قضا و قدر و سرنوشت در مثنوی(2)
با توجه بدین نکته که قضای ذاتی همان علم ذاتی خداوندی است که عین ذات حقّ است و از طرفی علم ذاتی خداوند عین اراده ذاتی اوست. پس، از ازل تا ابد...
سه‌شنبه، 2 آبان 1391
دیدگاه های مولانا و هگل درباره خدا(1)
مولانا و هگل هر دو معتقدند که در پس همه پدیده های این عالم، وجودی است کامل، آگاه و نامتناهی. هر دو متفکر آن امر نامتناهی را خدا می نامند. به...
سه‌شنبه، 2 آبان 1391
قضا و قدر و سرنوشت در مثنوی(2)
با توجه بدین نکته که قضای ذاتی همان علم ذاتی خداوندی است که عین ذات حقّ است و از طرفی علم ذاتی خداوند عین اراده ذاتی اوست. پس، از ازل تا ابد...
سه‌شنبه، 2 آبان 1391
قضا و قدر و سرنوشت در مثنوی(2)
با توجه بدین نکته که قضای ذاتی همان علم ذاتی خداوندی است که عین ذات حقّ است و از طرفی علم ذاتی خداوند عین اراده ذاتی اوست. پس، از ازل تا ابد...
سه‌شنبه، 2 آبان 1391
بنیان اخلاق از دیدگاه مولوی
بحث " حسن" و " قبح" و " باید" و "نباید" از دیرباز مورد توجه فلاسفه بوده است. چنان که ارسطو بنیان اخلاق یا حسن و قبح را عقلی دانست، از میان فرق...
سه‌شنبه، 2 آبان 1391
قضا و قدر و سرنوشت در مثنوی(2)
با توجه بدین نکته که قضای ذاتی همان علم ذاتی خداوندی است که عین ذات حقّ است و از طرفی علم ذاتی خداوند عین اراده ذاتی اوست. پس، از ازل تا ابد...
سه‌شنبه، 2 آبان 1391
قضا و قدر و سرنوشت در مثنوی(1)
در این جُستار به نحو اختصار، درباره قضا و قدر و اختیار و جبر و بداء و سرنوشت بشر، بحث به میان آمده است. مقاله حاضر در سه بند به رشته تحریر آمده...
سه‌شنبه، 2 آبان 1391
قضا و قدر و سرنوشت در مثنوی(2)
با توجه بدین نکته که قضای ذاتی همان علم ذاتی خداوندی است که عین ذات حقّ است و از طرفی علم ذاتی خداوند عین اراده ذاتی اوست. پس، از ازل تا ابد...
سه‌شنبه، 2 آبان 1391
نقد حال مولانا(1)
«نقد حالِ مولانا» جُستاری است تحلیلی درباره نخستین حکایت مثنوی، مولانا جلال الدین محمد. مولانا این حکایت را نقدِ حال خود ما معرفی کرده است. این...
سه‌شنبه، 2 آبان 1391
سایه ی سنایی بر نگرش و نگارش های مولانا
حکیم مجدود بن آدم سنایی از ارکان شعر فارسی و از پایه گذاران شعر عرفانی است. بسا سخنوران از رموز شاعری او سود جسته وبسا راهیان راه عرفان از خرمن...
چهارشنبه، 29 شهريور 1391
بررسی تطبیقی «فنا» و «نیروانا» در آموزه های بودا، کارلوس کاستاندا و مولانا (3)
دو مفهوم فنا و بقا از مسائل بسیار مهمّ صوفیه و در واقع آخرین مرحله ای است که صوفی باید به آنجا برسد. همه کوشش صوفیان در طی مجاهدات مستمرشان،
پنجشنبه، 16 شهريور 1391
بررسی تطبیقی «فنا» و «نیروانا»در آموزه های بودا، کارلوس کاستاندا و مولانا (1)
برمبنای معرفت شناسی سنّتی، آدمی قادر بود از راه حواس و به مدد روش های تجربی، اشیاء را چنان که هست، بشناسد و به واقعیّت پی ببرد. پس از نظریه کانت...
پنجشنبه، 16 شهريور 1391
بررسی تطبیقی «فنا» و «نیروانا»در آموزه های بودا، کارلوس کاستاندا و مولانا (2)
پیش از هر سخنی درباره عرفان سرخپوستی، درباره این مکتب عرفانی و رهبر مشهور آن لازم به ذکر است که علی رغم عمر کوتاه آن، این مکتب در هاله ای از...
پنجشنبه، 16 شهريور 1391
تجلي مدارا در انديشه‌هاي مولانا(4)
در اين بررسي، كوشش شده است تجلّيِ انديشة تساهل و مدارا در آثار مولانا جلال‌الدين محمد مولوي، متفكر بزرگ و عارف نامدار ايراني، رديابي و تحليل...
يکشنبه، 24 ارديبهشت 1391
تجلي مدارا در انديشه‌هاي مولانا‏(3)
در اين بررسي، كوشش شده است تجلّيِ انديشة تساهل و مدارا در آثار مولانا جلال‌الدين محمد مولوي، متفكر بزرگ و عارف نامدار ايراني، رديابي و تحليل...
يکشنبه، 24 ارديبهشت 1391
تجلي مدارا در انديشه‌هاي مولانا(1)
مدارا و تساهل يكي از فاخرترين و انساني‌ترين جلوه‌هاي فرهنگ پربار و سرافرازِ ايران زمين است كه درآثار انديشمندان و سخنوران سترگ فارسي ـ به ويژه...
يکشنبه، 24 ارديبهشت 1391
تجلي مدارا در انديشه‌هاي مولانا‏(2)
مدارا و تساهل يكي از فاخرترين و انساني‌ترين جلوه‌هاي فرهنگ پربار و سرافرازِ ايران زمين است كه درآثار انديشمندان و سخنوران سترگ فارسي ـ به ويژه...
يکشنبه، 24 ارديبهشت 1391
عاشورا در باور مولوي
از مواضعي که بسياري بر مولوي خرده گرفته اند، نگاه نقادانه او به مراسم عزاداري شيعه در ايام عاشوراست. در کتاب «مثنوي معنوي» کربلا و عاشورا، کربلا...
سه‌شنبه، 5 ارديبهشت 1391
مولانا و عقلانیت
بزرگداشت ها و مراسم گسترده و مفصلي راجع به مولوي و شعر او در نقاط مختلف دنيا برگزار مي شود. اين رويکرد به شعر مولوي، صرفا محدود به مراکز علمي...
چهارشنبه، 10 اسفند 1390
عرفان از ديدگاه مولانا و امام خميني (ره)
از آن چه مسلّم است حضرت امام خميني (ره) نياز به معرّفي ندارند. چون چهره ي ايشان معروف ترين شخصيّت جهاني در آخرين سال هاي هزاره ي دوّم ميلادي...
دوشنبه، 26 دی 1390