اتکا به حق اولیای الهی در مثنوی
سخن از اتکای به حق و مردان حق است و در این جا جعفر بن ابی طالب (جعفر طیار)، برادر حضرت علی بن ابی طالب(علیه السلام) برای مثال مطرح می‌شود. جعفر...
پنجشنبه، 8 مهر 1395
مولوی و تجسم اعمال در روز رستاخیز
در روز رستاخیز باطن انسان‌ها به صورت‌هایی تجسّم می‌یابد. صورت تجسم‌یافته‌ی هر کس مطابق با صفت غالب اوست. حکیم سبزواری در شرح این بیت می‌گوید:...
پنجشنبه، 8 مهر 1395
نهیب مرگ در بیان مولانا
یک نمونه دیگر از عوالم قدرت، مرگ یا عزرائیل است. مولانا می‌گوید: گرز او چوبی یا آهنی نیست. «اثر آن را بنگر»، یعنی مرگ یک هشدار و نهیب الهی است....
پنجشنبه، 8 مهر 1395
مولانا و تجسم اعمال در آخرت
ای کسی که پوستین بندگان نیک را می‌دری و به مؤمنان و مقبولان الهی که هم چون حضرت یوسف(علیه السلام) پاک و پرهیزکارند آزار می‌رسانی، روزی از این...
پنجشنبه، 8 مهر 1395
مولانا و سوگ نامه تعزیت در قیامت
در روز قیامت جهت آگاه کردن خلایق، نامه‌ی سیاه اعمال شخص را به دستش می‌دهند. تا وقتی که شخص عاصی در دنیا زندگی می‌کند از حقایق پشت پرده غافل است....
پنجشنبه، 8 مهر 1395
مسئله تجسم و نتیجه اعمال و پیوند جان‌ها در مثنوی
در این ابیات مولانا موضوع پیوند جان‌ها را مطرح می‌کند که از پیوند آنها، جان تازه‌ای پدید می‌آید و به هستی معنای تازه‌ای می‌دهد، همان‌طور که پیوند...
پنجشنبه، 8 مهر 1395
مولانا و الهامات الهی در خواب
این که گفته‌اند: النوم اخ الموت، یک تفسیرش این است که آن سوی مرگ هم مثل هنگام خواب، روح حیات و انتظامی دارد. «هست آن فرع این»، یعنی آن چه در...
پنجشنبه، 8 مهر 1395
مرگ پلی است که دوست را به دوست رساند
غافلی می‌گفت: اگر پای مرگ در میان نبود، این دنیا بسیار دل‌نشین می‌شد. خردمند عارفی بدون گفت: اگر مرگ نمی‌بود، این جهانِ پُر از رنج و ابتلا، پَر...
پنجشنبه، 8 مهر 1395
مثنوی و صدای جیرجیر درهای مرگ
شگفت این که چراغ جان انسان، هم با پُف اندوه می‌میرد و هم از پُف شادی. هم شدت شادی انسان را می‌میراند و هم شدت غم و غصه. انسان در میان این دو...
پنجشنبه، 8 مهر 1395
قیامت یا رستاخیز کبرا در نگاه مثنوی
سخن در چگونگی وقوع رستاخیز است و این که روح به تن همان‌گونه باز می‌گردد که هر صبح بیداری به خفتگان باز آید. حشر اکبر همان قیامت بزرگ است که بیداری...
پنجشنبه، 8 مهر 1395
قیامت نقد حال تو بود
منظور از نقد حال شدن قیامت این است که قیامت در تو ظهور می‌کند، زیرا تو با همراه شدن حقیقت، حجاب دنیا را واپس زده‌ای و به قیامت نایل شده‌ای. در...
چهارشنبه، 7 مهر 1395
شرح روز رسوایی و شکوفایی در مثنوی
روز رستاخیز، روز نمودار شدن همه حقایق است. همه انسان‌ها روز قیامت در برابر پروردگار قرار می‌گیرند و هر یک هر چه دارد به نمایش می‌گذارد و کسی...
چهارشنبه، 7 مهر 1395
دید باطنی و برزخی مردان حق در نگاه مثنوی
در سرگذشت فُضیل بن عیاض است که سی سال او را خندان ندیده بودند تا روزی که پسرش مرد، تبسم کرد. گفتند: ای خواجه، چه وقت این است؟ گفت: دانستم که...
شنبه، 20 شهريور 1395
در نگاه مولانا مرگ، حیات ابدی و جاودانگی است
مولانا شرح موضوع مورد بحث را از حمزه، عموی پیامبر، که جنگ‌های صدر اسلام دلیری‌های او در تاریخ ثبت شده است، آغاز می‌کند. حضرت حمزه(علیه السلام)...
شنبه، 20 شهريور 1395
در نگاه مثنوی دنیا بازیچه‌ای بیش نیست
مولانا مقایسه‌ای میان آنها که به دنیا چسبیده‌اند و آنها که در فکر آخرت و وصال حق هستند، می‌کند. «پوشیده گشتی»، یعنی در این دنیا، پوشیده از ثروت...
شنبه، 20 شهريور 1395
خواب و مرگ در بیان مثنوی
در سرگذشت عرفای بزرگ، از خواب و تأثیر آن در سیر و تکامل شخصیت سالک سخن بسیار است و بسیاری از پیران طریقت، خواب را نوعی کشف دانسته‌اند که در آن...
شنبه، 20 شهريور 1395
حشر و وقوع قیامت در مثنوی
«جذب اجزا»، یعنی حق در طبیعت و سرشت او، نیروی جذب نیازمندی‌ها را پدید می‌آورد. «نما»، یعنی رشد جسم و کمال روح که در این جا هر دو مورد نظر است....
شنبه، 20 شهريور 1395
حشر و روز رستاخیز در مثنوی معنوی
مولانا می‌گوید: رستاخیز و حشر حقیقی انکارناپذیر است. عالم طبیعت هر چند جامد و بی‌جان می‌نماید، اما مانند همین اژدهای مُرده‌وش، وقتی آفتاب روحانی...
شنبه، 20 شهريور 1395
چون قفس را بشکند شاه خرد
مولانا از جان‌های نامتجانس انسان‌ها سخن می‌گوید که در قفس زندگی این جهانی به ناچار هم زیستی می‌کنند، مانند هم‌سفر شدن مسلمان و ترسا و جهود و...
شنبه، 20 شهريور 1395
تجسم ملکوتی اعمال و معاد جسمانی در مثنوی مولوی
هر گاه انسان، دانه سجده و یا رکوعی را در زمین قلب و روح خود بکارد، در جهان دیگر، آن سجده و رکوع به بهشتی مبّدل می‌گردد. مولانا در این ابیات مسئله...
شنبه، 20 شهريور 1395