اسلام سیاسى تصور یا واقعیت (2)
این مطلب در آغاز با اشاره به سه فرضیه غرب درباره اسلام سیاسى و نیز تقسیم بندى آن به انواع اسلام سیاسى فراقومى، سعى داشت تعریف دقیقى از اصطلاح...
سه‌شنبه، 23 آبان 1391
اسلام سیاسى تصور یا واقعیت (1)
در غرب، سه فرضیه در مورد اسلام سیاسى وجود دارد، که غالباً الهام گرفته از مباحث اسلام سیاسى در دهه اخیر، به ویژه از حوادث 11 سپتامبر به بعد مى‏باشد....
سه‌شنبه، 23 آبان 1391
اسلام سیاسى تصور یا واقعیت (1)
در غرب، سه فرضیه در مورد اسلام سیاسى وجود دارد، که غالباً الهام گرفته از مباحث اسلام سیاسى در دهه اخیر، به ویژه از حوادث 11 سپتامبر به بعد مى‏باشد....
سه‌شنبه، 23 آبان 1391
ابعاد جهانی نظریه سیاسی اسلام(7)
ویژگی اسلام، زنده بودن و مبارزه با جمود است. ممیزه جامعه اسلامی‌ رشد و تعالی است. این به آن جهت است که جامعه مبتنی بر محور عقیده، جامعه ای بالنده...
يکشنبه، 14 آبان 1391
ابعاد جهانی نظریه سیاسی اسلام(8)
اخیراً شاهد تلاش هایی از سوی فقیهی سنی و فقیه دیگر شیعی بوده ایم که در پی اثبات این بوده اند که اصل در رابطه میان جهان اسلام و جهان کفر صلح است...
يکشنبه، 14 آبان 1391
ابعاد جهانی نظریه سیاسی اسلام(6)
دولت اسلامی‌ مظهر سیاسی توحید است؛ به تعبیر دیگر، دولت اسلامی‌ توحید در عرصه سیاسی است، و طبیعی است که بازتاب خصایص توحید باشد، که از آن ها در...
يکشنبه، 14 آبان 1391
ابعاد جهانی نظریه سیاسی اسلام(5)
از آن چه تا کنون گفتیم می‌ توانیم نکات ذیل را مورد تأیید قرار دهیم: 1- اصل در زمین این است که قلمروی واحد باشد که تنها پرچم توحید بر آن افراشته...
يکشنبه، 14 آبان 1391
سهروردی و سیاست (1)
شهاب الدین یحیی بن حبش بن امیرک ابوالفتح در سال 549 در سهرورد، از توابع زنجان، به دنیا آمد و در سال 587 به دستور سلطان صلاح الدین ایوبی کشته...
شنبه، 6 آبان 1391
سهروردی و سیاست (2)
پادشاهانی که سهروردی با ایشان همنشین بوده گذشته از ملک ظاهرشاه، فرزند سلطان صلاح الدین ایوبی، چند نفر بوده اند، یکی امیر سلجوقی، علاء الدین قباد...
شنبه، 6 آبان 1391
اندیشه سیاسى شیخ محمد غزالى
یکى از برجسته ترین فراخوانندگان به اسلام در سده بیستم، شیخ محمد غزالى (1996-1997)(3) بود. وى از جمله شناخته شده ترین احیاگران اندیشه اسلامى در...
جمعه، 21 مهر 1391
کاوش عناصر نظریه دولت در اندیشه سیاسی امام محمد غزالی
امام محمد غزالی به عنوان سنت شکن نواندیش و احیاگر دین و اندیشمند سیاست و منتقد قدرت، با گذشت حدود هزارسال، هنوز در تاریخ اندیشه دوران اسلامی...
چهارشنبه، 12 مهر 1391
مشروعیت مبارزه با حکومت خودکامه
مقاله ی حاضر با عنوان «مشروعیت مبارزه با حکومت خودکامه» در مقام پاسخ به این پرسش است که قیام حسین بن علی (ع) بر کدام منطق دینی استوار بوده است،...
چهارشنبه، 29 شهريور 1391
جایگاه تقیه در فلسفه سیاسی اسلام (4)
از آغاز ظهور اسلام، یهودیان ساکن در مدینه و یمن با این اندیشه ی الهی و رهایی بخش به تقابل شدید پرداختند که البته این تقابل، صرفاً در برابر مسلمانان...
دوشنبه، 20 شهريور 1391
جایگاه تقیه در فلسفه سیاسی اسلام (3)
مسلمانان، دارای یک هویت هستند، کلیت واحدی را تشکیل داده اند و آن کلیت عنوان «مسلمانان» است. مسلمانان در جغرافیای بزرگ اسلامی قرار دارند.
دوشنبه، 20 شهريور 1391
جایگاه تقیه در فلسفه ی سیاسی اسلام (1)
فلسفه ی سیاسی اسلام، مبتنی بر مفروضاتی عقلانی، فطری و وحیانی و در راستای ایجاد اقتداری عالی و معنوی برای جوامع اسلامی است. در فلسفه ی سیاسی اسلام
دوشنبه، 20 شهريور 1391
جایگاه تقیه در فلسفه سیاسی اسلام (2)
در قرآن مجید، آیاتی درباره ی تقیه نازل شده که به محتوا و مضمون این آیات، به عنوان یک تکلیف سیاسی برای مسلمانان اشاره می کنیم.
دوشنبه، 20 شهريور 1391
حکومت الهی و دولت دین در آیینه نهج البلاغه
نهج البلاغه امام علی علیه السلام در حوزه فلسفه سیاسی، پس از قرآن کریم و سیره ی سیاسی رسول اکرم صلی الله علیه و آله، بنیاد گذاری فلسفه سیاسی اسلام...
سه‌شنبه، 14 شهريور 1391
رؤیای ناامید اسلام رادیکال
در هیچ جا، کیفیات انسانی بیشتر از جهان اسلام، به ویژه خاورمیانه دیده نمی شود. مبارزه اسلام گرایان رادیکال علیه نیروهای قدرتمند و اغلب غیرشخصی...
شنبه، 11 شهريور 1391
نگارش‏ها و گرایش‏هاى سیاسى ماوردى(2)
تبحر ماوردى در علوم مختلف اسلامى و بهره وى از تجارب، امکان ارائه نوشته‏هایى در مقوله‏هاى مختلف سیاست را به او مى‏داد. فقه را نزد استادان بزرگى...
دوشنبه، 6 شهريور 1391
نگارش‏ها و گرایش‏هاى سیاسى ماوردى(1)
ابوالحسن، على بن محمد بن حبیب الماوردى (450-364قمرى) از بزرگان صاحب‏نظر در مباحث سیاسى اسلام، شافعى مذهب، داراى تمایلات معتزلى [1] . و
دوشنبه، 6 شهريور 1391