کلیسا و دولت
سقوط امپراتوری روم در غرب دوران تازه ای را در تاریخ فلسفه ی سیاسی گشود. آوگوستینوس چهره ی دوران گذار بود؛ یکی از مفروضات اصلی او حتی پیش از مرگش...
شنبه، 19 بهمن 1392
زمینه ی فکری قدیس توماس آکویناس
مشکل فلسفه ی سیاسی در قرن سیزدهم، همان قرنی که آکویناس در آن زندگی می کرد و می نوشت، این بود که با آن بدنامی که اقتدار و فرمانروایی سیاسی پیدا...
شنبه، 19 بهمن 1392
عقل و ایمان
توماس در تلاش خویش برای آشتی دادن تعالیم مسیحی و تعالیم ارسطویی به شماری از مشکلات آشکار برخورد. نگاه مسیحی، که نمونه ی اعلایش نگاه آوگوستینوس...
شنبه، 19 بهمن 1392
فلسفه ی سیاسی کلاسیک و آوگوستینوس
اگر کسی فلسفه ی سیاسی قدیس آوگوستینوس را با دیدگاه های کلاسیک مقایسه کند متوجه فاصله ی عظیم او با این دیدگاه ها می شود. ارسطو می گوید خانواده...
شنبه، 19 بهمن 1392
فلسفه ی سیاسی انسان هبوط کرده
اگر طبیعت بشری همانگونه ای است که آوگوستینوس ترسیم می کند، کارکردهای دولت باید به شدت محدود شود. دیدیم که آوگوستینوس منتقد دولت کلاسیک و این...
شنبه، 19 بهمن 1392
کلیسای زمینی و شهر خدا
اگرچه دست چین کردن نهایی نجات یافتگان و ملعونان فقط در داوری واپسین است که صورت خواهد گرفت، در این ضمن، کلیسا به عنوان نماینده ی شهر خدا بر روی...
شنبه، 19 بهمن 1392
فلسفه ی سیاسی آوگوستینوس قدیس
همزمان با تغییراتی که در فلسفه ی کلّی آوگوستین رخ داد، فلسفه ی سیاسی او هم از فلسفه ی سیاسی قابل تشخیص دوران کلاسیک به نگاهی مسیحی متحول شد که...
شنبه، 19 بهمن 1392
شهر زمین و آسمان
بیان بی زمان فلسفه ی سیاسی دوران پختگی آوگوستینوس را می توان در شهر خدا یافت. آوگوستینوس چون رسماً در فن بیان آموزش دیده بود، و نه در فلسفه،...
شنبه، 19 بهمن 1392
زندگی و رشد فکری آوگوستینوس
آوگوستینوس در 354 در تاگاسته، در افریقای شمالی (سوک آکرا در الجزایر فعلی) به دنیا آمد. افریقای شمالی در آن زمان یکی از ایالتهای شکوفا و پر رونق...
شنبه، 19 بهمن 1392
آتن و اورشلیم
آن فلسفه ی سیاسی مسیحی که بدلیلی کاملاً ساخته و پرداخته در برابر دیدگاه های کلاسیک یونانیان و رومیان بود، کار قدیس آوگوستینوس در اوایل قرن پنجم...
شنبه، 19 بهمن 1392
مالکیت در مسیحیّت
یکی از حوزه هایی که در آن تعالیم عیسی به نظر آموزه های انقلابی می رسید حوزه ی مالکیت است. پیام او در وهله ی نخست خطاب به فقیران و مستضعفان بود....
شنبه، 19 بهمن 1392
تعالیم اجتماعی مسیحیت
تعالیم اجتماعی رادیکال عهد جدید، هم گسستی است از سنت یونانی هم گسستی از سنت یهودی. در طی بحثمان از فلسفه ی سیاسی یونانی دیدیم که جهت گیری اولیه...
شنبه، 19 بهمن 1392
تعالیم سیاسی مسیحیت
تعالیم سیاسی عهد جدید پیرو تعالیم اجتماعی آن است. آشکارترین بیان رابطه ی اتباع با دولت را می توان در فصل سیزدهم رساله ی پولس رسول به رومیان یافت....
شنبه، 19 بهمن 1392
سیاست انجیلی
در طول تمامی قرون وسطا، تعالیم عهد جدید تأثیری قاطع بر اندیشه ی سیاسی و اجتماعی داشت. عهد جدید مجموعه ای است از بیست و هفت نوشته ی مقدس که در...
شنبه، 19 بهمن 1392
ملکوت آسمان
جوهر پیام عیسی، طلوع «ملکوت خداوند» یا «ملکوت آسمان» بود. تعالیم عیسی تا حدودی با آموزه های یهودی سازگار بود. عهد عتیق آکنده از کلام پیامبرانی...
شنبه، 19 بهمن 1392
پولوبیوس و نظام سیاسی مختلط
پولوبیوس در حوالی 200 ق.م. در مگالوپولیس، در پلوپونسوس، زاده شد و در حوالی 120 ق.م. درگذشت. پدرش، لوکوراتس، چهره سرشناسی در اتحادیه آخایایی بود،...
پنجشنبه، 17 بهمن 1392
فلسفه سیاسی اپیکوریان
دومین مکتب اصلی هلنیستی مکتب اپیکوریان بود که اپیکوروس ساموسی ( 341-270ق.م.) آن را بنیان نهاد. اپیکوروس به آتن آمد و حوالی سال های 307 تا 306...
پنجشنبه، 17 بهمن 1392
قانون طبیعت فیلسوف
قانون طبیعی یا قانون طبیعت یکی از اندیشه های محوری در فلسفه سیاسی غرب است. چون قانون طبیعی از زمان مطرح شدنش در دوران باستان به شکل های مختلفی...
پنجشنبه، 17 بهمن 1392
اسطوره ی عصر طلایی
یک پاسخ به تضاد میان قانون طبیعی و راه و رسم جهان مفروض گرفتن دوره ای است در گذشته که در آن قانون طبیعی مراعات می شده است. فاصله عمیق میان قانون...
پنجشنبه، 17 بهمن 1392
فلسفه ی سیاسی رواقیون
نام مکتب رواقی برگرفته از واژه یونانی « استوا» به معنای ایران منقوش است. زنون کیتیونی در حوالی سال 310 قبل از میلاد در آتن در یکی از همین رواق...
پنجشنبه، 17 بهمن 1392