واقعیت نفسانی در آثار فروید
این اصطلاح را که در مقابل واقعیت به معنای اخص کلمه قرار دارد (آن چه واقعیت مادی یا عملی می خوانند) می توان به عنوان نسج یا ماده ی اصلی در فرایندهای...
يکشنبه، 17 فروردين 1393
نِوروز در آثار فروید
اصطلاحی است که ویلیام کولِن در سال 1777 وارد کرد و به طور تحت اللفظی به معنای «بیماری اعصاب» است. در روان کاوی نِوروز عبارت از تعارضی است نفسانی...
يکشنبه، 17 فروردين 1393
نفی اثباتی در آثار فروید
نفی اثباتی عبارت از کلامی است که در عین رد و انکارِ مطلبی، آن را مورد تأیید قرار دهد. ظاهر سلبی آن آشکارکننده ی مضمون ایجابی آن است که به جهت...
يکشنبه، 17 فروردين 1393
نارسیسیسم در آثار فروید
این اصطلاح که به افسانه ی نارسیس نوشته ی اُوید بازمی گردد، حاکی از نوعی انحراف جنسی است که به واسطه ی آن فرد خود یا کالبد خویش را به عنوان مطلوب...
يکشنبه، 17 فروردين 1393
مهراکین در آثار فروید
مهراکین اصطلاحی است که اویگِن بلویِلر، روان پزشک سویسی، وضع کرده است. فروید آن را در نظریه ی خود در باب احوال قلبی جای داد و بدان معنایی جدید...
يکشنبه، 17 فروردين 1393
مطلوب آرزومندی در آثار فروید
اصطلاح مطلوب آرزومندی به کرّات در آثار فروید آمده است و گرچه مفهومی خاص به حساب نمی آید، ولی یکی از عوامل قاطع در ملاحظات ماوراء النفسانی است....
يکشنبه، 17 فروردين 1393
مطلوب آرزومندی در آثار فروید
اصطلاح مطلوب آرزومندی به کرّات در آثار فروید آمده است و گرچه مفهومی خاص به حساب نمی آید، ولی یکی از عوامل قاطع در ملاحظات ماوراء النفسانی است....
يکشنبه، 17 فروردين 1393
اصل لذت در آثار فروید
لذت (به آلمانی Lust) بیشتر زاده ی «اصل تحول» نفسانی است تا نوعی فعالیت روانی. می توان آن را به طور دقیق تری حاکی از «اصل لذت/ درد» دانست، یعنی...
يکشنبه، 17 فروردين 1393
لیبیدو در آثار فروید
لیبیدو شکل اختصاریِ لیبیدوی جنسی است و عبارت است از تظاهرات دینامیکِ موجود در حیات نفسانی که به موجب رانش های جنسی حاصل می شوند. لیبیدو در عین...
يکشنبه، 17 فروردين 1393
فرامن در آثار فروید
اصطلاحی است که فروید در سال 1923 ابداع کرد و به معنی ساحَتی است که به موجب «تجزیه ی شخصیت نفسانی» کشف شد. فَرامَن یا به اصطلاح قدما نفس لوامه...
يکشنبه، 17 فروردين 1393
فانتسم در آثار فروید
لفظِ آلمانیِ Phantasie هم به معنی قوه ی تخیل است و هم به معنی صور تخیلی. در عُرف فروید، فانتسم فراورده ای از فعالیت های نفسانی است که با ساخت...
يکشنبه، 17 فروردين 1393
فاعل نفسانی در آثار فروید
گرچه اصطلاحی خاص در عرف فروید نیست، ولی همچون مفهوم مطلوب* واجدِ سهمی قاطع در نظریات اوست. فاعل نفسانی برعکس مطلوب آرزومندی که بلافاصله برای...
يکشنبه، 17 فروردين 1393
فاعل نفسانی در آثار فروید
گرچه اصطلاحی خاص در عرف فروید نیست، ولی همچون مفهوم مطلوب* واجدِ سهمی قاطع در نظریات اوست. فاعل نفسانی برعکس مطلوب آرزومندی که بلافاصله برای...
يکشنبه، 17 فروردين 1393
علم ماوراءالنفس در آثار فروید
این اصطلاح را فروید در سال 1895 جعل کرد تا بدین وسیله روش فکری و نحوه ی برداشت خود را در مطالعه ی فرایندهای نفسانی ناآگاه مشخص کند. این نوع مطالعه...
يکشنبه، 17 فروردين 1393
عقده کَستَرسیون (محرومیت از ذَکَر) در آثار فروید
عقده عبارت از مجموعه ی ساخته و پرداخته ای از تصورات است یا به عبارتی دیگر «مجموعه ای است خاص از افکار و علایقی که دارای قدرتی عاطفی باشند». فروید...
يکشنبه، 17 فروردين 1393
عقده اودیپ در آثار فروید
تعبیر عقده ی ادیپ از آنِ‌ فروید است و یکی از مهم ترین اصول نظریه ی او را تشکیل می دهد. وی مفهوم آن را برای اولین بار در سال 1895 به کار گرفت،...
يکشنبه، 17 فروردين 1393
عشق در آثار فروید
عشق لفظی است که واجد تعدد معنای خاصی است و به کشش و وابستگی عاطفی و جسمی نسبت به فردی دیگر دلالت دارد و دارای صور گوناگونی است (عشق مادری، عشق...
يکشنبه، 17 فروردين 1393
بیماری در آثار فروید
اصطلاحی است که از علم طب به عاریت گرفته شده است و به نشان و علامتی اطلاق می شود که حاکی از نوعی کژکاری در ارگانیسم یا ضایعه ای در جسم باشد که...
يکشنبه، 17 فروردين 1393
ضمیر آگاه در آثار فروید
وجدان عبارت است از درک اجمالی افعال نفسانی و ترکیب و هماهنگ کردن آن ها با هم در حالی که ضمیر آگاه(1) را می توان عبارت از حضورِ آگاهانه ی فرد...
يکشنبه، 17 فروردين 1393
ضمیر ناآگاه در آثار فروید
گرچه معنای بلافصل ضمیر ناآگاه به امری خلاف ضمیر آگاه دلالت دارد، بدین معنی که مجموع تصوراتی است که نمی توانند مورد تأمل و آگاهی فرد واقع شوند،...
يکشنبه، 17 فروردين 1393