مفهوم حقوق شهروندي در نهج البلاغه(3)
با توجه به مباني فكري پيش گفته در نگرش اميرمؤمنان(ع)، رابطه‌ي دين با سياست، رابطه‌اي ناگسستني و تنگاتنگ است؛ اما مسئله‌ي بعدي اين است كه در رابطه...
پنجشنبه، 5 آبان 1390
مفهوم حقوق شهروندي در نهج البلاغه(2)
آيا اوضاع اجتماعي زمانه نيز با تصميم گيري آن حضرت در ارتباط بوده است يا نه و اگر اين شرايط ارتباطي با انديشه و عمل ايشان، و در نتيجه انديشه شهروندي...
پنجشنبه، 5 آبان 1390
مفهوم حقوق شهروندي در نهج البلاغه(1)
در پژوهش حاضر در صدديم «مفهوم و حقوق شهروندي» را ازديدگاه امام علي(ع) در دو بعد علمي و كاربردي بررسي كنيم. به اين منظور چيستي مفهوم و حقوق شهروندي...
پنجشنبه، 5 آبان 1390
اسلام کلاسيک و اروپاي قرون وسطي(3)
مادامي که حاکم شرور و سلطان ظالم به وسيله ي نيروي نظامي حمايت شود در صورتي که تنها با مشقت بتوان او را عزل کرد و تلاش ها براي عزل او موجب کشمش...
سه‌شنبه، 26 مهر 1390
اسلام کلاسيک و اروپاي قرون وسطي(2)
بر اين مبنا، مهم ترين تفاوت، تفاوت در مفهوم قوانين مذهبي است. مسيحيان اوليه، جاي گزين ساختن پيمان هاي حضرت موسي و هر نوع قانون مذهبي ديگري را...
سه‌شنبه، 26 مهر 1390
اسلام کلاسيک و اروپاي قرون وسطي(1)
تفاوت هاي بنياديني در فرهنگ و فلسفه ي سياسي در تمدن اسلامي و غرب مسيحي و اروپايي در دوره ي قرون وسطي تا سده ي پانزدهم وجود دارد. اين تمايزات...
سه‌شنبه، 26 مهر 1390
بیداری اسلامی زمینه ها و پیامدها
در متون سیاسی معاصر ایران و جهان، عامل اصلی تحولات فکری و اجتماعی دو سده ی اخیر جوامع مسلمان و هم چنین بیداری اسلامی را رو به رو شدن مسلمانان...
يکشنبه، 17 مهر 1390
بصیرت مرز بین خواص و عوام
جامعه به دو گروه ،خواص وعوام دسته بندی شده است .خواص اهل تحلیل وتجزیه مسائل اند وعوام در مقابل ،بدون آگاهی وشناخت مسائل به روندی از زندگی مشغولند...
چهارشنبه، 13 مهر 1390
شاخصه هاي توسعه از منظر اسلام، قانون اساسي و امام خميني (ره) (4)
توسعه كه به يك معنا به كارگيري صحيح نيروها مي باشد، در نظام مفهومي پيدا مي كند كه تخصص به صورت اصيل در آن مطرح باشد و نظر تخصصي بر اظهار نظر...
چهارشنبه، 6 مهر 1390
شاخصه هاي توسعه از منظر اسلام، قانون اساسي و امام خميني (ره) (3)
براي آنكه محاسبات مادي و برنامه ريزي و سياست گذاري در امر توسعه از جانب مردم و دولت قابل اجرا و پيشرفت و از كارايي لازم برخوردار باشد، بايد ثبات...
چهارشنبه، 6 مهر 1390
شاخصه هاي توسعه از منظر اسلام، قانون اساسي و امام خميني (ره) (2)
«توسعه» لغت يا مفهوم جديدي است از تكامل بشري. بشر به طور فطري به تكامل و بهبود علاقه مند است و در اين راه دايم كوشش مي كند. به طور ذاتي در پي...
چهارشنبه، 6 مهر 1390
شاخصه هاي توسعه از منظر اسلام، قانون اساسي و امام خميني (ره) (1)
در باب مسئله توسعه، تاكنون نظريات متعددي از جانب انديشمندان اين حوزه مطرح گرديده و مورد بررسي قرار گرفته است. هدف نظريات غربي از توسعه، تنها...
چهارشنبه، 6 مهر 1390
اهداف و وظايف حكومت ديني (1)
بحث اهداف حكومت از مباحث مهم فلسفه سياسي است. در اين نوشتار، پس از تعيين مفهوم حكومت ديني، به مهمترين ديدگاه در باب اهداف حكومت، اشاره شده است....
چهارشنبه، 6 مهر 1390
اهداف و وظايف حكومت ديني (2)
در مقابل ديدگاه سنتي و كلاسيك، در دوره مدرن، ديدگاه هاي ديگري در اين موضوع پديد آمد. در ميان نظريه پردازان سياسي غرب، بعد از عصر نوزايي، دو نظريه...
چهارشنبه، 6 مهر 1390
اهداف و وظايف حكومت ديني (3)
نظام هاي سياسي و مكاتب گوناگون از اين جهت كه چه جايگاهي براي حكومت قايل اند و چه اهداف و وظايفي براي حكومت در نظر مي گيرند، از هم ديگر متمايز...
چهارشنبه، 6 مهر 1390
اهداف و وظايف حكومت ديني (4)
گر چه اسلام مي پذيرد كه امنيت قوام بخش همه فعاليت هاي اجتماعي است، اما امنيت همراه با عدالت مطلوب و مقصود حكومت ديني است. دوام حكومت و پايداري...
چهارشنبه، 6 مهر 1390
اهداف و وظايف حكومت ديني (5)
از ديگر اهداف حكومت ديني تعليم و تربيت است. «و يزكيهم و يعلمهم الكتاب و الحكمه». (جمعه: 2). آموزش و گسترش معارف ديني و علومي كه جامعه بدان نيازمند...
چهارشنبه، 6 مهر 1390
نظام سياسي و راهبرد «قدر مقدور»(4)
در اين بخش برداشت سه تن از مشروعه خواهان را درباره نظام قدر مقدور مطرح مي كنيم. نخست به انديشه مرحوم سيد عبدالحسين لاري مي پردازيم كه به رغم...
چهارشنبه، 6 مهر 1390
نظام سياسي و راهبرد «قدر مقدور»(3)
5. آخوند خراساني؛ راهبرد حكومت دولت شريعت بر دولت سلطنت: هرچند در نامه منسوب به آخوند خراساني (در پاسخ به نامه اهل همدان در عصر مشروطه)، بيشتر...
چهارشنبه، 6 مهر 1390
نظام سياسي و راهبرد «قدر مقدور»(2)
1. رساله كلمه حق؛ عدم تسليم عملي حكومت به فقها: اساسا مخالفت دين باوران مشروطه خواه با طرح مشروعيت سلطنت- كه با طرح لزوم مشروعيت قوانين سلطنت،...
چهارشنبه، 6 مهر 1390