ظلم ستیزی انبیا و فلسفه‌ی حکومت در نگاه مولوی
«انصاف جو» به معنای دادخواه یا به اصطلاح محاکم، مدعی است. «باد و بروت» به معنای غرور و تجاوز «که ظلمی پیش برد؟» و به معنای چه کسی توانست ظلم...
پنجشنبه، 18 شهريور 1395
شرح مناظره‌ی موسی و فرعون در مثنوی
فرعون عقل کمال طلب ندارد و از ماورای این جهان چیزی ‌نمی‌فهمد، اما عقل موسی عالم غیب و جهان دیگر را می‌بیند. «من عقلم» بدین معناست که انبیا جلوه...
پنجشنبه، 18 شهريور 1395
در نگاه مثنوی پیامبران و مردان حق در شکست هم پیروزند
از بارگاه الهی وحی در رسید که ای پیامبر، برو و از این شکست غمگین مباش، زیرا در خواری و اندوه فعلی، پیروزی‌هایی نهفته است؟ «از دولت» به معنای...
پنجشنبه، 18 شهريور 1395
در نگاه مولانا خورشید احمدی خورشید صدتوست
ارادت مولانا به ساحت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در این ابیات موج می‌زند. جمال احمدی، جمال باطنی و معنوی پیامبر است که در هر دو کون نظیری...
پنجشنبه، 18 شهريور 1395
حق سیتزی منکران موجب اثبات حق و عزّت پیامبران
سخن از کافران و منکران است که مقابله‌ی آنها موجب اثبات حق و عزّت پیامبران می‌شود. حقیقت‌ستیزان قصد ذلیل کردن بندگان خاص خدا را داشتند، در حالی...
پنجشنبه، 18 شهريور 1395
حکمت بربسته و حکومت بر رُسته
هنگامی که دعوت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) علنی گشت و هواداران آن حضرت افزایش یافتند، سران قریش احساس خطر می‌کنند و روزی نزد ابوطالب-...
پنجشنبه، 18 شهريور 1395
جنبه‌ی بشری و جنبه‌ی الهی پیامبر(ص) از نگاه مولانا
عظمت شهپر جبرئیل پیامبر را بیهوش کرد، اما مرد حق، آن هم شخصیتی چون پیامبر، چگونه ممکن است که مشاهده‌ی بال جبرئیل را برنتابد؟ مردی که در معراج...
پنجشنبه، 18 شهريور 1395
جنسیت و تناسب روحی و معنوی در بیان مثنوی
مولانا در سایه‌ی دو تمثیل و لطیفه و با تعبیرات گوناگون اصل جذب و انجذاب را در پدیده‌های مادی و روحی بیان می‌کند. بدین معنا که جذب و انجذاب در...
پنجشنبه، 18 شهريور 1395
تفسیری متفاوت از معراج پیامبر(ص) در مثنوی
پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: معراج من، برتر از معراج یونس نیست: (لا تُفضلونی علی یونس بن متّی»؛ مرا برتر از یونس، فرزند متی، ندانید....
پنجشنبه، 18 شهريور 1395
آگاهی پیامبران بر ضمایر انسان‌ها از نگاه مثنوی
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) دسته‌ای از اسیران را که دست بست می‌بردند، تبسم‌کنان تماشا می‌کرد. اسیران آهسته با خود می‌گفتند: این دیگر چه...
پنجشنبه، 18 شهريور 1395
پیامبر و معراج در مثنوی معنوی
ماه، پهنه‌ی آسمان را در یک شب در می‌نوردد. در جایی که ماه در یک شب برج‌ها را طی می‌کند، پس چرا معراج را انکار می‌کنی؟ وقتی که ماه در چنین زمان...
پنجشنبه، 18 شهريور 1395
آثار و برکات وجودی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در مثنوی
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) هم در این دنیا شفیع است و هم در آن دنیا. در این جهان به سوی دین و در آن جهان به سوی بهشت. پیامبر (صلی الله...
پنجشنبه، 18 شهريور 1395
انکار رسالت انبیا و عواقب آن در نگاه مولوی
مولانا به منکران، که رسالت انبیا را مانند رسالت دروغین خرگوش که خود را نماینده ماه به پیلان معرفی کرده بود، پاسخ می‌دهد. تو که معرفت اسرار حق...
پنجشنبه، 18 شهريور 1395
آثار و برکات وجودی پیامبر(ص) در نگاه مثنوی
مولانا باب یان این حکایت می خواهد بگوید که تجلی قدرت حق در مردان حق، حساب های عقل مادی و روابط علت و معلولی این جهان را بی اعتبار می کند. «انس»...
پنجشنبه، 18 شهريور 1395
انبیا مظهر وحی و ساقی شراب عشق الهی و کاشف اسرار دو جهان
آدم (علیه السلام)، هنگامی که مظهر محی و دوستی خدا شده بود توانست اسرار نام‌هایی که خداوند بدو تعلیم فرموده بود باز گوید. زبان حضرت آدم، حقیقت...
پنجشنبه، 18 شهريور 1395
اخلاص سر جاودانگی کار انبیا
عالم درونی و محرک کارهای اهل دنیا حرص و شهوت است، اما کارهایی هم هست که انگیزه‌ی آن حرص و شهوت نیست و آن کارهای انبیاست. و به همین دلیل، پیوسته...
پنجشنبه، 18 شهريور 1395
از طریق پیامبران و اولیا می‌توان به حق پیوست
اگر قرار بدین منوال بود که هر آدم یاوه گویی به اسرار فضل الهی واقف شود، چگونه ممکن بود که خدا چندین و چند رسول به سوی مردمان گسیل دارد؟ از این...
پنجشنبه، 18 شهريور 1395
یاری هوشمندانه پدیده‎‌های جهان به پیامبران
مولانا از زبان حضرت سلیمان(علیه السلام) به بلقیس، می‌گوید:‌ ای بلقیس، بیا که اگر نیایی و یا تأخیر در آمدن نمایی، لشکریان تو به سلیمان خواهند...
شنبه، 30 مرداد 1395
آثار و برکات وجودی پیامبر(ص) در نگاه مثنوی
مولانا باب یان این حکایت می‌خواهد بگوید که تجلی قدرت حق در مردان حق، حساب‌های عقل مادی و روابط علت و معلولی این جهان را بی‌اعتبار می‌کند. «اَنَس»...
شنبه، 30 مرداد 1395
واکنش اجزای جهان بر اعمال و رفتار انسان
مولانا می‌گوید: همه اجزای هستی ممکن است ما را به معرفت نزدیک یا از آن دور کند. اجزای جهان نسبت به افراد نادان و احمق قید و بند است، اما برای...
شنبه، 30 مرداد 1395