نظر رواقیون درمورد زیبایی هنر
مانند افلاطون و ارسطو، رواقیون معتقد بودند که زیبایی فی نفسه ارزشمند است.
دوشنبه، 15 ارديبهشت 1399
فطرت غیرعقلانی انسان از نظر دیوگنس
پانایتیوس، شاگرد دیوگنس که اندیشه‌های استادش را دنبال می‌کرد، به وجود تجربه بی واسطه زیبایی در انسان معتقد بود.
دوشنبه، 15 ارديبهشت 1399
عدم استقلال در هنر
از همان آغاز فلسفه اپیکوری بر دو نظریه صحه گذاشته بود، نظریه‌ای که هر چیزی را صرفا از نقطه نظر تمایلات فایده باور می‌نگریست و برای زیباشناسی...
دوشنبه، 15 ارديبهشت 1399
زیبایی جهان از نظر رواقیون
رواقیون مدعی بودند که «طبیعت بزرگترین هنرمند است» و به گفته سیسرو «هیچ چیز بهتر و زیباتر از جهان نیست».
دوشنبه، 15 ارديبهشت 1399
زیباشناسی در نوشته‌های شک‌گرایان (قسمت اول)
شکاکان معتقد بودند که شعر نفع اندکی دارد و حتی زیان‌بار است، زیرا داستان‌هایش ذهن را آشفته می‌سازد.
دوشنبه، 15 ارديبهشت 1399
زیباشناسی در نوشته‌های شک‌گرایان (قسمت دوم)
سکستوس می‌گفت اگر اصوات موجود نباشند، موسیقی نیز وجود نخواهد داشت و در واقع، هیچ صوتی وجود ندارد.
دوشنبه، 15 ارديبهشت 1399
دیدگاه رواقیون درباره شعر
در تفسیر رواقیون، وظیفه شعر از وظیفه دانش اصلا متفاوت نیست، چنین نگرشی را یونانیان باستان نیز اتخاذ کرده بودند.
دوشنبه، 15 ارديبهشت 1399
آثار رواقیون درباره زیباشناسی
آگاهی و دانش ما از مطالب زیباشناختی پانایتیوس و پوسیدونیوس رهبران مکتب رواقی میانه، جسته و گریخته است، اما این مسئله نشان می‌دهد که علاقه آن‌ها...
دوشنبه، 15 ارديبهشت 1399
سیزده بدر،روز رهایی از چنگ یهود
در کتاب های تاریخی آمده است در سالهای 519 تا 465 پیش از میلاد مسیح، پادشاهی به نام خشایارشا (خشایار شاه) که در ادبیات عهد عتیق به آن «اَخَشوِرُوش»...
شنبه، 13 ارديبهشت 1399
امروز فرهنگیان و آموزش و پرورش در جایگاه اصلی خود قرار ندارند
مشکلاتی که امروز در جامعه وجود دارد نتیجه نبود آموزش و پرورش در اولویت اول نظام است، نتیجه حرکت به سمت خصوصی‌سازی آموزش و کاهش ارزش و جایگاه...
جمعه، 12 ارديبهشت 1399
هدف هنر در تاریخ یونان باستان چیست؟
به عقیده ارسطو، هنر به حصول متعالی‌ترین هدف انسان که خوشبختی است یاری می‌رساند.
پنجشنبه، 11 ارديبهشت 1399
مفهوم زیبایی از نظر یونان باستان
شاید بتوان اندیشه ارسطو را بدین صورت بیان کرد: هر زیبایی یک خیر است، اما هر خیری زیبایی نیست!
پنجشنبه، 11 ارديبهشت 1399
گسترش نظریه هنر توسط ارسطو
تقلید به عنوان کارکرد هنر، تطهیر عواطف به عنوان تاثیر هنر، و نسبت متناسب به عنوان خاستگاه زیبایی است.
پنجشنبه، 11 ارديبهشت 1399
قلمرو دیادخی‌ها در یونان باستان
در دوره یونانی‌گرایی روش زندگی از بسیاری جهات تغییر کرد. سلطنت مطلقه، کشورهایی با سرزمین‌های پهناور و جمعیت میلیونی، جای دموکراسی آتنی و دولت...
پنجشنبه، 11 ارديبهشت 1399
زیبایی و قابلیت ادراک آن
قابلیت ادراک، شرط یکپارچگی و وحدت اثر هنری است. ارسطو مثل اکثر یونانی‌ها معتقد بود که وحدت، علت بیشترین خوشنودی در هنر است.
پنجشنبه، 11 ارديبهشت 1399
رویکرد رومی‌ها به هنر و زیبایی
ویژگی‌ها و وضعیت زندگی رومی جهاتی مشخص از هنر رومی را تبیین می‌کند، مانند به کارگیری مقیاس‌های عظیم در معماری.
پنجشنبه، 11 ارديبهشت 1399
حقیقت شعری هنری از حقیقت اخلاقی متفاوت است
ارسطو معیار منطقی را در هنر، نسبی می‌دانست و فقط معیار زیباشناختی را مطلق لحاظ می‌کرد.
پنجشنبه، 11 ارديبهشت 1399
تفکیک دیرینه هنر و شعر در یونان
فیثاغورثیان «تقلید» را به مفهوم تقلید بازیگر می‌دانستند؛ دموکریتوس آن را به مفهوم تقلید یک شاگرد از استاد. تنها افلاطون بود که آن را به معنای...
پنجشنبه، 11 ارديبهشت 1399
تفاوت‌ میان هنرها
تراژدی، تقلیدی است از کنش و رفتاری جدی و کامل با دامنه و اندازه‌ای مشخص؛ که به لحاظ زبانی با انواع تزئینات هنری آراسته شده است.
پنجشنبه، 11 ارديبهشت 1399
پایان دوره کلاسیک در زیباشناسی یونان باستان
هنگامی که یونانیان به زیبایی اشاره می‌کردند، تقریبا فقط به زیبایی اخلاقی می‌پرداختند تا به زیبایی زیباشناختی.
پنجشنبه، 11 ارديبهشت 1399