مثنوی و جوینده‌ی حکمت و معرفت
مولانا می‌گوید: در درجه اول آن‌چه جوینده حکمت و معرفت باید بداند این است که حکمت یا همان باطن دین را باید از کجا و از چه کسی آموخت. اگر نزد علمای...
شنبه، 5 تير 1395
مقایسه‌ای میان صورت و معنا (ظاهر و باطن)
در برابر سگ اصحاب کهف، شیران عالم سر افکنده و احساس حقارت نموده‌اند، چون جان او به اصحاب کهف پیوسته است، لذا صورت نفرت‌انگیز یک سگ برای او زیان‌آور...
شنبه، 5 تير 1395
جایگاه عقل و جان در مثنوی
مولانا از عقل تعبیرهای گوناگون دارد: عقلی که عوام می‌پسندند، حافظ منافع مادی است و عقلی که مردان کامل به آن تکیه می‌کنند، عقلی است که نور خدا...
شنبه، 5 تير 1395
ارزش دانش در مثنوی
مطابق روایات، نفوذ فرمانروایی حضرت سلیمان به انگشتری بوده است. با توجه به تشبیه علم به خاتمِ سلیمان فهمیده می‌شود که علم هم خاصیت فرمانروایی...
شنبه، 5 تير 1395
نگاهی به سروده‌های مولوی
مولانا جلال الدّین محمدبن سلطان العلما بهاء الدّین محمدبن حسین بن احمد خطیبی بَکری بلخی، که در کتاب‌ها از او به نام‌های «مولانای روم» و «مولوی»...
پنجشنبه، 18 تير 1394
حسن و قبح شرعي ( نظريه ي امر الهي ) در مثنوي مولانا
يکي از مسائل بسيار مهم فلسفه ي اخلاق، حسن و قبح است. مسئله ي حسن و قبح در اين مورد بحث مي کند که آيا عقل به طور مستقل قادر به تشخيص حسن و قبح...
سه‌شنبه، 8 ارديبهشت 1394
نقش انگيزه ( نيت ) در تعيين ارزش اخلاقي عمل
يکي از مسائل بسيار مهم در تعيين ارزش اخلاقي عمل، انگيزه ي آن است. عمل بسته به اينکه با چه نيتي و با چه ميزاني از توجه، آگاهي و خلوص صورت گرفته...
سه‌شنبه، 8 ارديبهشت 1394
تکليف گرايي در مثنوي
اخلاق تکليف بيشتر با نام کانت شناخته شده است. در اخلاق تکليف کانت، تنها چيز نامشروط اراده ي نيک است و داشتن اراده ي نيک، هميشه به منزله ي عمل...
سه‌شنبه، 8 ارديبهشت 1394
غايت گرايي اخلاقي در مثنوي
ابيات بسياري در مثنوي وجود دارد که احکام اخلاقي را، صريحاً يا تلويحاً، به خاطر نتيجه ي آنها توصيه مي کند. اين موارد گرچه تنها توصيف نتايج مترتّب...
سه‌شنبه، 8 ارديبهشت 1394
فضيلت گرايي در مثنوي مولانا
طرح و اثبات مطلبي که در اين نوشته مورد نظر است، نيازمند مقدمه اي در اخلاق فضيلت و تفاوت آن با نظريه ي اخلاقي بديل مي باشد. طرفداران اخلاق فضيلت،...
سه‌شنبه، 8 ارديبهشت 1394
نکات مهم در تربيت اخلاقي از نظر مولانا
از آنچه مولانا در خلال رابطه ي معلم و متعلم بطور کلي و مريد و مراد بطور خاص بيان مي کند، نکته هاي ظريفي قابل استفاده است که توجه به آنها در امر...
دوشنبه، 7 ارديبهشت 1394
ويژگي هاي مربي ( مرد حق ) از نظر مولانا
« مرد حق » که مي تواند پيشواي معنوي و معلم اخلاق باشد، ويژگي هايي دارد که به وسيله ي آنها از سايرين جدا مي گردد. يکي از آنها اين است که او تعاليم...
دوشنبه، 7 ارديبهشت 1394
شرايط و ويژگي هاي متعلم از نظر مولانا
از نظر مولانا نه تنها معلم، بلکه متعلم نيز بايد داراي شرايط و ويژگي هاي خاصي باشد. اصل و اساس اين شروط، درد، نياز يا طلب است. نياز، به عبارت...
دوشنبه، 7 ارديبهشت 1394
بزرگترين حجاب آدمي
نفس نزد مولانا دست کم به دو معنا به کار رفته که يکي از آنها مورد مذمت و جامع صفات و ويژگي هاي ناشايست است و ديگري لطيفه اي است که حقيقت و " خود...
دوشنبه، 7 ارديبهشت 1394
مطلوب ذاتي انسان از نگاه مولانا
بر اساس مباني انسان شناختي مولانا، انسان موجودي است که همواره ذاتاً بر سر دو راهي قرار دارد، هيچ يک از اين دو راه خارج از وجود او نيست و مي توان...
دوشنبه، 7 ارديبهشت 1394
جريانات اخلاقي قبل از مولانا
در جهان اسلام ملاحظات علمي و فلسفي در باب اخلاق را مي توان در اخلاق فلسفي، اخلاق عرفاني و كلام يافت. اخلاق فلسفي با آغاز نهضت ترجمه شكل گرفت...
دوشنبه، 7 ارديبهشت 1394
مباني کلي انسان شناسي در مثنوي
لازمه ي هر بررسي اخلاق شناسانه، توجه به مباني نظامي که اين بررسي در آن صورت مي گيرد نيز، هست. علاوه بر اين، با توجه به اينکه در جهان بيني عرفا...
دوشنبه، 7 ارديبهشت 1394
هويت اخلاقي انسان در نگاه مولانا
انديشمندان در مورد طبيعت اخلاقي انسان نظرات مختلفي ابراز کرده اند، اما مي توان اين نظريات را در سه گروه عمده دسته بندي کرد. گروهي انسان را طبيعتاً...
دوشنبه، 7 ارديبهشت 1394
چالش مولانا با فلسفه
موضوعی که می‌‌‌‌‌خواهیم مورد بررسی قرار دهیم، چالش مولوی با فلسفه است. این حکایت به قول حافظ به عالم ثمر شد. اصولاً این کار مولانا در باب فلاسفه...
يکشنبه، 28 دی 1393
تأثير ابن عربي در مثنوي
به نظر مي رسد که نيکلسن در شرحِ مثنوي توجّه زيادي به شروح ترکي همچون شرح اسمعيل اَنقروي و صاري عبدالله داشته است که متن مثنوي را از منظر مکتب...
جمعه، 14 آذر 1393