انقلاب و نظریه ی همبستگی اجتماعی
امیل دورکهایم چشم انداز دیگری درباره ی چگونگی پیدایش شرایط عمل جمعی و بسیج سیاسی به روی ما باز می کند. دیدگاه او اساساً جامعه شناختی است اما...
پنجشنبه، 10 ارديبهشت 1394
نظریه ی کاریزما و جنبش اجتماعی
ماکس وبر چشم انداز دیگری درباره ی چگونگی پیدایش شرایط رفتار جمعی و بسیج اجتماعی به روی ما گشوده است. از دیدگاه او رفتار جمعی به طور کلی از تعهد...
پنجشنبه، 10 ارديبهشت 1394
نظريه هاي انقلاب
طبعاً درباره ي معنا و ضرورت و جايگاه تاريخي و علت بنيادي انقلاب در بين انديشمندان اختلاف نظر اساسي وجود دارد. بويژه بحث عليت در انقلاب از مباحث...
پنجشنبه، 10 ارديبهشت 1394
رئاليسم سياسي و نظريه ي قدرت
مکتب رئاليسم سياسي اساساً جزئي از انديشه ي پوزيتيويستي بوده است که به جاي بحث در معناي غائي و هدف جهان به بررسي چگونگي وقوع امور و روابط ميان...
پنجشنبه، 10 ارديبهشت 1394
رنسانس و پايان سده هاي ميانه
رنسانس و انديشه آن بسيار پيچيده و بغرنج است. اين مفهوم معمولاً براي نشان دادن جنبشي فرهنگي به كار برده مي شود كه در ايتاليا در اواسط قرن چهاردهم...
شنبه، 5 ارديبهشت 1394
اسلام و فلسفه ي مدرسي
تا آن جا كه مربوط به انديشه سياسي است، از زمان مرگ آگوستين تا قرن دوازدهم ميلادي، سيستم مهمي كه توانسته باشد تأثيري جدي بر فرايند رشد و توسعه...
شنبه، 5 ارديبهشت 1394
نظريه ي سياسي
نظريه، حكم يا بياني است كه به ما مي گويد چگونه و چرا واقعيات ويژه اي با هم در ارتباط اند. نظريه، حكم يا بياني است كه هدفش روشن كردن چگونگي و...
شنبه، 5 ارديبهشت 1394
بنيان گذاران ميراث روشنفكري مغرب زمين
گرچه انديشه سياسي در قرن بيستم رشد زيادي كرده است، اما بسياري از مسائل و پرسش هايي كه ذهن نظريه پردازان معاصر را به خود مشغول داشته همان مسائل...
پنجشنبه، 3 ارديبهشت 1394
گفتمان و زور
هدف اين مقاله پرداختن به نظريه هاي گفتمان و يا تجزيه و تحليل هاي گفتماني نيست. تنها تا جايي به اين مفهوم خواهيم پرداخت كه در درك بهتر سياست و...
پنجشنبه، 3 ارديبهشت 1394
دو انسان و دو آزادي
هريك از ايدئولوژي هاي سياسي، نمونه مشخصي از « انسان » را ارائه مي دهند كه در ماهيت با هم تفاوت دارند. اين بدان معناست كه هر ايدئولوژي، تعريفي...
پنجشنبه، 3 ارديبهشت 1394
ايدئولوژي و اسطوره
پيش از آن كه تعريف يا تعاريفي از مفهوم ايدئولوژي به دست دهيم، ضروري مي دانم به اين نكته اشاره كنم كه از درون مكاتب متعدد جامعه شناسي، فلسفه و...
پنجشنبه، 3 ارديبهشت 1394
جامعه ي آرماني هگل و جامعه کمونيستي مارکس
انديشه ي دشوارياب هگل، نوعي پيچيدگي خاص دارد؛ هگل، تاريخ جهان را طرح و نقشه عنايت الهي دانسته است که ابتدا در استبداد شرقي و سپس دموکراسي و آريستوکراسي...
چهارشنبه، 30 مهر 1393
بهين کشور ارسطو
از نظر ارسطو، انسان بالطبع اجتماعي است و براي زندگي در جامعه ي سياسي ساخته شده است و داراي ميلي طبيعي به آن است. در عين حال، نفع مشترک و کوشش...
چهارشنبه، 30 مهر 1393
شهر خداي آگوستين قديس
آگوستين در کتاب شهر خدا، دو ويژگي آرمان شهر خود را صلح و عدالت خواهي معرفي مي کند؛ البته وي عدالت را آفريده ي دين و کليسا مي داند و نه محصول...
چهارشنبه، 30 مهر 1393
مدينه فاضله افلاطون
مدينه ي فاضله ي افلاطون، کهن ترين نمونه ي جامعه ي آرماني تخيلي مکتوب بشري است که در رساله ي تيمائوس و کريتياس و در کتاب جمهور از زبان سقراط و...
سه‌شنبه، 29 مهر 1393
وضعيت طبيعي از ديدگاه روسو
تعصب هاي ناشي از موقعيت کنوني مان، مانع از درک فطرت واقعي ما که زير نقاب روابط اجتماعي پنهان شده است، مي شود. در اين صورت روسو بايد از يک طرف،...
دوشنبه، 7 مهر 1393
قرار داد از ديدگاه روسو
حق سياسي نه از قدرت و نه از اقتدار پدر بر فرزندان، بلکه از توافق اراده هاي فردي که پايه ي اقتدار هستند نشأت مي گيرد: در اين صورت بايد « استقرار...
يکشنبه، 6 مهر 1393
قانون از ديدگاه روسو
قانون سندي است که اراده ي عمومي با آن کل شهروندان را مخاطب قرار مي دهد و در مورد موضوعي که به طور يکسان مربوط به همه ي آن هاست، نظر مي دهد: «...
يکشنبه، 6 مهر 1393
شهروند از ديدگاه روسو
روسو به خوانندگان قرار داد اجتماعي در مورد درک عاميانه ( درک فرانسويان زمان خود ) از شهروندي هشدار مي دهد، چرا که اين درک عاميانه شهروندي را...
يکشنبه، 6 مهر 1393
اراده عمومي از ديدگاه روسو
* اراده ي عمومي نمود ملت حاکمي است که آن گاه که قوانين را تصويب مي کند، موضوعات واقعاً عمومي و اساسي را در راستاي منافع عمومي در نظر مي گيرد....
پنجشنبه، 3 مهر 1393