شناخت من از سید جمال الدین
آشنایی من با سید جمال الدین و آثار او از سال هائی آغاز شد که در نجف اشرف به سر می بردم. در آنجا با برخی نوشته های او، نیز با مقاله هائی که شاگردان...
يکشنبه، 1 بهمن 1391
سید جمال الدین افغانی از نظر استاد دکتر محمد بهی
حرکت نخست بر مبنای خودباختگی و ضعف شخصیت بوده و اما دومی بر احساس شخصیت اسلامی و قوت باور دینی و استواری نیروی ایمان، متکی بوده است. حرکت های...
يکشنبه، 1 بهمن 1391
سید جمال الدین اسدآبادی و حوزه علمیه شیعه
سید جمال الدین در حوزه های علمیه شیعه پرورش یافت. از این پایگاه ریشه دار برخاست معرفت و شناخت او نسبت به علوم و معارف و فرهنگ اسلامی در حوزه...
يکشنبه، 1 بهمن 1391
تربیت از نظر سید جمال الدین اسدآبادی
درباره ی سید جمال الدین بیش از دیگر اندیشه گران روزگار قاجاران سخن گفته و اندیشه ها و عملکرهای اجتماعی و سیاسی وی را تحلیل و نقد کرده اند. درباره...
يکشنبه، 1 بهمن 1391
تأثیر معنوی سید جمال الدین در پرورش استعدادهای شایسته
به تعبیر زیبای شهید مطهری: شخصیتها نیز به مانند بعضی عناصر طبیعت «جذب و دفع»دارند و می توانند با تأثیر خود، در محیط اجتماعی عناصری را از انسانها...
يکشنبه، 1 بهمن 1391
پارادوکس علم و دین در اندیشه ی سید جمال الدین اسدآبادی
نواندیشان ایرانی عصر قاجار که به دلایل مختلف درخارج از کشور به سر می بردند محیط مناسب تری برای ابراز عقاید و دیدگاههای خود داشتند. اینان در سه...
يکشنبه، 1 بهمن 1391
سید جمال الدین اسدآبادی و اتحاد جهان اسلام
وقتی که دراسلام یک ملت فقط براساس روحانیت، اخلاق و دین متشکل شد، آن زمان یک امت جدید در جهان ایجاد شد. دراین امت افراد با یکدیگر هیچ قدر مشترک...
يکشنبه، 1 بهمن 1391
دکترین اصلاح، نظریه ی وحدت اسلامی سید جمال الدین اسدآبادی
جامعه شناسان به طور کلی به سه شیوه به مطالعات دینی دست زده اند: الف) عده ای دین را به عنوان مسئله نظری اصلی در فهم کنش اجتماعی، مورد بررسی قرار...
شنبه، 30 دی 1391
سید جمال الدین اسدآبادی بنیانگذار جبهه اتحاد اسلامی
مغرب زمین پس از رکود و غفلت چندصد ساله با وقوع رنسانس و دست یابی به انقلاب صنعتی و تأسیس تمدن جدید، برای جبران ناکامیهای گذشته و التیام عقده...
شنبه، 30 دی 1391
سید جمال الدین و نهضت اتحاد کشورهای اسلامی
در قرن نوزدهم به دلیل سلطه و استعمار ملت های اروپائی برقسمت اعظم جهان اسلام، به طور عمده دو مکتب فکری پیرامون احیای اسلام وجود داشته است. یکی...
شنبه، 30 دی 1391
روابط سید جمال الدین اسدآبادی و سلطان عبدالحمید دوم
آنچه تاکنون نویسندگان مختلف در باب زندگی سید و بویژه دوران اخیر حیات او نگاشته اند تکرار مطالب چند منبع اولیه ای است که دیدگاه محدود و بسته ای...
شنبه، 30 دی 1391
نقش سید جمال الدین اسدآبادی در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران
مصلح بزرگ، سید جمال الدین چون با هنجارهای سنتی مردم و فهم غلط آنها از دین که خود یکی از بزرگترین علل ارتجاع و ضعف آنها بود، در افتاد. و از سوی...
شنبه، 30 دی 1391
بررسی اندیشه های سید جمال الدین اسدآبادی و نقش او در سقوط استبداد
ویژگی های اقلیمی و نژادی و مذهبی درکشور پهناورمان فرهنگی بوجود آورده است، که هر زمانی که بیگانه پرستان و جباران زر و زور خواسته اند بر فضیلت...
شنبه، 30 دی 1391
مبارزات سید جمال با استعمار خارجی و استبداد داخلی ایران
در تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی ایران، از نیمه دوم قرن سیزدهم تا زمان شکوفایی نهضت مشروطیت یا فاصله سالهای 1250 تا 1334 هجری قمری- بحرانی ترین...
شنبه، 30 دی 1391
روابط سید جمال الدین اسدآبادی با محمد حسن خان اعتماد السلطنه
از آنجایی که محمد حسن خان صنیع الدوله (اعتماد السلطنه بعدی) و سید جمال الدین اسدآبادی در مسئله مخالفت با سیاستهای انگلستان درایران با یکدیگر...
شنبه، 30 دی 1391
تفاوتهای فکری سید جمال الدین اسدآبادی با سر سید احمدخان
انقلاب 1857 میلادی مردم هند علیه دولت استعمارگر بریتانیا آغاز حرکت نوین در تاریخ این کشور بشمار می آید. هرچند سرزمین پهناور و کهنسال هند در طول...
شنبه، 30 دی 1391
سید عبدالرحمن کواکبی و سید جمال الدین اسدآبادی
«سید عبدالرحمن کواکبی »اهل سوریه و صفوی نژاد است، یعنی نسب و پیشینه اش به شیخ صفی الدین اردبیلی می رسد(1) با زبان ترکی و فارسی آشنائی داشته و...
شنبه، 30 دی 1391
جمال الدین و پان اسلامیسم
اسلام دینی است که هم به اعتقادات توجه دارد و هم به کشورداری. «قرآن و سنت»نه تنها شامل اصول اعتقادی و اخلاقیات است، بلکه بخش بزرگی از اصول و تئوریهای...
پنجشنبه، 28 دی 1391
«تز» اصلاحی سید جمال الدین اسدآبادی (همدانی)
در تاریخ جنبشها و نهضت هائی بوده اند که بعد اصلاحی آنها مورد توجه محققین و مورخین قرار گرفته، در این میان مدعیان اصلاحات هم کم نبوده اند، که...
پنجشنبه، 28 دی 1391
اصلاح جامعه در اندیشه سید جمال
سید جمال الدین اسدآبادی (1314-1254 ه ق/ 1897-1838 م) معروف به افغانی، متفکر و مصلح مسلمانان، فرزند عصری بود که امواج تغییرات ساحتهای ذهنی و عینی...
پنجشنبه، 28 دی 1391