ساختار نظام سياسي از ديدگاه شهيد ثاني
از منظر شهيد ثاني، حکومت‌ها به انواع مطلوب (مشروع) و نامطلوب (جور) تقسيم شده است. حکومت مطلوب و مشروع حکومتي است که حاکم از جانب خداوند منصوب...
شنبه، 21 اسفند 1395
شيخ مفيد و منابع مالي حکومت اسلامي
دولت براي اداره امور دارالاسلام و حل مشکلات مردم و به منظور ارائه خدمات اجتماعي، هزينه لشکري و کشوري به منابع مالي نياز دارد تا امور را به طريق...
شنبه، 21 اسفند 1395
سياست خارجي حکومت اسلامي از ديدگاه شيخ مفيد
ابتدا بايد بفهميم بيگانگان از نظر شيخ مفيد چه کساني هستند تا پس از آن رابطه را بررسي نماييم. در کتاب اوائل المقالات سه واژه برخورد مي‌کنيم.
شنبه، 21 اسفند 1395
سياست‌هاي حکومت اسلامي از ديدگاه شيخ مفيد
لطف خداوندي اقتضا مي‌کند که بر بندگان خود منت نهد و آنان را از گمراهي و سرگرداني، شرک، کفر و بردگي طاغوت نجات دهد و به سوي وادي نور و رحمت خويش...
شنبه، 21 اسفند 1395
حکومت و دولت از ديدگاه شيخ مفيد
شيخ مفيد براساس قاعده لطف، حکومت را براي انسان‌ها لازم و ضروري مي‌داند و مي‌فرمايد:
شنبه، 21 اسفند 1395
تشکيلات سياسي و تحزب از ديدگاه شهيد بهشتي
اين موضوع از چند منظر در نظام سياسي اسلام اهميت مي‌يابد: يکي به دليل آنکه از نظر ساختاري رابطه اين تشکيلات با نظام امامت چگونه باشد؟ دوم به اين...
پنجشنبه، 19 اسفند 1395
نظام سياسي اسلام
ماهيتِ دولت يکي از مسائل مهم فلسفه سياسي است. در ماهيت دولت، از مسائل ديگري همچون غايت حکومت، عالي‌ترين شکل نظام سياسي، ضرورت اطاعت و مشروعيت...
پنجشنبه، 19 اسفند 1395
جايگاه مردم در حکومت اسلامي
آيين مقدس اسلام اهتمام و عنايت خاصي به حقوق مردم در مقابل حکومت داشته است، و چهارده سده‌ي پيش مردم خود را - که مردمي قبيله‌اي و به دور از تمدن...
پنجشنبه، 19 اسفند 1395
انواع حکومت از ديدگاه سيد جمال‌الدين اسدآبادي
سيد جمال معتقد بود بايد به مسلمانان جهان آگاهي سياسي مبتني بر شعور ديني داد. يعني بايد شعور سياسي را با استمداد از شعور ديني آنها بيدار کرد و...
پنجشنبه، 19 اسفند 1395
چيستي سياست از ديدگاه سيد جمال‌الدين اسدآبادي
سيد جمال شخصيتي بود که روحش با سياست عجين شده بود. در دوره‌اي که وي زندگي مي‌کرد، در هر رخداد سياسي، پاي سيد را مي‌بينيم که در براندازي، ميانجي‌گري...
پنجشنبه، 19 اسفند 1395
انديشه‌ي سياسي سهروردي
حضور و ظهورِ شهاب‌الدين يحيي بن حبش بن اميرک ابوالفتح (549-587 ه‍.ق) و مکتبِ فلسفي‌اش مشهور به «اشراق» در حوزه انديشه فلسفي را مي‌توان واکنشِ...
پنجشنبه، 19 اسفند 1395
جنبش‌هايي اسلامي و سلفي‌گري، از باور تا عمل
جنبش‌هايي سلفي که عمدتاً به وهابيت ارجاع داده مي‌شوند به هيچ وجه حکايت از يک جنبش يکدست و واحد ندارد و طيف متنوع و متفاوتي از جنبش‌ها را شامل...
سه‌شنبه، 17 اسفند 1395
بررسی رابطه‌ی اخلاق و سیاست در اندیشه سیاسی امام محمد غزّالی و امام خمینی (ره)
اخلاق و سیاست، از دیرباز، ذهن بسیاری از اندیشمندان را به خود مشغول كرده است. امام محمد غزالی و امام خمینی رحمةالله علیه از معدود اندیشمندانی...
سه‌شنبه، 3 اسفند 1395
سازوکارهاي سياسي مهار قدرت
هنگامي که بحث از مهار حقوقي- سياسي قدرت به ميان مي‌آيد، وارد حوزه‌ي مهار بيروني شده‌ايم. طرح اين بحث براي آن است که مهار دروني نيز داراي اشکال‌هايي...
يکشنبه، 3 بهمن 1395
آسيبهاي عملي قدرت سياسي
پس از شکل‌گيري ديدگاه صاحب قدرت، نگرش او بر عمل و کارکردش اثر مي‌گذارد. وقتي در نگاه قدرتمند، رأي و نگره‌ي او غيرقابل نقد باشد، بهترين بستر براي...
يکشنبه، 3 بهمن 1395
آسيبهاي نفسانيِ قدرت سياسي
اصطلاحي در دانش روان‌شناسي وجود دارد که آن را «اختلال شخصيتي خودشيفتگي» مي‌نامند و به معناي آن است که فرد بيمارگونه عاشق و شيفته‌ي خود شود. البته...
پنجشنبه، 30 دی 1395
هدفها و کارکردهاي قدرت نامطلوب
کارکردها معمولاً در جهت هدف‌ها هستند و نوعي تعامل و دادوستد ميان آنها وجود دارد. کارکردهاي قدرت نامطلوب به گونه‌اي طراحي شده است و نيز مي‌شود...
پنجشنبه، 30 دی 1395
هدفها و کارکردهاي قدرت مطلوب
با توجه به کارکردهاي مشترکي که براي قدرت نام برديم، در ادامه اشاره خواهيم کرد قدرت مطلوب از آنجا که داراي هدف‌هاي متفاوتي و ديگرگون است، طبعاً...
پنجشنبه، 30 دی 1395
کارکردهاي مشترکِ قدرت مطلوب و نامطلوب
قدرت‌ها، مطلوب يا نامطلوب، در برخي کارکردها مشترک اند. برخي هدف‌ها نيز ويژه‌ي هر قدرت است که مفصل در اين نوشته به آنها اشاره خواهيم کرد. براي...
پنجشنبه، 30 دی 1395
شاخصه‌هاي قدرت نامطلوب
براساس آيه‌هاي قرآن کريم، يکي از ويژگي‌هاي قدرت نامطلوب آن است که در زمين و ديار خود فساد و جامعه را از اصلاح دور مي‌کنند. در لغت آمده است فساد،...
پنجشنبه، 30 دی 1395