نشان دادن ضرورت فرمانروایی سیاسی از او...
يکشنبه، 12 آبان 1392
فرمانروایی سیاسی
اگر کسی بپرسد که ما امروزه خودمان را چگونه اداره می کنیم ـ چه ترتیباتی برای زندگی در کنار یکدیگر در جامعه داریم ـ جواب ما باید این باشد که امروزه...
يکشنبه، 12 آبان 1392