نظريه بازي ها Game Theory
نظريه اي قالب نگر درباره ي تعامل راهبردي كه برخي از پژوهندگان از آن براي درانداختن نظريه هاي روابط بين الملل بهره گرفته اند. نظريه ي بازي ها...
دوشنبه، 23 تير 1393
نظريه ي انتقادي Critical theory
تشكيل مؤسسه پژوهش هاي اجتماعي در 22 ژوئن 1922 در فرانكفورت آلمان نقطه آغاز نظريه ي انتقادي مكتب فرانكفورت است. اعضاي اصلي اين مكتب ماكس هوركهايمر...
دوشنبه، 23 تير 1393
کلیات فلسفه سیاسی روسو
ژان ژاک روسو هم برای تبیین نظم اجتماعی و حکومتی به این ایده قائل بود. او در پردازش این ایده از هابز و لاک و نظریه قراردادگرایی آن دو به شدت تأثیر...
سه‌شنبه، 10 تير 1393
فلسفه سیاسی جان لاک
جان لاک در اندیشه سیاسی خود بر آن است که؛ همه ی افراد بشر طبیعتاٌ در وضعی برابر هستند و از قدرت و اقتدار حقوقی یکسانی برخوردارند، هیچ کس بر فرد...
سه‌شنبه، 10 تير 1393
زندگی، آثار و اندیشه‌های منتسکیو (1755-1689. م)
مبانی نظری و تدارکات ایدئولوژیک انقلابی که در پایان قرن هجدهم میلادی در سال 1789. م در فرانسه به وقوع پیوست از مدتها پیش در همین سده‌ی معروف...
سه‌شنبه، 27 خرداد 1393
ریشه های اندیشه سیاسی هگل
هگل دو امر کلی و عام را که از تظاهرات روح آفاقی به شمار می رود، استنتاج کرده است: حق و خیر. ولی حق و خیری که بدین طریق استنتاج شده است یکسره...
سه‌شنبه، 26 فروردين 1393
دفاع از آزادی در برابر جباران
در طول قرن شانزدهم، فرانسه یکی از کشورهای اروپایی بود که جنگهای دینی پاره پاره اش کرده بود. هوگونوتها (کالونیستهای فرانسوی) و کاتولیکها بیش از...
شنبه، 19 بهمن 1392
مقاومت در برابر فرمانروایی ناعادلانه
شرایط سیاسی متغیّر سرانجام لوتررا وادار کرد که به تجدیدنظر در دیدگاههایش درباه ی مقاومت در برابر فرمانروایی سیاسی ناعادلانه بپردازد.
شنبه، 19 بهمن 1392
لوتر و اقتدار کلیسا
دفاع لوتر از عادل شدن با ایمان به تنهایی پیامدهای رادیکالی برای نظرش درباره اقتدار در درون کلیسا و رابطه ی میان نهادهای زمینی و نهاد های روحانی...
شنبه، 19 بهمن 1392
دولت در نظر لوتر
لوتر به دلیل نگاهی که به طبیعت بشری داشت و نیز به دلیل پیروی اش از اقتدار کتاب مقدس، با قوّت از قدرت دولت حمایت می کرد. طبیعت بشر فاسد است. اگر...
شنبه، 19 بهمن 1392
احساس خرد کننده ی گناه
نقطه شروع اندیشه لوتر احساس خرد کننده ی گناهکاری خودش بود، که به آموزه ای عمومی درباره ی گناه آلوده بودن طبیعت بشری بسط داده شد. شباهتها با دیدگاههای...
شنبه، 19 بهمن 1392
مفهوم قانون نزد مارسیلیوس
نظر مارسیلیوس درباره قانون به دلیل تأکید او بر طبیعت فرمانروایی سیاسی، گسستی است قاطعانه از درک و برداشت رایج از قانون در قرون وسطا. مقایسه ی...
شنبه، 19 بهمن 1392
دولت و کلیسا در نگاه مارسیلیوس
مارسیلیوس، در طول گفتار دوّم، حمله ای مستمر به اقتدار کلیسا در این جهان و اقتدار سلسله مراتبی در درون کلیسا عرضه می کند. گفتار دوّم سه برابر...
شنبه، 19 بهمن 1392
حمایت مارسیلیوس پادوایی از فرمانفرمایی مردمی
برای آنکه حکومتی وظیفه اش را درست انجام دهد، قدرت قانونگذاری باید در دست مردم باشد. حمایت مارسیلیوس ازفرمانرفرمایی مردمی تا حدودی اعتدالی است....
شنبه، 19 بهمن 1392
مشروطیت و شوراگرایی در قرون وسطی
مفهوم مشروطیت مفهومی پیچیده است ومتفکران مختلف آن را در معانی گوناگون به کارگرفته اند. اگرچه استفاده من از این مفهوم در اینجا باید تا حدودی دلبخواهی...
شنبه، 19 بهمن 1392
دولت طبیعی مارسیلیوس پادوایی
هدف اعلام شده مارسیلیوس دردفنوسور پاکیس مقابله با ادعای پاپ نسبت به قدرت زمینی است. این اثر به سه بخش، یا سه گفتار، تقسیم شده است. در بخش اول،...
شنبه، 19 بهمن 1392
مدرن ترین متفکّر قرون وسطی
مارسیلیوس پادوایی، اصلی ترین و «مُدرن» ترین نظریه پرداز سیاسی قرون وسطا، در حدود سال 1275 به دنیا آمد. (1) نام اصلی او مارسیلیو مایناردینی بود....
شنبه، 19 بهمن 1392
کلیسا یا دولت؟
یکی از خدمات اصلی توماس به فلسفه ی سیاسی دست و پا کردن قلمروی خودمختار برای امور سیاسی و توجیه نقشی مثبت برای دولت طبق طبیعت بشر و قانون طبیعی...
شنبه، 19 بهمن 1392
جامعه ی سیاسی توماس آکویناس
توماس فلسفه ی سیاسی اش را تحت تأثیر ارسطو ساخته و پرداخته می کند. نگاه مثبت ارسطویی به طبیعت سیاسی انسان چنان با تعالیم مسلط قرون وسطایی ناسازگار...
شنبه، 19 بهمن 1392
آکویناس و قانون
سنتز دیدگاه های کلاسیک و مسیحی در گزارش توماس از قوانین در بخش اول کتاب دوّم سوما تئولوگیا کاملاً آشکار به چشم می آید. بحث او در اینجا فوق العاده...
شنبه، 19 بهمن 1392