فلسفه ی سیاسی رواقیون
نام مکتب رواقی برگرفته از واژه یونانی « استوا» به معنای ایران منقوش است. زنون کیتیونی در حوالی سال 310 قبل از میلاد در آتن در یکی از همین رواق...
پنجشنبه، 17 بهمن 1392
آرمان های قابل تحقّق ارسطو
معیار ما در تعیین بهترین سازمان حکومت و بهترین شیوه زندگی برای اکثریت کشورها و مردمان، نه فضایلی است که از دسترس عوام به دور باشد نه ترتیبی است...
پنجشنبه، 17 بهمن 1392
فلسفه سیاسی هلنیستی
دوره ما بین مرگ ارسطو و آثار سیسرون، که در قرون اولیه قبل از میلاد نوشته شدند، بزرگ ترین گسست در تاریخ فلسفه سیاسی غرب است. دانشورانی بزرگ می...
پنجشنبه، 17 بهمن 1392
نقد ارسطو بر جمهوری افلاطون
در کتاب دوم سیاست ارسطو به نقد شهر عدالتی می پردازد که در جمهوری آمده است. این نقد بخشی از وارسی دولت های آرمانی در عالم نظر و عالم عمل است....
پنجشنبه، 17 بهمن 1392
یونان از نگاه ارسطو
بزرگترین خدمت ارسطو به فلسفه سیاسی تجزیه و تحلیل عملی او از گونه های سیاسی است. استفاده ارسطو از شیوه های زیست شناختی نقاط قوتی هم دارند. این...
پنجشنبه، 17 بهمن 1392
بندگی طبیعی و انقیاد زنان از دیدگاه ارسطو
در کتاب اول سیاست، ارسطو از طبیعی بودن بندگی دفاعی می کند که زبانزد شده است. در اینجا نیز او علیه این نظر سوفسطاییان که در حال رشد بود و بندگی...
چهارشنبه، 16 بهمن 1392
پولیس: آغاز سیاست
ارسطو سیاست را با بحث درباره پولیس آغاز می کند، که البته شکل خاصّ ممتاز سیاسی در یونان بود و در قلب تحلیل او از جهان سیاسی جای دارد. طبق نظر...
چهارشنبه، 16 بهمن 1392
نقد ارسطو بر افلاطون
ارسطو برای تدریس در لوکئوم قوانین اساسی و تاریخ این قوانین را در 158 شهر یونانی گردآوری کرد. دراین پروژه بی تردی شاگردانش او را یاری می دادند....
چهارشنبه، 16 بهمن 1392
افلاطون و آزادی فردی
با توجه به این که افلاطون دموکراسی را محکوم می کند، جای تعجب ندارد که شهروندان جوامع دموکراتیک فلسفه سیاسی او را سخت به باد انتقاد می گیرند....
چهارشنبه، 16 بهمن 1392
نقدهای افلاطون بر دموکراسی
دیدگاه دو جهانی افلاطون متضمن نگاه تحقیرآمیز به فرایندهای سیاسی موجود درکشورها و دولت هاست. دیدیم که افلاطون در دوره جوانی به این نتیجه رسیده...
چهارشنبه، 16 بهمن 1392
اشتراکیّت افلاطونی
برای آن که « حاکمان» هرچه بیشتر بتوانند خودشان را وقف وظیفه شان کنند، باید تحت نظام مشهور شهرعدالت که نظام اشتراکی ( کمونیسم) است زندگی کنند....
چهارشنبه، 16 بهمن 1392
عدالت افلاطونی و عدالت سنّتی
اگر کسی زندگی یک معتاد را با زندگی متعادل، میانه روانه، و هماهنگی که افلاطون آن را جوهر عدالت می داند مقایسه کند، بی گمان همان راهی را خواهد...
چهارشنبه، 16 بهمن 1392
جمهوری عدالت (2)
افلاطون پس از تکمیل کردن گزارشش درباره فضیلت های شهر عدالت به فضیلت های مشابهی که در روح می توان یافت می پردازد. افلاطون می کوشد نشان دهد که...
چهارشنبه، 16 بهمن 1392
افلاطون، مدافع عدالت
معمولاً می گویند که نظریات سیاسی در دوره های کشمکش اجتماعی است که رونق می گیرند و شکوفا می شوند. مردم معمولاً وقتی که شرایط مجبورشان کند به مسائل...
چهارشنبه، 16 بهمن 1392
جمهوری عدالت (1)
کاملترین بیان فلسفه سیاسی افلاطون را در جمهوری می توان یافت که عموماً آن را بزرگترین اثر او می دانند، و دست کم مهمترین اثر سیاسی اوست. افلاطون...
چهارشنبه، 16 بهمن 1392
عدالت سقراطی
خصلت انقلابی تعالیم اخلاقی سقراط در کریتون بازنموده می شود. در این محاوره، کریتون به سلول مرگ سقراط می آید، در حالی که به نگهبان رشوه داده است...
چهارشنبه، 16 بهمن 1392
فوسیس یا نوموس؟
یونانیان وقتی با واقعیت نسبی گرایی مواجه شدند، از تن دادن آسان پروتاگوراس به عُرف رویگردان شدند. متفکران، با تأمل در این واقعیت که قوانین و آداب...
چهارشنبه، 16 بهمن 1392
پولس: محور زندگی سیاسی در یونان
شیوه زندگی اجتماعی و سیاسی یونانیان باستان کاملاً متمایز از شیوه زندگی اجتماعی و سیاسی همسایگان قدرتمندش در شرق بود. شکل منحصر به فرد سازمان...
چهارشنبه، 16 بهمن 1392
آغاز فلسفه سیاسی
تاریخ فلسفه سیاسی با یونانیان باستان آغاز می شود. فلسفه سیاسی زمانی شکل می گیرد که افراد به تفکّر نقادانه درباره قواعد و نهادهایی می پردازند...
چهارشنبه، 16 بهمن 1392
رام کردن قدرت سرکش دولت (2)
اکنون می پردازم به شرایط تبلیغاتی برای رام کردن قدرت. روشن است که اعلام و انتشار شکایتها باید میسر باشد؛ تبلیغ و تهییج باید آزاد باشد، به شرط...
پنجشنبه، 10 بهمن 1392