تناسب عمل با جزا و نتیجه ی آن در نگاه مثنوی
مولانا می‌گوید: بد و خوب زندگی و مرگ به زمینه‌های روحی انسان مربوط است. اما جزای اعمال، انسان به خود اعمال، آن گونه نیست که مانند تصویری در آینه...
شنبه، 20 شهريور 1395
تجسم اعمال در قیامت از نگاه مثنوی
مولانا در چند بیت به روایات مفسران قرآن نظر دارد که در قیامت، اندیشه و شخصیت هر کس در جسم خاکی او هویدا می‌شود: حسود به صورت گرگ، حریص به صورت...
شنبه، 20 شهريور 1395
پیام مرگ در مثنوی مولوی
هر کسی مدعی زیبایی و ملاحت است، اما مرگ، سنگ محک کسانی است که ادعای زیبایی و ملاحت دارند. هر کسی ادعا می‌کند که من صاحب کمالم، من صاحب جمالم،...
جمعه، 19 شهريور 1395
آرزوی مرگ یا سرای جاویدان در مثنوی
چون از این دنیا رها شوی، بدان جهان خواهی رفت و در دنیای جاودانگی که پُر از شیرین و حلاوت معنوی است، شکرگزاری خواهی کرد. وقتی بدان سرای در می‌آیی...
جمعه، 19 شهريور 1395
از قیامت دنیا تا قیامت کبرا در مثنوی
مولانا قیامت را تنها به نشئه‌ی آخرت محدود و مقصور نمی‌کند، زیرا معتقد است هر لحظه آدمی را مرگ و رجعتی است؛ یعنی دمادم در همین دنیا قیامت تکوینی...
جمعه، 19 شهريور 1395
ارزش ایمان به غیب در کلام مولانا
حضرت به زید می‌گوید: برخیز! این سخنانی که بیان اسرار و حقایق معنوی می‌کند و حدّ اندازه‌ای ندارد را نگو و اسپ کلام و توسن گفتار را در عرصه‌ی حقایق...
جمعه، 19 شهريور 1395
نیاز انسان‌ها به پیامبران و اهمیت وحی در مثنوی
مولانا برای تشریح موضوع، این لطیفه را نقل می‌کند: شخصی ادعای پیامبری کرد. او را نزد شاه بردند و از شاه تقاضا کردند که شخص مدعی را مجازات کند...
جمعه، 19 شهريور 1395
وظیفه‌ی انبیا در بیان مثنوی معنوی
آن عصا ابتدا برای تکان دادن برگ از درختان بود، اما به امر الهی همین چوب دستی به صورت معجزه‌ای درآمد و آن گروه مفتون و فریب‌خورده‌ی فرعون را به...
جمعه، 19 شهريور 1395
نام احمد نام جمله انبیاست
یک مثال دیگر از ناپایداری امور ظاهر و مادی و این جهانی مقایسه ایست میان شاهان و پیامبران: خطبه و جاه و جلال شاهان پایدار نیست. «بوش» به معنای...
جمعه، 19 شهريور 1395
مه فشاند نور و سگ عوعو کند
خداوند حکیم امر به تبلیغ و دعوت مردم کرده است. حتی ناآگاهان و منکران را نیز باید به سوی خدا خواند و این وظیفه مرد الهی است، حتی اگر از او نپذیرند؛...
جمعه، 19 شهريور 1395
مولانا و وظیفه‌ی پیامبری در نگاهی به سوره عبس
سوره «عبس» از سوره‌های مکی است و مفسران نوشته‌اند: در اوایل اسلام روزی پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) با یکی از سران قریش سخن می‌گفت و امید...
جمعه، 19 شهريور 1395
مولانا و نقش انبیا در ساختار تربیتی بشر
پیامبران برگردن همه‌ی انسان‌ها حق فراوان دارند، زیرا ما را از فرجام دل‌بستن به جذبه‌های پرنقش و نگار دنیا آگاه کردند؛ یعنی به ما گفتند که مبادا...
جمعه، 19 شهريور 1395
مولانا و چهره‌ی حقیقی و باطنی پیامبر و اولیاء‌الله
مولانا می‌گوید: دیدن صورت حقیقی پیامبر و اولیای حق به این اسانی نیست، بلکه باید از نفس و دنیا بگذری، زیرا نیل به کمالات والای معنوی به این آسانی‌ها...
جمعه، 19 شهريور 1395
مقام و جایگاه انبیا و اولیا از نگاه مولانا
این که برخی می‌گویند که اولیا به کوه‌ها پناه می‌برند تا از چشم مردم پنهان شوند، حرف درستی نیست، زیرا در همان اثنا که جسم اولیاء الله در نزد مردم...
جمعه، 19 شهريور 1395
مولانا و توصیف پیامبر اسلام به حقیقت محمدیه (ص)
مولانا می گوید: قدرت همه انبیا فرع قدرت پیامبر اسلام است. قدرت حق می‌تواند هر آفریده‌ای را به کارهای خارق‌العاده توانا کند. پیامبران چون متکی...
جمعه، 19 شهريور 1395
مسئله شفاعت صالحان در مثنوی
پیوند باطنی انبای و اولیا با حق موجب شفاعت آنها برای بخشایش امت است. از این رو، اینک نجات امت خویش را از او خواهانم، زیرا او هرگز از عارفان رخ...
جمعه، 19 شهريور 1395
مثنوی و گواهی بتان به عظمت شأن مصطفی (ص)
سخن مولانا بر مدار این مطلب هست که بت‌پرستان چون معبود حقیق را گم کرده‌اند به معبودهای آفل و زوال‌پذیر روی می‌آورند و از این خبر ندارند که پرستش،...
جمعه، 19 شهريور 1395
مر یتیمی را که سرمه حق کشد
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) شفیع هر گنه‌کار است، چرا که چشم او به جز حضرت حق به هیچ جانبی نلغزید. در این دنیا که به منزله‌ی شب است، خورشید...
جمعه، 19 شهريور 1395
مثنوی و تأکید بر نقش انبیا در تربیت نفوس
خداوند متعال در کلام خود، تو را حمار نخوانده، بلکه اسپ خطاب کرده است، زیرا عرب به اسپ تازی گوید: تعال؛ یعنی بیا. خداوند نیز آدمیان را کلمه تعال...
جمعه، 19 شهريور 1395
مثنوی و شمه ای‌از حقیقت محمدی (ص)
خداوند به پیامبر خطاب‌ می‌کند: (یا أَیهَا الْمُزَّمِّلُ* قُمِ اللَّیلَ إِلَّا قَلِیلًا)؛ ای‌درگلیم پیچیده، شب را بیدار بمان، مگر کمی از آن را....
جمعه، 19 شهريور 1395