توصیف عظمت و اشرفیت انسان کامل در مثنوی
نور عرشیان و افلاکیان و سایر موجودات ارضی و سماوی، از عظمت و سَطوت نور الهی انسان کامل به حیرت آمده است و مانند ستارگان در نور نیمروزی به زوال...
يکشنبه، 11 مهر 1395
تمجید و توصیف انسان کامل و اولیای الهی در مثنوی
عارف بالله یا انسان کامل از جهات شش‌گانه و حواسّ پنج‌گانه رهیده است؛ یعنی او از حیطه محسوسات و حصار مادیات بیرون است و از آن دوری جسته است و...
يکشنبه، 11 مهر 1395
تکاپو برای شناختن ولی نعمتان در مثنوی
مولانا می‌گوید: چرا برای شناخت مردان حق تکاپو نمی‌کنید و چشمان باطن را برای یافتن مردان حق به کار نمی‌گیرید؟ چرا چشم دلتان تو روشن نیست تا مردان...
يکشنبه، 11 مهر 1395
تجلی گاه نور در بیان مولانا
سخن از نور و روشن‌بینی باطنی است که اگر پروردگار بخواهد به عزیزان خود‌ می‌دهد و آن «نور خود» اوست که باطن عزیزان را روشن ‌می‌کند. مثال آن انبیا...
يکشنبه، 11 مهر 1395
تجلی عشق الهی در شکیبایی اولیای الهی
«این گروه» به معنای انسان کامل، انبیا و اولیاست. بردباری آنها، نه فقط امثال تو را، آگاهان را هم گیج کرده است و زیرکان بس بینا را گمراه کرده است....
يکشنبه، 11 مهر 1395
پاسخ مولانا به چرایی تبعیت از اولیاء‌الله
در میان اهل بصیرت، دیده‌وری پیدا کن و سرمشق سلوکت قرار ده که نمی‌توانم اوصاف او را درحیطه‌ی محدود کلمات باز گویم، بس که عظیم‌القدر است. به همین...
يکشنبه، 11 مهر 1395
بصیرت امام و پیشوا در مثنوی
مولانا با استفاده از یک حکم شرعی که شخص نابینا نمی‌تواند پیشوا و امام جماعت شود، می‌گوید: در راه حق هر کسی می‌تواند پیشوا و امام باشد که دارای...
يکشنبه، 11 مهر 1395
اهل‌الله از رحلشتان شادمان‌اند
پیامبر فرمود: هر که مرا از پایان ماه صفر بشارت دهد، مژده‌ی من به او این است که به بهشت خواهد رفت: «من بشّرنی بخروج صفر بشّرتُه باجّنه» و این...
يکشنبه، 11 مهر 1395
اهمیت هم‌نشینی، تبرک و توسّل به اولیاء‌الله در مثنوی
به دنیال خوی و خصلت نیک باش و با افراد خوش‌اخلاق حشر و نشر کن. به این توجه کن که روغم گل، صفت گل را گرفته و خوش بو و معطر شده است. بدین مطلب...
يکشنبه، 11 مهر 1395
اولیای الهی، روشنی حقیقی به هستی‌می بخشند
انسان‌های کامل و اولیای الهی، روشنی حقیقی به هستی ‌می‌دهند و نور ستارگان از روحانیت آنهاست. حاسدان تنگ نظر از درک حقایق محجوب‌اند و حجابی پیش...
يکشنبه، 11 مهر 1395
اولیاء‌الله تحت حضانت خاص الهی‌اند
در این بیات مولانا ظاهراً به این حدیث نبوی نظر دارد که: «الخَلقَ کُلّهُم عَیالُ الله» و شاید به این سخن شبلی اشاره دارد: «الصوفیةُ أطفالُ فی...
يکشنبه، 11 مهر 1395
اولیاء‌الله از دیدار حق نیرو می‌گیرند
نیروی مردان حق، نیروی مادی نیست و مانند چشمه‌ای از نیروی حق است که می‌جوشد. نیروی مردان حق- همانند نیروی جبرئیل و دیگر فرشتگان- از دیدار و رابطه...
پنجشنبه، 8 مهر 1395
اولیا و عنایات حق در مثنوی معنوی
مولانا می‌گوید: عنایات الهی در حق اولیا غالباً نهانی است و به چشم اهل ظاهر نمی‌آید. مولانا ابیات را با مضمون این حدیث می‌آورد: «إن الله یُحِبُ...
پنجشنبه، 8 مهر 1395
امام علی(علیه السلام) از منظر مولانا
اخلاص در عمل را باید از امام علی(علیه السلام) یاد بگیری. آن شیر بیشه‌ی حقیقت را از هر حیله و نیرنگی پاک و منزه بدان. امام علی(علیه السلام) در...
پنجشنبه، 8 مهر 1395
اوصاف انسان کامل در مثنوی مولوی
ایاز او یماق، از درباریان سلطان محمود غزنوی است که مورد توجه سلطان بوده. هنگامی که به مقام و منصب رسید به حکم نمک‌شناسی، بر خلاف محتشمان، چارق...
پنجشنبه، 8 مهر 1395
اطاعت از اولیای الهی در مثنوی مولوی
دل نهادن به فرمان حق و اطاعت از اولیای الهی، حزم و دور‌اندیشی است. مولانا می‌گوید: با مطالعه‌ی سرگذشت گذشتگان پند بگیرید و با حزم خود را به عاقبت...
پنجشنبه، 8 مهر 1395
الهام گرفتن از اولیاء‌الله در نگاه مثنوی
پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود که من و اصحابم و یا اهل بیتم در طوفان روزگار مانند کشتی‌ایم. مضمون این سخن به حدیثی اشاره دارد که عبارات...
پنجشنبه، 8 مهر 1395
اشراقات ربّانی و دریافت باطنی مردان حق در مثنوی
نگرانی‌های اهل صفا بی‌اساس نیست. اگر آنان از امری، بی‌آن که شواهد و قراین عینی در کار باشد، احساس ناخوش آیندی پیدا کنند، قطعاً شرّی در شرف وقوع...
پنجشنبه، 8 مهر 1395
ادب بندگی اولیاء‌الله نسبت به ولیّ مطلق
مولانا می‌گوید: انسان را نرسد که حضرت حق را مورد امتحان و آزمایش قرار دهد، زیرا امتحان، نوعی تصرف کردن در مشیت و حکمت بالغه‌ی الهی است. بسیارند...
پنجشنبه، 8 مهر 1395
اشراف مردان حق بر باطن انسان‌ها در نگاه مثنوی
«بوشناسان» مردان حق‌اند که بر باطن همه اشراف دارند؛ جواسیس القلوب‌اند. «همسایگان» کسانی هستند که از دل ما بی‌خبر نمی‌مانند. در ابیات بعد می‌بینیم...
پنجشنبه، 8 مهر 1395