پیمان پیش فرض
اگر قرار باشد پیش فرضی تک خطی بنویسم که زندگی حرفه‌ای بیل جانسون را توصیف کند، احتمالاً این گونه خواهد شد: پشتکار به موفقیت می‌انجامد. بیل مدتی...
سه‌شنبه، 21 دی 1395
نظریۀ همه چیز- سه فیلم در یك فیلم
• وقتی چیزهایی مانند تَكینِگی فضا-زمان، مكانیك كوانتوم، نظریه نسبیت و مفاهیم علمی پیچیده دیگر را توصیف میكردید، چقدر تلاش داشتید توصیفاتتان مبهم...
شنبه، 18 دی 1395
فیلم نظریه همه چیز و معنای رازآلود شیفتگی
آنتونی مك‌كارتِن، فیلمنامه‌نویس در مورد چالش‌های نوشتن یك داستان عاشقانه بدون استفاده از ابزارهایی چون دیالوگ، سخن می‌گوید.
پنجشنبه، 16 دی 1395
لباس روحانیت قداست دارد
در طول تاریخ همواره لباس روحانیت نمادی از دین اسلام بوده و پوشاننده آن را حامل و بازگوکننده سخنان ائمه و قرآن معرفی کرده است. بگذریم از اندک...
دوشنبه، 19 مهر 1395
وجه تاریک سینما
از دهه 1920 استودیوهای فیلم سازی دنیا، شروع کردند به ساختن موجودات خیالی و هیولاهای وحشت ناک؛ البته نه فقط هیولاهای عروسکی. بلکه گاهی هنرپیشه‌هایی...
دوشنبه، 18 مرداد 1395
نقاب دیجیتال
یکی از چالش‌های مهم در حوزه چهره‌پردازی، تبدیل بازیگران جوان به شخصیت‌های سال‌خورده است. در روش‌های سنتی چهره‌پردازی برای این کار از پروتز و...
شنبه، 2 مرداد 1395
پدیدارشناسی بازنمایی مستند
فیلم مستند در دوره‌ی معاصر، خواه در عرصه‌ی نظر و خواه در عرصه‌ی عمل، با پرسش‏هایی مواجه شده است كه اصولاً مشروعیت قالب مستند را محل تردید قرار...
جمعه، 28 خرداد 1395
خیال ورزی سینمایی
مفهوم خیال‌ورزی، كه ژان لاكان آن را طرح و شرح كرده و كریستین متز برای صورت بندی این رأی كه سینما نوعی «دال خیالی» است، از آن سود جسته است، از...
جمعه، 28 خرداد 1395
نظام رویدادها در سینما
از مفاهیم غیرضروری كه در نظریه‌های فیلم مطرح شده است مفهوم نظام رویدادهاست. این اصطلاح را اول بار دیوید بُردوِل در نظریه‌ی نقد فیلم مطرح می‌سازد...
جمعه، 28 خرداد 1395
جهان داستان: برداشتی بی‌حاصل
جهان داستان جهانِ كلی نظام رویدادهاست، یعنی چارچوب زمانی - مكانی این جهان و متعلقات آن و شخصیت‌هایی كه در آن به سر می‌برند و در چارچوب آن به...
جمعه، 28 خرداد 1395
بازنمایی فمینیستی سینما
نظریه‌های فمینیستی فیلم نیز از همان الگوی نظریه های فیلم معاصر پیروی كرده‌اند و از مفاهیمی سود جسته‌اند كه در چارچوب پندارگرایی/ نامگرایی می‌گنجد....
جمعه، 28 خرداد 1395
پدیدارشناسی بازنمایی داستانی
در نظریه‌های فیلم معاصر اشكالات وجودشناختی و معرفت شناختیی وجود دارد كه از بنیادهای نظری آنها، یعنی نامگرایی و پندارگرایی، منشأ می‌گیرند.
جمعه، 28 خرداد 1395
شناخت شناسی هوسرل به روایت ژان - لویی بدری
ژان لوئی بُدری در سال 1974 مقاله‌ای نوشت به نام «تأثیرات ایدئولوژیك دستگاه سینما»؛ این مقاله بر سیر تحول نظریه‌ی فیلم تأثیری عظیم برجای گذاشته...
جمعه، 28 خرداد 1395
شناخت شناسی بازنمایی سینمایی
نظریه‌ها و نقدهای سینمای معاصر از معرفت شناسی پندارگرا سخت تأثیر پذیرفته‌اند. نقدهایی كه بر آثار نگیسا اُشیما نوشته‌اند نمونه‌ی بارز نقدهایی...
پنجشنبه، 27 خرداد 1395
نظریه‌ی پدیدارشناسی
هوسرل در شرح نظریه‌ی بازنماییِ خود، یكی از كنده كاری‌های هنرمند آلمانی آلبرشت دورِر [1528-1471] به نام شوالیه، مرگ، شیطان را شاهد مثال می‌آورد....
پنجشنبه، 27 خرداد 1395
هستی شناسی بازنمایی سینمایی
با استفاده از عناصر اصلییی كه دستگاه نظری هوسرل در اختیارمان می‌گذارد و نیز با آگاهی از اینكه چگونه می‌توانیم پدیدارشناسی را در تحلیل بازنماییِ...
پنجشنبه، 27 خرداد 1395
پدیدارشناسی سینما
نظریه پردازی درباره‌ی فیلم ممكن نیست مگر اینكه در گام نخست توصیفی دقیق از «بازنمایی سینمایی» به دست دهیم. فیلم از رهگذر تصویرگری و شخصیت پردازی...
پنجشنبه، 27 خرداد 1395
وعده دیدار روی پرده سینما محقق شد!
فیلم (ایستاده در غبار) اولین فیلم محمدحسین مهدویان صرفا یک فیلم مستند نیست. این فیلم نگاه واقع بینانه به مقوله جنگ دارد و یک سینمای تمام عیار...
سه‌شنبه، 25 خرداد 1395
قاب تصویر و زبان سینما
پرده‌ی سینما کادری است محدود و مربع مستطیل، و این محدودیت و شکل هندسی خاصِ پرده‌ی سینما یا فریم فیلم، خصوصیتی است که بخش عظیمی از قواعد بیانی...
پنجشنبه، 20 اسفند 1394
مونتاژ به مثابه معماری سینما
بحث‌هایی نظیر این معمولاً با نقل اقوالی مشهور از تئوریسین‌ها یا فیلم‌سازی‌های صاحب‌نام آغاز می‌شود و بعد نویسنده به مذاق خویش یکی از قول‌ها را...
پنجشنبه، 20 اسفند 1394